Engstrups motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Rettet tekst.)
 
Linje 16: Linje 16:
[[Fil:engstrup.jpg|thumb]]
[[Fil:engstrup.jpg|thumb]]
[[Fil:91531240 2968587219866769 5824494554144833536 o.jpg|miniatyr|
[[Fil:91531240 2968587219866769 5824494554144833536 o.jpg|miniatyr|
ontering- og testavdelingen ved fabrikken, ukjent årstall.M
Montering- og testavdeling ved fabrikken, ukjent årstall. Merk den toppventilerte modellen lengst til høyre.]]
T]]
[[Fil:1914_Engstrup_reklame.jpg|thumb|Reklame fra 1914]]
[[Fil:1914_Engstrup_reklame.jpg|thumb|Reklame fra 1914]]
[[Fil:1918_Engstrup_flyttet.jpg|thumb]]
[[Fil:1918_Engstrup_flyttet.jpg|thumb]]

Nåværende revisjon fra 29. mar. 2020 kl. 20:35

Norge Flagg.jpg

Startet i Molde rundt 1912, fabrikkbygningen ble skadet under bybrannen i Januar 1916.

J. Engstrup flyttet til Oslo i 1918. I forbindelse med flyttingen ble fabrikken i Molde solgt til Brødrene Brunvoll.

Heros-motoren

Dette var en 1-sylindret, 4-takt glødehodemotorer. Det ble eksperimentert med både side- og toppventilerte motorer. Hvilket av disse utformingene som ble mest vanlig på Heros-motorene vites ikke.

Favorit-motoren

Dette var en liten 2-takt glødehodemotor på rundt 2-3 HK. Produksjonen av denne foregikk sannsynligvis på 1910-tallet.

Nøkkelpersoner

  • Jens Engstrup
Engstrups Favorit (1917)

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Engstrup.jpg
Montering- og testavdeling ved fabrikken, ukjent årstall. Merk den toppventilerte modellen lengst til høyre.
Reklame fra 1914
1918 Engstrup flyttet.jpg