Motorfabrikken Gideon: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(6 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb] | [[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]] | [[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:gideon_003.jpg|thumb]] | [[Fil:gideon_003.jpg|thumb]] | ||
[[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]] | [[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]] | ||
[[Fil:1932 Fram Gideon.png|miniatyr|Fram-reklame anno 1932.]] | |||
'''Rud. Kramper & Jørgensen''' ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon", så en etablering av produksjon i Norge var nærmest nødvendig, da fabrikken i Danmark knapt klarte å produsere til det innenlandske markedet. | |||
Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga senere navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden, der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon. | |||
Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen. | |||
== Gideon-motoren == | == Gideon-motoren == | ||
Linje 18: | Linje 21: | ||
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet. | For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet. | ||
== Andre opplysninger == | Gideon var også den direkte årsaken til at '''Rauma Støperi A/S''' anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods. | ||
== Fram-motoren == | |||
Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932. | |||
== Andre opplysninger / Personer == | |||
* Sofus Jørgensen (1869 - 1946) Født på Jylland, stiftet motorfabrikken. | |||
* Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945 | * Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945 | ||
* Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936 | * Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936 | ||
* Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910) | * Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910) | ||
* Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938. | * Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938. | ||
== Referanser == | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Nåværende revisjon fra 12. nov. 2022 kl. 10:17
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon", så en etablering av produksjon i Norge var nærmest nødvendig, da fabrikken i Danmark knapt klarte å produsere til det innenlandske markedet.
Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga senere navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden, der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.
Gideon-motoren
Motorene produsert ved Rud. Kramper & Jørgensen var 2- og 4-taktsmotorer, både glødehode- og bensinmotorer. De leverte både båt- og stasjonærmotorer.
I perioden fra 1907 til rundt 1. verdenskrig var de fleste motorene fra Gideon levert som 4-taksenheter. Disse ble levert fra 1 til 4 sylindre. På 1 sylinder ble de konstruert fra 4 til 22 HK. Vi har enda ingen god oversikt over data på disse modellene, men Type KN var en 1-sylindret motor på 13 HK.
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.
Gideon var også den direkte årsaken til at Rauma Støperi A/S anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods.
Fram-motoren
Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932.
Andre opplysninger / Personer
- Sofus Jørgensen (1869 - 1946) Født på Jylland, stiftet motorfabrikken.
- Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
- Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
- Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren Stærkodder / Stærkoder høsten 1910)
- Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21