Bolinder: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
| Linje 14: | Linje 14: | ||
[[Fil:Bolinder Kiel 1907.png|alt=Bolinder råoljemotor fra utstillingen i Kiel 1907 (Foto: Bolinder)|miniatyr|Bolinder råoljemotor fra utstillingen i Kiel 1907 (Foto: Bolinder)]] | [[Fil:Bolinder Kiel 1907.png|alt=Bolinder råoljemotor fra utstillingen i Kiel 1907 (Foto: Bolinder)|miniatyr|Bolinder råoljemotor fra utstillingen i Kiel 1907 (Foto: Bolinder)]] | ||
Som et vitnesbyrd om selskapets betydning for svensk industrihistorie ble '''Bolinders Museum''' etablert i Kallhäll i 1988. | Som et vitnesbyrd om selskapets betydning for svensk industrihistorie ble '''Bolinders Museum''' etablert i Kallhäll i 1988. | ||
== Modeller == | |||
Første parafinmotor ble produsert i 1894. En horisontal motor på stativ, med to svinghjul. Ytelsen var 4 HK. | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Bolinders Modell M I og M II (1913) | |||
! | |||
! colspan="2" |M I | |||
! colspan="3" |M II | |||
|- | |||
|Ytelse | |||
|120 | |||
|160 | |||
|240 | |||
|320 | |||
|500 | |||
|- | |||
|O/min | |||
|250 | |||
|225 | |||
|250 | |||
|225 | |||
|160 | |||
|- | |||
|Sylindre | |||
| colspan="2" |R 2 | |||
| colspan="3" |R 4 | |||
|- | |||
|Vekt (Kg) | |||
|5000 | |||
|11989 | |||
|16967 | |||
|22708 | |||
|50802 | |||
|- | |||
|Svinghjulsdiameter | |||
|85 cm | |||
|93 cm | |||
|90 cm | |||
|100 cm | |||
|140 | |||
|} | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
Nåværende revisjon fra 12. okt. 2025 kl. 20:10
Bolinders
Bolinders Mekaniska Verkstad, etablert i 1844 av brødrene Jean og Carl Gerhard Bolinder på Kungsholmen i Stockholm, utviklet seg raskt til å bli en ledende aktør innen svensk industri. Selskapet bygget sin virksomhet på solid ingeniørkunst og innovasjon, og leverte produkter som dampmaskiner, dreiebenker, råoljemotorer for båt og sagbruk, samt støpejernsprodukter som ovner, kaminer og kjøkkenutstyr – inkludert det ikoniske vaffeljernet og kjøttkvernen.
I 1893 konstruerte Bolinders Sveriges første motor med intern forbrenning, utviklet av ingeniør Weyland. Fire år senere ble den første totakts råoljemotoren utviklet under ledelse av Rundlöf – et teknologisk gjennombrudd som skulle prege selskapets videre vekst. Etter at brødrene Bolinder gikk bort før århundreskiftet, tok Erik August Bolinder over driften.
I 1909 utvidet selskapet produksjonen til Kallhälls gård i Järfälla, og i 1913 lanserte Bolinders sin første traktor – en totaktsmotor med to sylindre og 30 hestekrefter. På sitt høydepunkt i 1919 hadde konsernet over 1 900 ansatte. På 1920-tallet var Bolinders-motorene kjent for sin driftssikkerhet og drivstoffeffektivitet, og ble brukt i over 80 % av verdens fiskebåter.
I 1932 ble virksomheten delt i to. Motorproduksjonen ble slått sammen med Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna, og fikk navnet Bolinder-Munktell – et selskap som senere ble en del av Volvo i 1950 og videreførte tradisjonen innen anleggsmaskiner under merkenavnet BM-Volvo.
Den øvrige virksomheten fortsatte som Bolinders Fabriks AB i Kallhäll, med produksjon av utenbordsmotorer (Trim), oppvaskmaskiner og kjøkkenutstyr. Under andre verdenskrig leverte selskapet utstyr til det svenske forsvaret, blant annet gassaggregater. På 1950-tallet ble produktporteføljen utvidet til kjøleskap og stekeovner. I 1956 ble selskapet kjøpt av AB Svenska Maskinverken, som flyttet sin virksomhet til Kallhäll.
Som et vitnesbyrd om selskapets betydning for svensk industrihistorie ble Bolinders Museum etablert i Kallhäll i 1988.
Modeller
Første parafinmotor ble produsert i 1894. En horisontal motor på stativ, med to svinghjul. Ytelsen var 4 HK.
| M I | M II | ||||
|---|---|---|---|---|---|
| Ytelse | 120 | 160 | 240 | 320 | 500 |
| O/min | 250 | 225 | 250 | 225 | 160 |
| Sylindre | R 2 | R 4 | |||
| Vekt (Kg) | 5000 | 11989 | 16967 | 22708 | 50802 |
| Svinghjulsdiameter | 85 cm | 93 cm | 90 cm | 100 cm | 140 |
Referanser