Normo gruppen: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Normo-Gruppen besto av fem motorprodusenter på Vestlandet. A/S Bergens Mekaniske Verksteder, Brødrene Brunvoll Motorfabrikk, A/S De F…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1959 Normo.png|alt=Reklame for Normo (1959) Fra Gokstad Kystlag|miniatyr|Reklame for Normo (1959) Fra Gokstad Kystlag]] | |||
[[Fil:1959 Normo avisutklipp.png|alt=Normo gruppen|miniatyr|16. Juni 1959 - Arbeiderbladet]] | |||
Normo Gruppen besto av fem samarbeidende motor-produsenter på Vestlandet. A/S Bergens Mekaniske Verksteder, Brødrene Brunvoll Motorfabrikk, A/S De Forenede Motorfabrikker, Hjelset Motorfabrikk og Volda Mek. Verksted. | |||
Adresse, Postboks 858 Bergen, | |||
Telefon: 98040 | |||
Telegram: Normo, Bergen | |||
Telex 2133 | |||
Representant i Sverige: Bergens Mekaniske Verksteders Svenska A/S, Folkevisegatan 8, Hisings.Backa, Gøteborg. | |||
Representant i Danmark: A/S Motorfrabriken DAN, Adgangsvejen, Esbjerg. | |||
representant i Finland: Oy af Forsells A7B, Alexandersgate 19, Helsingfors. | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Normo Semi-Diesel | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Sylindre | |||
!Boring | |||
Slag | |||
!Lengde | |||
Bredde | |||
!Vekt | |||
|- | |||
|Z-2 | |||
|140 HK | |||
|375 | |||
|2 | |||
|300 * 360 | |||
|2565 * 1200 | |||
|5300 | |||
|- | |||
|Z-3 | |||
|210 HK | |||
|375 | |||
|3 | |||
|300 * 360 | |||
|3045 * 1200 | |||
|6800 | |||
|- | |||
|Z-4 | |||
|280 HK | |||
|375 | |||
|4 | |||
|300 * 360 | |||
|3528 * 1200 | |||
|8400 | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Normo Dieselmotorer | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Sylindre | |||
!Boring x | |||
Slag | |||
!Sylinder | |||
volum | |||
!Slagvolum | |||
!Vekt | |||
!Notater | |||
|- | |||
|RSP-5 | |||
|450 | |||
|425 | |||
|5 | |||
| rowspan="4" |250 * 360 | |||
| rowspan="4" |17,67 L | |||
|88,35 L | |||
|11000 | |||
| | |||
|- | |||
|RSP-6 | |||
|540 | |||
|425 | |||
|6 | |||
|106 L | |||
|12200 | |||
| | |||
|- | |||
|RSMCB-5 | |||
|600 | |||
|600 | |||
|5 | |||
|88,35 L | |||
|11300 | |||
| | |||
|- | |||
|RSMCB-6 | |||
|720 | |||
|600 | |||
|6 | |||
|106 L | |||
|12500 | |||
| | |||
|- | |||
|LSMC 5 | |||
|650 | |||
|750 | |||
|5 | |||
| rowspan="6" |250 * 300 | |||
| rowspan="6" |14,72 L | |||
|73,63 | |||
|9000 | |||
| | |||
|- | |||
|LSMC 6 | |||
|780 | |||
|750 | |||
|6 | |||
| rowspan="2" |88,35 L | |||
|11600 | |||
|Ink red gear | |||
|- | |||
|LSMCB-6 | |||
|850 | |||
|825 | |||
|6 | |||
|11600 | |||
|Ink red gear | |||
|- | |||
|LSMC-8 | |||
|1040 | |||
|750 | |||
|8 | |||
| rowspan="2" |117,8 L | |||
|15100 | |||
|Ink red gear | |||
|- | |||
|LSMCB-8 | |||
|1200 | |||
|825 | |||
|8 | |||
|15100 | |||
|Ink red gear | |||
|- | |||
|LSMC-9 | |||
|1170 | |||
|750 | |||
|9 | |||
|132,53 L | |||
|17700 | |||
| | |||
|} | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] |
Nåværende revisjon fra 31. mai 2019 kl. 08:36
Normo Gruppen besto av fem samarbeidende motor-produsenter på Vestlandet. A/S Bergens Mekaniske Verksteder, Brødrene Brunvoll Motorfabrikk, A/S De Forenede Motorfabrikker, Hjelset Motorfabrikk og Volda Mek. Verksted.
Adresse, Postboks 858 Bergen,
Telefon: 98040
Telegram: Normo, Bergen
Telex 2133
Representant i Sverige: Bergens Mekaniske Verksteders Svenska A/S, Folkevisegatan 8, Hisings.Backa, Gøteborg.
Representant i Danmark: A/S Motorfrabriken DAN, Adgangsvejen, Esbjerg.
representant i Finland: Oy af Forsells A7B, Alexandersgate 19, Helsingfors.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring
Slag |
Lengde
Bredde |
Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|
Z-2 | 140 HK | 375 | 2 | 300 * 360 | 2565 * 1200 | 5300 |
Z-3 | 210 HK | 375 | 3 | 300 * 360 | 3045 * 1200 | 6800 |
Z-4 | 280 HK | 375 | 4 | 300 * 360 | 3528 * 1200 | 8400 |
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring x
Slag |
Sylinder
volum |
Slagvolum | Vekt | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RSP-5 | 450 | 425 | 5 | 250 * 360 | 17,67 L | 88,35 L | 11000 | |
RSP-6 | 540 | 425 | 6 | 106 L | 12200 | |||
RSMCB-5 | 600 | 600 | 5 | 88,35 L | 11300 | |||
RSMCB-6 | 720 | 600 | 6 | 106 L | 12500 | |||
LSMC 5 | 650 | 750 | 5 | 250 * 300 | 14,72 L | 73,63 | 9000 | |
LSMC 6 | 780 | 750 | 6 | 88,35 L | 11600 | Ink red gear | ||
LSMCB-6 | 850 | 825 | 6 | 11600 | Ink red gear | |||
LSMC-8 | 1040 | 750 | 8 | 117,8 L | 15100 | Ink red gear | ||
LSMCB-8 | 1200 | 825 | 8 | 15100 | Ink red gear | |||
LSMC-9 | 1170 | 750 | 9 | 132,53 L | 17700 |