Nobel Diesel: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre == Referanser == <references /> Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter Kategori:Svenske m…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(6 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | Svenska A.B. Nobel Diesel[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
== Gamma == | |||
[[Fil:1923 Gamma M1B.png|alt=(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg|miniatyr|(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg]] | |||
{| class="wikitable" | |||
|+1-syl Gamma marine engine | |||
!Motor | |||
!Effekt | |||
(BHP) | |||
!o/min | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Forbruk | |||
g/hk/h | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
|- | |||
|M 1 B | |||
|7 | |||
|600 | |||
| | |||
| | |||
|280 | |||
|400 | |||
|- | |||
|M 1 D | |||
|10 | |||
|550 | |||
| | |||
| | |||
|275 | |||
|576 | |||
|- | |||
|M 1 F | |||
|13 | |||
|500 | |||
| | |||
| | |||
|260 | |||
|952 | |||
|- | |||
|M 1 H | |||
|20 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|240 | |||
|1298 | |||
|- | |||
|M 1 I | |||
|24 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|240 | |||
|1497 | |||
|- | |||
|M 1 K | |||
|28 | |||
|375 | |||
| | |||
| | |||
|235 | |||
|1814 | |||
|- | |||
|M 1 M | |||
|37 | |||
|340 | |||
| | |||
| | |||
|235 | |||
|2540 | |||
|- | |||
|M 1 O | |||
|40 | |||
|320 | |||
| | |||
| | |||
|230 | |||
|2722 | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|+2-cyl Gamma marine engine | |||
!Motor | |||
!Effekt | |||
(BHP) | |||
!o/min | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Forbruk | |||
g/hk/h | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
|- | |||
|M 2 D | |||
|20 | |||
|550 | |||
| | |||
| | |||
|275 | |||
|849 | |||
|- | |||
|M 2 F | |||
|26 | |||
|500 | |||
| | |||
| | |||
|260 | |||
|1400 | |||
|- | |||
|M 2 H | |||
|40 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|240 | |||
|2200 | |||
|- | |||
|M 2 I | |||
|48 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|240 | |||
|2600 | |||
|- | |||
|M 2 K | |||
|56 | |||
|375 | |||
| | |||
| | |||
|235 | |||
|3460 | |||
|- | |||
|M 2 M | |||
|74 | |||
|340 | |||
| | |||
| | |||
|230 | |||
|4200 | |||
|- | |||
|M 2 O | |||
|80 | |||
|320 | |||
| | |||
| | |||
|220 | |||
|5700 | |||
|- | |||
|M 2 P | |||
|100 | |||
|280 | |||
| | |||
| | |||
|220 | |||
|7100 | |||
|} | |||
===== Stasjonærmotorer ===== | |||
{| class="wikitable" | |||
|+1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor | |||
!Motor | |||
!Effekt | |||
(BHP) | |||
!o/min | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Forbruk | |||
g/hk/h | |||
!Vekt Kg | |||
Std. svinghjul | |||
!Vekt Kg | |||
Tungt svinghjul | |||
!Kodenavn | |||
lett | |||
!Kodenavn | |||
tung | |||
|- | |||
|V 1 B | |||
|7 | |||
|600 | |||
| | |||
| | |||
|0,281 | |||
|363 | |||
|399 | |||
|Balkan | |||
|Elbalkan | |||
|- | |||
|V 1 D | |||
|10 | |||
|550 | |||
| | |||
| | |||
|0,276 | |||
|540 | |||
|608 | |||
|Dalom | |||
|Eldalom | |||
|- | |||
|V 1 F | |||
|13 | |||
|500 | |||
| | |||
| | |||
|0,260 | |||
|750 | |||
|889 | |||
|Fenos | |||
|Elfenos | |||
|- | |||
|V 1 H | |||
|20 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|0,240 | |||
|1220 | |||
|1361 | |||
|Hata | |||
|Elhata | |||
|- | |||
|V 1 I | |||
|24 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|0,240 | |||
|1406 | |||
|1588 | |||
|Indus | |||
|Elindus | |||
|- | |||
|V 1 K | |||
|28 | |||
|375 | |||
| | |||
| | |||
|0,235 | |||
|1724 | |||
|1996 | |||
|Kola | |||
|Elkola | |||
|- | |||
|V 1 M | |||
|37 | |||
|340 | |||
| | |||
| | |||
|0,235 | |||
|2427 | |||
|2722 | |||
|Mater | |||
|Elmater | |||
|- | |||
|V 1 O | |||
|40 | |||
|320 | |||
| | |||
| | |||
|0,231 | |||
|2858 | |||
|3402 | |||
|Omen | |||
|Elomen | |||
|- | |||
|V 1 P | |||
|50 | |||
|280 | |||
| | |||
| | |||
|0,231 | |||
|4000 | |||
|4536 | |||
|Paris | |||
|Elparis | |||
|- | |||
|V 1 S | |||
|65 | |||
|250 | |||
| | |||
| | |||
|0,226 | |||
|6400 | |||
|7394 | |||
|Solar | |||
|Elsolar | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|+2-syl Gamma vertikal stasjonærmotor | |||
!Motor | |||
!Effekt | |||
(BHP) | |||
!o/min | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Forbruk | |||
g/hk/h | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
!Kodenavn | |||
|- | |||
|V 2 F | |||
|26 | |||
|500 | |||
| | |||
| | |||
|0,260 | |||
|1406 | |||
|Dufenos | |||
|- | |||
|V 2 H | |||
|40 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|0,240 | |||
|2200 | |||
|Duhata | |||
|- | |||
|V 2 I | |||
|48 | |||
|400 | |||
| | |||
| | |||
|0,240 | |||
|2517 | |||
|Duindus | |||
|- | |||
|V 2 K | |||
|56 | |||
|375 | |||
| | |||
| | |||
|0,235 | |||
|3266 | |||
|Dukola | |||
|- | |||
|V 2 M | |||
|74 | |||
|340 | |||
| | |||
| | |||
|0,235 | |||
|4014 | |||
|Dumater | |||
|- | |||
|V 2 O | |||
|80 | |||
|320 | |||
| | |||
| | |||
|0,231 | |||
|5534 | |||
|Duomen | |||
|- | |||
|V 2 P | |||
|100 | |||
|280 | |||
| | |||
| | |||
|0,231 | |||
|7212 | |||
|Duparis | |||
|- | |||
|V 2 S | |||
|130 | |||
|250 | |||
| | |||
| | |||
|0,226 | |||
|9980 | |||
|Dusolar | |||
|} | |||
== Burgerhout Nobel Diesel Motoren == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Burgerhout Nobel Diesel Motoren | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!O/Min | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
|- | |||
|4 D 674 | |||
|2000 | |||
|100 | |||
|675 | |||
|1200 | |||
|} | |||
== Lisenstagere == | |||
Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England | |||
Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland | |||
Niigata Iron Works, Tokyo, Japan. | |||
== Referanser == | == Referanser == |
Nåværende revisjon fra 4. mai 2023 kl. 16:12
Svenska A.B. Nobel Diesel
Gamma
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|
M 1 B | 7 | 600 | 280 | 400 | ||
M 1 D | 10 | 550 | 275 | 576 | ||
M 1 F | 13 | 500 | 260 | 952 | ||
M 1 H | 20 | 400 | 240 | 1298 | ||
M 1 I | 24 | 400 | 240 | 1497 | ||
M 1 K | 28 | 375 | 235 | 1814 | ||
M 1 M | 37 | 340 | 235 | 2540 | ||
M 1 O | 40 | 320 | 230 | 2722 |
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|
M 2 D | 20 | 550 | 275 | 849 | ||
M 2 F | 26 | 500 | 260 | 1400 | ||
M 2 H | 40 | 400 | 240 | 2200 | ||
M 2 I | 48 | 400 | 240 | 2600 | ||
M 2 K | 56 | 375 | 235 | 3460 | ||
M 2 M | 74 | 340 | 230 | 4200 | ||
M 2 O | 80 | 320 | 220 | 5700 | ||
M 2 P | 100 | 280 | 220 | 7100 |
Stasjonærmotorer
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt Kg
Std. svinghjul |
Vekt Kg
Tungt svinghjul |
Kodenavn
lett |
Kodenavn
tung |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
V 1 B | 7 | 600 | 0,281 | 363 | 399 | Balkan | Elbalkan | ||
V 1 D | 10 | 550 | 0,276 | 540 | 608 | Dalom | Eldalom | ||
V 1 F | 13 | 500 | 0,260 | 750 | 889 | Fenos | Elfenos | ||
V 1 H | 20 | 400 | 0,240 | 1220 | 1361 | Hata | Elhata | ||
V 1 I | 24 | 400 | 0,240 | 1406 | 1588 | Indus | Elindus | ||
V 1 K | 28 | 375 | 0,235 | 1724 | 1996 | Kola | Elkola | ||
V 1 M | 37 | 340 | 0,235 | 2427 | 2722 | Mater | Elmater | ||
V 1 O | 40 | 320 | 0,231 | 2858 | 3402 | Omen | Elomen | ||
V 1 P | 50 | 280 | 0,231 | 4000 | 4536 | Paris | Elparis | ||
V 1 S | 65 | 250 | 0,226 | 6400 | 7394 | Solar | Elsolar |
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
Kodenavn |
---|---|---|---|---|---|---|---|
V 2 F | 26 | 500 | 0,260 | 1406 | Dufenos | ||
V 2 H | 40 | 400 | 0,240 | 2200 | Duhata | ||
V 2 I | 48 | 400 | 0,240 | 2517 | Duindus | ||
V 2 K | 56 | 375 | 0,235 | 3266 | Dukola | ||
V 2 M | 74 | 340 | 0,235 | 4014 | Dumater | ||
V 2 O | 80 | 320 | 0,231 | 5534 | Duomen | ||
V 2 P | 100 | 280 | 0,231 | 7212 | Duparis | ||
V 2 S | 130 | 250 | 0,226 | 9980 | Dusolar |
Burgerhout Nobel Diesel Motoren
Motor | Ytelse | O/Min | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|
4 D 674 | 2000 | 100 | 675 | 1200 |
Lisenstagere
Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England
Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland
Niigata Iron Works, Tokyo, Japan.