De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 20: Linje 20:
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]
== Båter med UNION motor ==
[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]]
[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]]
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:1920_Hein motor.jpg|thumb|3 Sylindret Hein - 1920]]
[[Fil:1920_Hein motor.jpg|thumb|3 Sylindret Hein - 1920]]

Revisjonen fra 12. feb. 2018 kl. 15:38

Norge Flagg.jpg

De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene på sine motorer til flere bedrifter.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid blandt de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototye klar; en 3-sylindret, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10HK produsert på 1930-tallet.


Aksjeinnbydelse fra 1912

FOMOFA-motoren

DeForenedeMotorfabrikker.jpg

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.

Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg

Båter med UNION motor

Hein firda folkeblad 21071919.jpg
  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK
Hein maskinlære 1920.jpg
Fil:1920 Hein motor.jpg
3 Sylindret Hein - 1920
1953 Union.png

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Kilder