Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(26 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


{{Infoboks firma
[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Notis fra Kysten 19. mai 1903]]
| firmanavn = Aalesunds mekaniske verksted
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]]
| selskapsform = Aksjeselskap 
| bilde =
| etablert = 1899
| opphørt = 1927
| morselskap =
| datterselskap =
| hovedkontor = Ålesund
| bransje = Mekanisk verksted
| produkt =
| nøkkelpersoner =
| styreleder =
| admdir =
| salgsinntekter =
| omsetning =
| webside =
| fotnoter =
}}


'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000
== Motoren Aalesund ==
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
== Direksjonen 1916. ==
Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.
Ingeniør F. Schuman, Bergen.
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
== Kjente eksemplarer ==
-
==Nøkkelpersoner==
* Ingeniør F. Schuman
==Referanser==
<references />
* Kysten 1913




Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Bygde den første norske totakts glødehodemotor i 1902. Verkstedet var til tider på
konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk  på å refinansiere virksomheten.


[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Kysten 19. mai 1903]]


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Ålesund]]
[[Kategori:Ålesund]]
[[Kategori:Trenger bidrag]]
----------''Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎''

Nåværende revisjon fra 8. feb. 2023 kl. 07:02

Norge Flagg.jpg
Notis fra Kysten 19. mai 1903
Ålesunds mek verksted (1917)
Ålesunds mek verksted (1917)


Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.

Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000

Motoren Aalesund

Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.

Direksjonen 1916.

Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.

Ingeniør F. Schuman, Bergen.

Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen

Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen

Kjente eksemplarer

-

Nøkkelpersoner

  • Ingeniør F. Schuman

Referanser

  • Kysten 1913



Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎