Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | [[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | ||
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel | [[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | ||
[[Fil:1917 AS Voldens mek.png|miniatyr|Voldens mekaniske verksted (1917)]] | |||
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | |||
[[Fil:1930 Volda.png|miniatyr|Volda motorfabrikk 1930]] | [[Fil:1930 Volda.png|miniatyr|Volda motorfabrikk 1930]] | ||
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra 1933|miniatyr|Reklame for Volda-motoren fra 1933]] | |||
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra | |||
[[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]] | [[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]] | ||
[[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | [[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | ||
Linje 42: | Linje 43: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |H | ||
|14 HK | |14 HK | ||
|1 | |1 | ||
Linje 80: | Linje 81: | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell | |+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell | ||
! | ! rowspan="10" |1 | ||
s | |||
y | |||
l | |||
!Modell | |||
!Salgs | !Salgs | ||
HK | HK | ||
Linje 94: | Linje 101: | ||
!O/min | !O/min | ||
!Vekt | !Vekt | ||
ca | ca Kg | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
|7 | |7 | ||
|10 1/2 | |10 1/2 | ||
Linje 117: | Linje 109: | ||
|166 | |166 | ||
|186 | |186 | ||
|4030 | |4030 ccm | ||
|525 | |525 | ||
|700 | |700 | ||
|- | |- | ||
| | |||
|10 | |10 | ||
|14 | |14 | ||
Linje 126: | Linje 119: | ||
|185 | |185 | ||
|210 | |210 | ||
|5645 | |5645 ccm | ||
|500 | |500 | ||
|1000 | |1000 | ||
|- | |- | ||
| | |||
|12 | |12 | ||
|16 | |16 | ||
Linje 135: | Linje 129: | ||
|190 | |190 | ||
|220 | |220 | ||
|6238 | |6238 ccm | ||
|475 | |475 | ||
|1000 | |1000 | ||
|- | |- | ||
|H | |||
|14 | |14 | ||
|18 | |18 | ||
Linje 148: | Linje 143: | ||
|1300 | |1300 | ||
|- | |- | ||
| | |||
|18 | |18 | ||
|25 | |25 | ||
Linje 157: | Linje 153: | ||
|1450 | |1450 | ||
|- | |- | ||
|L | |||
|22 | |22 | ||
|28 | |28 | ||
Linje 166: | Linje 163: | ||
|1800 | |1800 | ||
|- | |- | ||
|T | |||
|30 | |30 | ||
|44 | |44 | ||
Linje 175: | Linje 173: | ||
|3000 | |3000 | ||
|- | |- | ||
|R | |||
|40 | |40 | ||
|58 | |58 | ||
Linje 184: | Linje 183: | ||
|3800 | |3800 | ||
|- | |- | ||
|RL | |||
|50 | |50 | ||
|68 | |68 | ||
| | |90 | ||
|360 | |360 | ||
|360 | |360 | ||
Linje 193: | Linje 193: | ||
|4300 | |4300 | ||
|- | |- | ||
| | ! rowspan="4" |2 | ||
| | s | ||
| | |||
| | y | ||
| | |||
| | l | ||
| | !Modell | ||
| | !Salgs | ||
| | HK | ||
!Normal | |||
HK | |||
!Maks | |||
HK | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Slagvolum | |||
!O/min | |||
!Vekt | |||
ca Kg | |||
|- | |||
|2T | |||
|70 | |||
|84 | |||
|116 | |||
|290 | |||
|320 | |||
|42,28 L | |||
|375 | |||
|5500 | |||
|- | |||
|2R | |||
|100 | |||
|116 | |||
|140 | |||
|324 | |||
|360 | |||
|59,36 L | |||
|350 | |||
|6500 | |||
|- | |||
|2RL | |||
|130 | |||
|140 | |||
|180 | |||
|360 | |||
|360 | |||
|73,26 L | |||
|350 | |||
|8000 | |||
|} | |} | ||
Nåværende revisjon fra 20. jul. 2022 kl. 16:15
Andre navn AS Voldens Mek verksted.
Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.
Volda-motoren
Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:
Modell | Ytelse | Sylindre | Takt | Notat |
---|---|---|---|---|
6 HK | 1 | 2 | ||
10 HK | 1 | 2 | ||
12 HK | 1 | 2 | ||
H | 14 HK | 1 | 2 | |
22 HK | 1 | 2 | ||
40 HK | 1 | 2 | ||
50 HK | 1 | 2 | ||
60 HK | 1 | 2 | ||
70 - 110 HK | 2 | 2 |
1
s y l |
Modell | Salgs
HK |
Normal
HK |
Maks
HK |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | O/min | Vekt
ca Kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 10 1/2 | 14 | 166 | 186 | 4030 ccm | 525 | 700 | ||
10 | 14 | 19 | 185 | 210 | 5645 ccm | 500 | 1000 | ||
12 | 16 | 22 | 190 | 220 | 6238 ccm | 475 | 1000 | ||
H | 14 | 18 | 25 | 206 | 234 | 7700 | 450 | 1300 | |
18 | 25 | 30 | 225 | 250 | 9940 | 425 | 1450 | ||
L | 22 | 28 | 37 | 240 | 270 | 12220 | 400 | 1800 | |
T | 30 | 44 | 58 | 290 | 320 | 21140 | 375 | 3000 | |
R | 40 | 58 | 70 | 324 | 360 | 29680 | 350 | 3800 | |
RL | 50 | 68 | 90 | 360 | 360 | 36630 | 350 | 4300 | |
2
s y l |
Modell | Salgs
HK |
Normal
HK |
Maks
HK |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | O/min | Vekt
ca Kg |
2T | 70 | 84 | 116 | 290 | 320 | 42,28 L | 375 | 5500 | |
2R | 100 | 116 | 140 | 324 | 360 | 59,36 L | 350 | 6500 | |
2RL | 130 | 140 | 180 | 360 | 360 | 73,26 L | 350 | 8000 |