Bodø Skibsverft og Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 22: | Linje 22: | ||
[[Fil:1925_Bodø_Skibsverft.jpg|thumb]] | [[Fil:1925_Bodø_Skibsverft.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1962_MS_Kommandøren.jpg|MS Kommandøren|thumb]] | [[Fil:1962_MS_Kommandøren.jpg|MS Kommandøren|thumb]] | ||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Nåværende revisjon fra 11. apr. 2018 kl. 10:20
Grunnlagt i Bodø i 1907. Motorproduksjon startet opp rundt 1915.
Tidslinje
- 1940 - Stortinget garanterer for et lån på 50 000 kr ved Finans og Tollkomiteen.
- 1954 - 8 sveisere og maskinarbeidere fra verftet innkalles samtidig til en stor militærøvelse.
- 1960 - Sjøsetter en redningsskøyte bygget i stål.
- 1961 - Rammes av den store Jernstreiken.
- 1962 - Lathi Laiva Oy bestiller en singledekker på 2250 dwt for levering i 1963. Utvidelse av bedding nødvendig.
Arctandria-motoren
Motoren produsert ved Bodø Skibsverft og Motorfabrik var 2-takt glødehodemotorer. De kunne levere motorer på 2-3 HK og 4-6 HK.
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første birdrag 22. jul. 2015 kl. 16:21