Øveråsen Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(7 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:1914 Trygg.png|miniatyr|Trygg på hjul fra 1914 ]] | [[Fil:1914 Trygg.png|miniatyr|Trygg på hjul fra 1914 ]] | ||
[[Fil:1910 Øveråsen Trygg.png|miniatyr|Reklame fra 1910 "Tryg" ]] | |||
[[Fil:1914 Trygg motor.jpg|thumb|Trygg på slede - 1914]] | [[Fil:1914 Trygg motor.jpg|thumb|Trygg på slede - 1914]] | ||
[[Fil:1918_Øveraasen_til_as.jpg|thumb]] | [[Fil:1918_Øveraasen_til_as.jpg|thumb]] | ||
Linje 11: | Linje 12: | ||
Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 | Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA. Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motor-produksjon på Gjøvik, i følge Gjøviks Blad var den offisielle starten 14. April. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Even hadde ved sitt utenlandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør. | ||
Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og | Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleri lagerhus fra kommunen, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, mens de utviklet en landbruks-motor. | ||
Bedriften produserte både råoljemotorer og | I 1918 kom Det Oversøiske Compagnies investeringsarm inn som en stor eier, og fikk med det enerett til all eksport av motorer fra Brødrene Øveråsen.Det har vært vanskelig å finne tall for størrelsen på eksporten, men den har neppe utgjort en stor del av produksjonen. | ||
Den første Trygg-motoren var på 2 HK. | |||
Bedriften produserte både råoljemotorer og forgasser-motorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene til landbruket hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg». | |||
Øveråsen la ned produksjon av motorer i 1958, men er enda i dag en stor leverandør av snøfresere til industrielt bruk. | |||
== Modeller == | == Modeller == | ||
* Trygg | * Trygg | ||
Linje 186: | Linje 192: | ||
|} | |} | ||
== | == Referanser == | ||
<references /> | |||
* Wikipedia | * Wikipedia | ||
* Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914 | * Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914 | ||
* [https://www.overaasen.no/visartikkel.asp?art=719 https://www.overaasen.no/visartikkel.asp?art=719&fbclid=IwAR0PA-fVQAXFGDiYrrFi4Bdh_obbcpiqcCKn-kvWWUe3Aow42yA0SqOcp8M] | |||
Nåværende revisjon fra 3. sep. 2020 kl. 11:52
Brødrene Øveraasen Motorfabrik og Mek. Verksted
Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA. Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motor-produksjon på Gjøvik, i følge Gjøviks Blad var den offisielle starten 14. April. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Even hadde ved sitt utenlandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør.
Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleri lagerhus fra kommunen, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, mens de utviklet en landbruks-motor.
I 1918 kom Det Oversøiske Compagnies investeringsarm inn som en stor eier, og fikk med det enerett til all eksport av motorer fra Brødrene Øveråsen.Det har vært vanskelig å finne tall for størrelsen på eksporten, men den har neppe utgjort en stor del av produksjonen.
Den første Trygg-motoren var på 2 HK.
Bedriften produserte både råoljemotorer og forgasser-motorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene til landbruket hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg».
Øveråsen la ned produksjon av motorer i 1958, men er enda i dag en stor leverandør av snøfresere til industrielt bruk.
Modeller
- Trygg
- Viking
- B.Ø.
- Ø.M.
Spesifikasjoner | |||
---|---|---|---|
Modell | 3½ | 5 - 6½ | 6 - 7½ |
Type | 2 takt | 4 takt | 4 takt |
Hestekrefter | 3½ | 5 - 6½ | 6 - 7½ |
Turtall | 750 | ||
Sylinder, antall | 1 | 1 | 1 |
Sylinder, boring | 90 mm | 4" | 4¼" |
Slaglengde | 90 mm | 5" | 5" |
Slagvolum, cm³ | 573 | 1029 | 1162 |
Hk ved 750 omdr pr min | 3,5 | 5 | 6 |
Hk ved 950 omdr pr min | - | 6,5 | 7,5 |
Smøresystem | Centraltrykk
smøreapparat | ||
Kjøkesystem | Tannhjulspumpe | ||
Tending | Magnet m/
impulsstarter | ||
Forgasser | Simplex forgasser | ||
Største lengde | 567 | 567 | |
Største lengde m/ gear | 925 | 925 | |
Største lengde m/ friksjonskupling | 855 | 855 | |
Største bredde (alle utførelser) | 495 | 495 | |
Største høyde (alle utførelser) | 690 | 690 | |
Vekt av motor. kg. | 70 | 140 | 145 |
Vekt av motor m/ gear | 190 | 195 | |
Vekt av motor m/ friksjonskupling | 165 | 170 | |
Propeller, fast, diam, | 350 | 380 | |
Propeller, fast, antall blad | 3 | 3 | |
Propeller, fast, aksling diam, | 1" | 1" | |
Propeller, fast, aksling lengde | 2200 | 2200 | |
Propeller, vridbar, diam | 425 | 445 | |
Propeller, vridbar, antall blad | 2 | 2 | |
Propeller, vridbar, aksling diam | 1" | 1" | |
Propeller, vridbar, aksling lengde | 2200 | 2200 | |
Propeller, hylse, diam | 1¼" | 1¼" | |
Propeller, hylse, lengde | 1900 | 1900 |
Referanser
- Wikipedia
- Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914
- https://www.overaasen.no/visartikkel.asp?art=719&fbclid=IwAR0PA-fVQAXFGDiYrrFi4Bdh_obbcpiqcCKn-kvWWUe3Aow42yA0SqOcp8M
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 22. jul. 2015 kl. 14:11