Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(9 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:


[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Notis fra Kysten 19. mai 1903]]
[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Notis fra Kysten 19. mai 1903]]
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]]




'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.  
'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.  


Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. Man gjorde tilsvarende forsøk i 1916, da også uten hell.
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000


== Motoren Aalesund ==
== Motoren Aalesund ==
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.


== Referanser ==
== Direksjonen 1916. ==
Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.
 
Ingeniør F. Schuman, Bergen.
 
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen
 
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
 
== Kjente eksemplarer ==
-
 
==Nøkkelpersoner==
* Ingeniør F. Schuman
 
==Referanser==
<references />
* Kysten 1913
* Kysten 1913
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]]<references />
 
 
 


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
Linje 22: Linje 41:
[[Kategori:Trenger bidrag]]
[[Kategori:Trenger bidrag]]


''Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎''
----------''Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎''

Nåværende revisjon fra 8. feb. 2023 kl. 07:02

Norge Flagg.jpg
Notis fra Kysten 19. mai 1903
Ålesunds mek verksted (1917)
Ålesunds mek verksted (1917)


Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.

Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000

Motoren Aalesund

Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.

Direksjonen 1916.

Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.

Ingeniør F. Schuman, Bergen.

Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen

Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen

Kjente eksemplarer

-

Nøkkelpersoner

  • Ingeniør F. Schuman

Referanser

  • Kysten 1913



Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎