Kåre Mogenstad: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Kåre Mogenstad fra Hønefoss var mekaniker i Forsvaret, og da hans gamle Sleipner-motor fra 1921 var utslitt, bestemte han seg for å…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
Kåre Mogenstad fra Hønefoss var mekaniker i Forsvaret, og da hans gamle Sleipner-motor fra 1921 var utslitt, bestemte han seg for å konstruere og bygge sin egen motor. Arbeidet foregikk på fritiden. | Kåre Mogenstad fra Hønefoss var mekaniker i Forsvaret, og da hans gamle Sleipner-motor fra 1921 var utslitt, bestemte han seg for å konstruere og bygge sin egen motor. | ||
Arbeidet foregikk på fritiden. | |||
Alle delene ble dreiet og sveiset, motoren består ikke av noen støpte deler. | Alle delene ble dreiet og sveiset, motoren består ikke av noen støpte deler. | ||
Motoren ble ganske avansert, blant annet har den løs sylinderforing med vannkjøling. Den store utfordringen var å få til topplokket med ventiler og kjøling. Kyndig folk mente at vibrasjoner ganske fort ville ta knekken på motoren, men Mogenstad gjorde alle til skamme. Motoren gikk så rolig at en femøring kunne balansere på toppen under tomgang. Den gikk som en klokke i mange år, men til slutt ble båten for dårlig og motoren havnet på museum. | |||
== Referanser == | |||
* Artikkel av Jon Winge i Båtmagasinet. | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] |
Nåværende revisjon fra 7. apr. 2018 kl. 19:57
Kåre Mogenstad fra Hønefoss var mekaniker i Forsvaret, og da hans gamle Sleipner-motor fra 1921 var utslitt, bestemte han seg for å konstruere og bygge sin egen motor.
Arbeidet foregikk på fritiden. Alle delene ble dreiet og sveiset, motoren består ikke av noen støpte deler. Motoren ble ganske avansert, blant annet har den løs sylinderforing med vannkjøling. Den store utfordringen var å få til topplokket med ventiler og kjøling. Kyndig folk mente at vibrasjoner ganske fort ville ta knekken på motoren, men Mogenstad gjorde alle til skamme. Motoren gikk så rolig at en femøring kunne balansere på toppen under tomgang. Den gikk som en klokke i mange år, men til slutt ble båten for dårlig og motoren havnet på museum.
Referanser
- Artikkel av Jon Winge i Båtmagasinet.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 07. april 2018