Engstrups motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
m (→Nøkkelpersoner: ...) |
||
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Startet i Molde rundt 1912, J. Engstrup flyttet til Oslo i 1918. I forbindelse med flyttingen ble fabrikken i Molde solgt til [[Brunvoll Motorfabrikk|Brødrene Brunvoll]]. | Startet i Molde rundt 1912, fabrikkbygningen ble skadet under bybrannen i Januar 1916. | ||
J. Engstrup flyttet til Oslo i 1918. I forbindelse med flyttingen ble fabrikken i Molde solgt til [[Brunvoll Motorfabrikk|Brødrene Brunvoll]]. | |||
== Heros-motoren == | == Heros-motoren == | ||
4-takt | Dette var en 1-sylindret, 4-takt glødehodemotorer. Det ble eksperimentert med både side- og toppventilerte motorer. Hvilket av disse utformingene som ble mest vanlig på Heros-motorene vites ikke. | ||
== Favorit-motoren == | == Favorit-motoren == | ||
Linje 13: | Linje 15: | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Fil:engstrup.jpg|thumb]] | [[Fil:engstrup.jpg|thumb]] | ||
[[ | [[Fil:91531240 2968587219866769 5824494554144833536 o.jpg|miniatyr| | ||
Montering- og testavdeling ved fabrikken, ukjent årstall. Merk den toppventilerte modellen lengst til høyre.]] | |||
[[Fil:1914_Engstrup_reklame.jpg|thumb|Reklame fra 1914]] | [[Fil:1914_Engstrup_reklame.jpg|thumb|Reklame fra 1914]] | ||
[[Fil:1918_Engstrup_flyttet.jpg|thumb]] | [[Fil:1918_Engstrup_flyttet.jpg|thumb]] |
Nåværende revisjon fra 29. mar. 2020 kl. 20:35
Startet i Molde rundt 1912, fabrikkbygningen ble skadet under bybrannen i Januar 1916.
J. Engstrup flyttet til Oslo i 1918. I forbindelse med flyttingen ble fabrikken i Molde solgt til Brødrene Brunvoll.
Heros-motoren
Dette var en 1-sylindret, 4-takt glødehodemotorer. Det ble eksperimentert med både side- og toppventilerte motorer. Hvilket av disse utformingene som ble mest vanlig på Heros-motorene vites ikke.
Favorit-motoren
Dette var en liten 2-takt glødehodemotor på rundt 2-3 HK. Produksjonen av denne foregikk sannsynligvis på 1910-tallet.
Nøkkelpersoner
- Jens Engstrup