Motor- och Båtverkstäderna: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre '''{{PAGENAME}}''' == Referanser == <references /> Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter Kategori:Svenske motorprodusenter) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
'''{{PAGENAME}}''' | '''{{PAGENAME}}''' | ||
'''Janne Nymans Motorbåtsfabrik''' | |||
'''Uppsala Motorverkstäder''' | |||
== '''Janne Nymans Motorbåtsfabrik''' == | |||
'''Janne Nymans Motorbåtsfabrik''' var en svensk produsent av båtmotorer og motorbåter, etablert i 1906 i Uppsala av Janne Nyman. Fabrikken var en videreføring av den tekniske utviklingen som hadde pågått ved '''Nymans Verkstäder''', der familien Nyman tidligere hadde eksperimentert med forbrenningsmotorer og tidlige motoriserte kjøretøy. | |||
=== '''Bakgrunn''' === | |||
I begynnelsen av 1900-tallet var produksjonen av velocipeder den viktigste virksomheten ved Nymans Verkstäder. Parallelt ble det gjort forsøk med forbrenningsmotorer, og i 1903 presenterte verkstedet en egenutviklet «petroleumvelociped». Noen år senere hadde Nymans Verkstäder også små innenbordsmotorer i sortimentet, blant annet modeller på 2,5 og 6 hestekrefter. | |||
=== '''Etablering''' === | |||
I 1906 etablerte Janne Nyman et selvstendig selskap, '''Janne Nymans Motorbåtsfabrik''', med formål å produsere og selge båter og båtmotorer. Janne Nyman var sønn av Anders Nyman, grunnleggeren av Nymans Verkstäder, og ledet på denne tiden familiebedriften sammen med sin bror Adolf Fredrik. | |||
Motorbåtsfabrikken fikk lokaler i S:t Persgatan 31 i Uppsala, hvor den produserte innenbordsmotorer for fritids- og bruksskipsmarkedet. | |||
=== '''Produkter''' === | |||
Minst én av motorene fra fabrikken omtales som en '''Merx-motor''', som ble vist på Fabriks- och Hantverksföreningens utstilling i 1911. Ifølge kilder, blant annet Zander, hadde fabrikken også motorbåter i sitt sortiment. Blant disse var modeller som '''Penta IV''' og de såkalte '''Pege-båtene'''. | |||
På utstillingen i 1911 presenterte selskapet også en modell av en motorbåt. Bevarte tegninger viser at flere av båtene var konstruert av den kjente båtbyggeren '''Carl Smith'''. | |||
== '''Motor- och Båtverkstäderna''' == | |||
'''AB Motor- och Båtverkstäderna''' (MBV) var en svensk produsent av innen- og utenbordsmotorer samt motorbåter, etablert i 1913. Selskapet vokste ut fra Janne Nymans tidligere motorbåtsfabrikk, som ble kjøpt av det nyetablerte aksjeselskapet samme år. Janne Nyman fortsatte i rollen som konstruksjonssjef og satt i styret etter oppkjøpet. | |||
=== '''Historie''' === | |||
Motorbåtsfabrikken som Janne Nyman grunnla i 1906 hadde på kort tid fått økt produksjon og kapitalbehov. Dette førte til etableringen av MBV i 1913, med flere nye deltakere som medeierne. Selskapet utvidet virksomheten til også å omfatte produksjon av utenbordsmotorer. | |||
MBVs utenbordsmotorer var sterkt inspirert av den amerikanske encylindrede '''Evinrude-motoren''' fra 1909, men ble produsert med enkelte konstruksjonsmessige endringer. Gjutdelene ble levert fra Tullgarns, mens maskinbearbeiding, montering og konstruksjon fant sted i MBVs egne lokaler. Selskapet hadde også egen lindingsverksted for magnetspoler. | |||
Motorene ble markedsført under en rekke navn, blant annet '''MBV''', '''Svalan''', '''Meteor''', '''Pilot''', '''Prior''', '''Setha''', '''Perfect''' og '''Express'''. Ved siden av Archimedes regnes MBV som Sveriges viktigste produsent av utenbordsmotorer i 1910-årene. | |||
Selskapet produserte også én- og tosylindrede innenbordsmotorer under navnet '''Merx''', i størrelsene 5 og 10 hk, samt egne backslag. Disse motorene ble distribuert gjennom generalagenten '''AB Helmer Langborg''' i Stockholm. | |||
=== '''Båtproduksjon''' === | |||
MBV hadde to faste båtbyggere, Eklund og Hjelmstedt, som blant annet konstruerte en større båt for Janne Nyman. Denne ble utstyrt med en spesialbygget innenbordsmotor og fikk navnet ''Ameli''. Produksjonen av båter anslås til rundt 30 enheter årlig. | |||
=== '''Vekst og eierskifte''' === | |||
Selskapet hadde opprinnelig om lag ti ansatte, men vokste raskt i takt med økende produksjon. Kapitalet ble økt flere ganger for å møte etterspørselen. I 1917 ble MBV kjøpt av '''AB Svenska Handels- och Sjöfartskompaniet''', og styret ble omorganisert. Janne Nyman forlot styret i 1918. | |||
I 1919 flyttet virksomheten til nybygde lokaler i Eskilstuna for å håndtere en vesentlig større produksjon. På dette tidspunktet hadde selskapet rundt 80 ansatte. | |||
=== '''Krise og konkurs''' === | |||
Den økonomiske nedgangen i 1920 rammet MBV hardt. Selskapets ambisiøse vekstplaner, kombinert med flyttekostnader og fallende etterspørsel, førte til økende økonomiske problemer. Til tross for kapitaltilskudd lot ikke virksomheten seg redde, og MBV gikk konkurs mot slutten av 1920. | |||
---- | |||
== '''Uppsala Motorverkstäder''' == | |||
'''AB Uppsala Motorverkstäder''' (UMV) var en svensk mekanisk bedrift med base i Uppsala. Selskapet oppsto tidlig på 1920-tallet, trolig gjennom en videreføring av virksomheten etter konkursen i Motor- och Båtverkstäderna. | |||
=== '''Historie og produksjon''' === | |||
I de første årene etter etableringen fortsatte UMV produksjonen av MBVs tidligere utenbordsmotorer. Hovedtyngden av virksomheten dreide seg imidlertid om innenbordsmotorer i forskjellige størrelser. Cylindergods ble nå levert av '''Heby Gjuteri och Mekanisk Verkstad''', som senere overtok hele selskapet i 1931. | |||
Ifølge Agius drev Uppsala Motorverkstäder også med motorreparasjoner og bilverkstedvirksomhet. Produksjonen av motorer ble gradvis avviklet, og opphørte helt i 1935. | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
<references /> | <references group="Wikipedia" /> | ||
[[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]] | [[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Svenske motorprodusenter]] | [[Kategori:Svenske motorprodusenter]] | ||
Nåværende revisjon fra 15. nov. 2025 kl. 13:32
Motor- och Båtverkstäderna
Janne Nymans Motorbåtsfabrik
Uppsala Motorverkstäder
Janne Nymans Motorbåtsfabrik
Janne Nymans Motorbåtsfabrik var en svensk produsent av båtmotorer og motorbåter, etablert i 1906 i Uppsala av Janne Nyman. Fabrikken var en videreføring av den tekniske utviklingen som hadde pågått ved Nymans Verkstäder, der familien Nyman tidligere hadde eksperimentert med forbrenningsmotorer og tidlige motoriserte kjøretøy.
Bakgrunn
I begynnelsen av 1900-tallet var produksjonen av velocipeder den viktigste virksomheten ved Nymans Verkstäder. Parallelt ble det gjort forsøk med forbrenningsmotorer, og i 1903 presenterte verkstedet en egenutviklet «petroleumvelociped». Noen år senere hadde Nymans Verkstäder også små innenbordsmotorer i sortimentet, blant annet modeller på 2,5 og 6 hestekrefter.
Etablering
I 1906 etablerte Janne Nyman et selvstendig selskap, Janne Nymans Motorbåtsfabrik, med formål å produsere og selge båter og båtmotorer. Janne Nyman var sønn av Anders Nyman, grunnleggeren av Nymans Verkstäder, og ledet på denne tiden familiebedriften sammen med sin bror Adolf Fredrik.
Motorbåtsfabrikken fikk lokaler i S:t Persgatan 31 i Uppsala, hvor den produserte innenbordsmotorer for fritids- og bruksskipsmarkedet.
Produkter
Minst én av motorene fra fabrikken omtales som en Merx-motor, som ble vist på Fabriks- och Hantverksföreningens utstilling i 1911. Ifølge kilder, blant annet Zander, hadde fabrikken også motorbåter i sitt sortiment. Blant disse var modeller som Penta IV og de såkalte Pege-båtene.
På utstillingen i 1911 presenterte selskapet også en modell av en motorbåt. Bevarte tegninger viser at flere av båtene var konstruert av den kjente båtbyggeren Carl Smith.
Motor- och Båtverkstäderna
AB Motor- och Båtverkstäderna (MBV) var en svensk produsent av innen- og utenbordsmotorer samt motorbåter, etablert i 1913. Selskapet vokste ut fra Janne Nymans tidligere motorbåtsfabrikk, som ble kjøpt av det nyetablerte aksjeselskapet samme år. Janne Nyman fortsatte i rollen som konstruksjonssjef og satt i styret etter oppkjøpet.
Historie
Motorbåtsfabrikken som Janne Nyman grunnla i 1906 hadde på kort tid fått økt produksjon og kapitalbehov. Dette førte til etableringen av MBV i 1913, med flere nye deltakere som medeierne. Selskapet utvidet virksomheten til også å omfatte produksjon av utenbordsmotorer.
MBVs utenbordsmotorer var sterkt inspirert av den amerikanske encylindrede Evinrude-motoren fra 1909, men ble produsert med enkelte konstruksjonsmessige endringer. Gjutdelene ble levert fra Tullgarns, mens maskinbearbeiding, montering og konstruksjon fant sted i MBVs egne lokaler. Selskapet hadde også egen lindingsverksted for magnetspoler.
Motorene ble markedsført under en rekke navn, blant annet MBV, Svalan, Meteor, Pilot, Prior, Setha, Perfect og Express. Ved siden av Archimedes regnes MBV som Sveriges viktigste produsent av utenbordsmotorer i 1910-årene.
Selskapet produserte også én- og tosylindrede innenbordsmotorer under navnet Merx, i størrelsene 5 og 10 hk, samt egne backslag. Disse motorene ble distribuert gjennom generalagenten AB Helmer Langborg i Stockholm.
Båtproduksjon
MBV hadde to faste båtbyggere, Eklund og Hjelmstedt, som blant annet konstruerte en større båt for Janne Nyman. Denne ble utstyrt med en spesialbygget innenbordsmotor og fikk navnet Ameli. Produksjonen av båter anslås til rundt 30 enheter årlig.
Vekst og eierskifte
Selskapet hadde opprinnelig om lag ti ansatte, men vokste raskt i takt med økende produksjon. Kapitalet ble økt flere ganger for å møte etterspørselen. I 1917 ble MBV kjøpt av AB Svenska Handels- och Sjöfartskompaniet, og styret ble omorganisert. Janne Nyman forlot styret i 1918.
I 1919 flyttet virksomheten til nybygde lokaler i Eskilstuna for å håndtere en vesentlig større produksjon. På dette tidspunktet hadde selskapet rundt 80 ansatte.
Krise og konkurs
Den økonomiske nedgangen i 1920 rammet MBV hardt. Selskapets ambisiøse vekstplaner, kombinert med flyttekostnader og fallende etterspørsel, førte til økende økonomiske problemer. Til tross for kapitaltilskudd lot ikke virksomheten seg redde, og MBV gikk konkurs mot slutten av 1920.
Uppsala Motorverkstäder
AB Uppsala Motorverkstäder (UMV) var en svensk mekanisk bedrift med base i Uppsala. Selskapet oppsto tidlig på 1920-tallet, trolig gjennom en videreføring av virksomheten etter konkursen i Motor- och Båtverkstäderna.
Historie og produksjon
I de første årene etter etableringen fortsatte UMV produksjonen av MBVs tidligere utenbordsmotorer. Hovedtyngden av virksomheten dreide seg imidlertid om innenbordsmotorer i forskjellige størrelser. Cylindergods ble nå levert av Heby Gjuteri och Mekanisk Verkstad, som senere overtok hele selskapet i 1931.
Ifølge Agius drev Uppsala Motorverkstäder også med motorreparasjoner og bilverkstedvirksomhet. Produksjonen av motorer ble gradvis avviklet, og opphørte helt i 1935.