Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(9 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | |||
[[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | |||
[[Fil:1917 AS Voldens mek.png|miniatyr|Voldens mekaniske verksted (1917)]] | |||
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | [[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | ||
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra | [[Fil:1930 Volda.png|miniatyr|Volda motorfabrikk 1930]] | ||
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra 1933|miniatyr|Reklame for Volda-motoren fra 1933]] | |||
[[Fil:Volda | [[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]] | ||
[[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | [[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | ||
Andre navn '''AS Voldens Mek verksted'''. | |||
Grunnlagt i Volda i 1913<ref>http://www.xn--bjrkedalkystlag-6tb.no/?tag=volda-motor</ref> av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det. | Grunnlagt i Volda i 1913<ref>http://www.xn--bjrkedalkystlag-6tb.no/?tag=volda-motor</ref> av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det. | ||
Linje 16: | Linje 17: | ||
Ved '''A/S Voldens Mek. Verksted''' ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var: | Ved '''A/S Voldens Mek. Verksted''' ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var: | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Modell | !Modell | ||
Linje 41: | Linje 43: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |H | ||
|14 HK | |14 HK | ||
|1 | |1 | ||
Linje 76: | Linje 78: | ||
|2 | |2 | ||
| | | | ||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell | |||
! rowspan="10" |1 | |||
s | |||
y | |||
l | |||
!Modell | |||
!Salgs | |||
HK | |||
!Normal | |||
HK | |||
!Maks | |||
HK | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Slagvolum | |||
!O/min | |||
!Vekt | |||
ca Kg | |||
|- | |||
| | |||
|7 | |||
|10 1/2 | |||
|14 | |||
|166 | |||
|186 | |||
|4030 ccm | |||
|525 | |||
|700 | |||
|- | |||
| | |||
|10 | |||
|14 | |||
|19 | |||
|185 | |||
|210 | |||
|5645 ccm | |||
|500 | |||
|1000 | |||
|- | |||
| | |||
|12 | |||
|16 | |||
|22 | |||
|190 | |||
|220 | |||
|6238 ccm | |||
|475 | |||
|1000 | |||
|- | |||
|H | |||
|14 | |||
|18 | |||
|25 | |||
|206 | |||
|234 | |||
|7700 | |||
|450 | |||
|1300 | |||
|- | |||
| | |||
|18 | |||
|25 | |||
|30 | |||
|225 | |||
|250 | |||
|9940 | |||
|425 | |||
|1450 | |||
|- | |||
|L | |||
|22 | |||
|28 | |||
|37 | |||
|240 | |||
|270 | |||
|12220 | |||
|400 | |||
|1800 | |||
|- | |||
|T | |||
|30 | |||
|44 | |||
|58 | |||
|290 | |||
|320 | |||
|21140 | |||
|375 | |||
|3000 | |||
|- | |||
|R | |||
|40 | |||
|58 | |||
|70 | |||
|324 | |||
|360 | |||
|29680 | |||
|350 | |||
|3800 | |||
|- | |||
|RL | |||
|50 | |||
|68 | |||
|90 | |||
|360 | |||
|360 | |||
|36630 | |||
|350 | |||
|4300 | |||
|- | |||
! rowspan="4" |2 | |||
s | |||
y | |||
l | |||
!Modell | |||
!Salgs | |||
HK | |||
!Normal | |||
HK | |||
!Maks | |||
HK | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Slagvolum | |||
!O/min | |||
!Vekt | |||
ca Kg | |||
|- | |||
|2T | |||
|70 | |||
|84 | |||
|116 | |||
|290 | |||
|320 | |||
|42,28 L | |||
|375 | |||
|5500 | |||
|- | |||
|2R | |||
|100 | |||
|116 | |||
|140 | |||
|324 | |||
|360 | |||
|59,36 L | |||
|350 | |||
|6500 | |||
|- | |||
|2RL | |||
|130 | |||
|140 | |||
|180 | |||
|360 | |||
|360 | |||
|73,26 L | |||
|350 | |||
|8000 | |||
|} | |} | ||
Nåværende revisjon fra 20. jul. 2022 kl. 16:15
Andre navn AS Voldens Mek verksted.
Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.
Volda-motoren
Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:
Modell | Ytelse | Sylindre | Takt | Notat |
---|---|---|---|---|
6 HK | 1 | 2 | ||
10 HK | 1 | 2 | ||
12 HK | 1 | 2 | ||
H | 14 HK | 1 | 2 | |
22 HK | 1 | 2 | ||
40 HK | 1 | 2 | ||
50 HK | 1 | 2 | ||
60 HK | 1 | 2 | ||
70 - 110 HK | 2 | 2 |
1
s y l |
Modell | Salgs
HK |
Normal
HK |
Maks
HK |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | O/min | Vekt
ca Kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 10 1/2 | 14 | 166 | 186 | 4030 ccm | 525 | 700 | ||
10 | 14 | 19 | 185 | 210 | 5645 ccm | 500 | 1000 | ||
12 | 16 | 22 | 190 | 220 | 6238 ccm | 475 | 1000 | ||
H | 14 | 18 | 25 | 206 | 234 | 7700 | 450 | 1300 | |
18 | 25 | 30 | 225 | 250 | 9940 | 425 | 1450 | ||
L | 22 | 28 | 37 | 240 | 270 | 12220 | 400 | 1800 | |
T | 30 | 44 | 58 | 290 | 320 | 21140 | 375 | 3000 | |
R | 40 | 58 | 70 | 324 | 360 | 29680 | 350 | 3800 | |
RL | 50 | 68 | 90 | 360 | 360 | 36630 | 350 | 4300 | |
2
s y l |
Modell | Salgs
HK |
Normal
HK |
Maks
HK |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | O/min | Vekt
ca Kg |
2T | 70 | 84 | 116 | 290 | 320 | 42,28 L | 375 | 5500 | |
2R | 100 | 116 | 140 | 324 | 360 | 59,36 L | 350 | 6500 | |
2RL | 130 | 140 | 180 | 360 | 360 | 73,26 L | 350 | 8000 |