Folkvord & Jensen: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
== Folkvord & Jensen == | == Folkvord & Jensen == | ||
Ingen informasjon pr 1. februar 2018. | |||
Oppført som mekanisk verksted i Norges handels-kalender 1924 med adresse Nykirkebakken 14. Stavanger. | |||
I aviser er det i 1919 annonser der adressen er oppgitt til Ny Kirkebakke 12 og Nykirkebakken 12. | |||
== Kjente eksemplarer == | |||
- | |||
== I Media == | |||
Fra '''Stavanger Aftenblad''', torsdag 13. april 1916 har vi sakset følgende. | |||
'''En ny regulator for motorer''' | |||
''Folkvord & Jensen, som driver mekanisk verksted i Nykirkebakken, væsentlig anlagt for tilvirkning av motorer, har i disse dage gjort færdig en motor, hvor flerre nye anordninger er bragt i anvendelse.'' | |||
''Den væsentligste opfindelse gjælder en ny regulator. Regulatorerne er et av motorens svakeste punkter, og en usikker regulering av tilførselen av brændoljen gjør gangen ustø. Ved den nye regulator antas denne svakhet av være overvundet, idet tilførselen av brændoljen er helt jevn og hver eneste slag normalt.'' | |||
''Dette kommer specielt tilsynem, naar motoren arbeider gangske sagte. Den omhandlede motor gaar støt som en dampmaskine, selv om den saavidt sviver. Vanlige motorfolk hævder, at saa fin regulering har de ikke set.'' | |||
''Den nye indretning søkes der nu patent paa_; den er meget enkel og liketil.'' | |||
''Envidere er der etpar andre nyanordninger paa den her omhandlede motor. Pumpepakningen, som er sterkt utsat for slitage, er erstattet med etslags smurning, som gjør samme tjeneste som pakningen.'' | |||
''Og endelig er der en stille-indretning, ved hvilken indsprøitningen av brændoljen kan reguleres høiere eller lavere, sftersom motoren er varm til. Derved kan man forebygge, at motoren blir for varm under hurtig gang og for kold under sagte gang.'' | |||
''Interesserte bør ta den nye motor i øiensyn og studere de gjorte forbedringer.'' | |||
==Nøkkelpersoner== | |||
* Søren Folkvord | |||
* Frithjof Jensen | |||
==Referanser== | |||
<references /> | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | |||
[[Kategori:Stavanger]] | [[Kategori:Stavanger]] | ||
[[Kategori:Trenger bidrag]] | [[Kategori:Trenger bidrag]] | ||
''Første bidrag 10. jun. 2016 kl. 12:29'' | ----------''Første bidrag 10. jun. 2016 kl. 12:29'' |
Nåværende revisjon fra 9. feb. 2023 kl. 17:30
Folkvord & Jensen
Ingen informasjon pr 1. februar 2018.
Oppført som mekanisk verksted i Norges handels-kalender 1924 med adresse Nykirkebakken 14. Stavanger.
I aviser er det i 1919 annonser der adressen er oppgitt til Ny Kirkebakke 12 og Nykirkebakken 12.
Kjente eksemplarer
-
I Media
Fra Stavanger Aftenblad, torsdag 13. april 1916 har vi sakset følgende.
En ny regulator for motorer
Folkvord & Jensen, som driver mekanisk verksted i Nykirkebakken, væsentlig anlagt for tilvirkning av motorer, har i disse dage gjort færdig en motor, hvor flerre nye anordninger er bragt i anvendelse.
Den væsentligste opfindelse gjælder en ny regulator. Regulatorerne er et av motorens svakeste punkter, og en usikker regulering av tilførselen av brændoljen gjør gangen ustø. Ved den nye regulator antas denne svakhet av være overvundet, idet tilførselen av brændoljen er helt jevn og hver eneste slag normalt.
Dette kommer specielt tilsynem, naar motoren arbeider gangske sagte. Den omhandlede motor gaar støt som en dampmaskine, selv om den saavidt sviver. Vanlige motorfolk hævder, at saa fin regulering har de ikke set.
Den nye indretning søkes der nu patent paa_; den er meget enkel og liketil.
Envidere er der etpar andre nyanordninger paa den her omhandlede motor. Pumpepakningen, som er sterkt utsat for slitage, er erstattet med etslags smurning, som gjør samme tjeneste som pakningen.
Og endelig er der en stille-indretning, ved hvilken indsprøitningen av brændoljen kan reguleres høiere eller lavere, sftersom motoren er varm til. Derved kan man forebygge, at motoren blir for varm under hurtig gang og for kold under sagte gang.
Interesserte bør ta den nye motor i øiensyn og studere de gjorte forbedringer.
Nøkkelpersoner
- Søren Folkvord
- Frithjof Jensen
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 10. jun. 2016 kl. 12:29