Tromsø motorverksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 19: | Linje 19: | ||
== Eksterne lenker == | == Eksterne lenker == | ||
* [http://www.stmu.no/Letters/PA3Skandfer-Ba17-16.pdf Maskinskrevet brev 11. Desember 1916] | * [http://www.stmu.no/Letters/PA3Skandfer-Ba17-16.pdf Maskinskrevet brev 11. Desember 1916] | ||
* [http://www.stmu.no/Letters/PA3Skandfer-Ba17-699.pdf Maskinskrevet brev til Tromsø Motorværksted 6. oktober 1917] | * [[Fil:Motorskilt Tromsømotoren.jpg|alt=Motorskilt Tromsø Motoren - Gave fra Øystein Mork Heide|miniatyr|Motorskilt Tromsø Motoren - Gave fra Øystein Mork Heide]][http://www.stmu.no/Letters/PA3Skandfer-Ba17-699.pdf Maskinskrevet brev til Tromsø Motorværksted 6. oktober 1917] | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Troms]] | [[Kategori:Troms]] | ||
[[Kategori:Tromsø]] | [[Kategori:Tromsø]] |
Nåværende revisjon fra 10. jul. 2021 kl. 12:29
Tromsø motorverksted
Produserte motorer i Grønnegata 110 og etter hvert i Grønnegata 112.
Startet av smeden Gerhard Gabrielsen, smedmesteren startet for seg selv i 1900, og fikk i 1911 agentur for danske Hein, men hadde allerede i 1912 en egen modell klar. En firetakts petroleumsmotor, "Tromsø-Motoren" som fikk senere fikk navnet Troms. Om det var lokalpatriotisme eller en dugelig konstruksjon vet jeg ikke, men allerede ved utgangen av 1912 var det produsert 12 stykker.
Etter etablering av smed-verkstedet, fikk Gabrielsen oppdrag fra fiske og fangstnæringen. De produserte spill og garnruller. Men etterhvert som forbrenningsmotoren kom inn i fiskeriene ble de etterhvert et verksted som konsentrerte seg om reparsjon, montering og salg av motorer. Verkstedet fikk Simavikstrøm i 1915, og etter dette averterte de i avisene at alle skadde motorer, metallet og maskindeler kunne repareres. De sveiste til og med glødehoder. Foruten produksjon av motorer, produserte de også motorvinsjer under navnet "Rekord" med kapasitet på 3 tonn.
Troms-motoren
Fabrikken leverte 4-taktsmotorer fra 4 til 12HK.