AB Diesel: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
 
(Små rettelser)
 
(15 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:1898 Social Demokraten - 0916 - AB Diesel.png|miniatyr|AB Diesel (1898)]]
[[Fil:AB Diesel 1905.png|alt=reklame for AB Diesels Motorer|miniatyr|Reklame for AB Diesels Motorer (1905)]]
[[Fil:1908 A.B Diesel.png|miniatyr|Reklame for A. B. Diesel fra 1908 (Aftenposten)]]
[[Fil:1909 AB Diesel.png|alt=Reklame fra 1908 (Aftenposten)|miniatyr|Reklame fra 1908 (Aftenposten)]]
[[Fil:1914 A. B. DIESEL.png|alt=Fra Utstillingsavisen 1914|miniatyr|Fra Utstillingsavisen 1914]]
[[Fil:1916 A. B. Diesel.png|alt=Norsk avdeling av A. B. Diesel i 1916 (Stavanger Aftenblad)|miniatyr|Norsk avdeling av A. B. Diesel i 1916 (Stavanger Aftenblad)]]
[[Fil:1917 A B Diesel.png|alt=Reklame fra 1917 (Aftenposten)|miniatyr|Reklame fra 1917 (Aftenposten)]]
[[Fil:1918 AB Diesel Polar.png|miniatyr|Polar Diesel (1918)]]
AB Diesels Motorer ble stiftet for å bygge Dieselmotorer på lisens fra Rudolf Diesel i 1898. Wallenbergfamilien hadde kontrollerende eierandel i bedriften. AB Diesels Motorer fusjonerte i 1917 med Nya AB Atlas, som også var kontrollert av Wallenberg.
==== '''4-takts stasjonærmotorer''' ====
AB Diesels første motorer var svært like de opprinnelige 4-takterne fra Tyskland, først og fremst MAN. Men under ingeniør Jonas Hesselman ble det gjort tallrike nyvinninger, som feks konkav stempeltopp som øket effekten betydelig. Han gikk også over til flersylindrede motorer basert på samme sylinder i rekke, mens tyske produsenter gjerne hadde flere oppskalerte ensylindrede modeller, etter effektbehov.
Deres 4 taktere var basert på enkeltstående sylindre som kunne kombineres som 1, 2, 3 og 4 sylindrede motorer. De var opprinnelig svært kraftig dimensjonert, men ca 1908 ble dimensjonene skalert ned mens effekten ble beholdt. Motorene har to overhengende ventiler for inntak og utblås, samt en kamstyrt drivning av injektorene (på samme kam) som drives av trykkluft fra egen kompressor. På en sylinder er det en fjerde kam som styrer tilførsel av startluft (på kun en sylinder)
==== Bevarte motorer ====
En 1908 4 takter på 22 tonn og 200 hk (Type K.4.IV) er operativ her: https://sibodieseln.se/
Denne motoren leverer 200 hk fra tre stk 50 hk sylindere på felles ramme. Boring 320 mm og slaglengde 470 mm for et slagvolum på 151 liter og med en vekt på ca 20 tonn. Med et turtall på 220 (regulator) så er dreiemomentet hele 7200 Nm.
En 1909 4 takter på 9 tonn og 135 hk (Type T.3.K) er operativ her: https://www.ksof.se/index.php/engines
Denne motoren leverer 135 hk fra tre stk 45 hk sylindere på felles ramme. Boring 290 mm og slaglengde 430 mm for et slagvolum på 85 liter og med en vekt på ca 15 tonn. Med et turtall på 260 (regulator) så er dreiemomentet hele 3700 Nm. 
==== '''Reversible 2-takts skipsmotorer''' ====
Under Hesselmans ledelse utviklet AB Diesel også 2-takts marine dieseler (type M), på samme felles bunnramme med 1 til 4 sylindere etter behov. Hver sylinder hadde en effekt på 40-60 hk, som utviklet seg år for år. Hesselman hadde konstruert en forskyvbar kamaksel, som gjorde at motorene kunne kastes om, dvs stoppes og startes i motsatt retning. Dette var en nødvendighet i skip, da store nok gearkasser eller vribare propellsystemer ennå ikke fantes. Den første marine totakteren ble levert i 1908 til to motorskip ved navn M/F SNAPP og M/F RAPP. Disse motorene var firesylindrede med to påhengte kompressorsylindere for spyleluft og lufttrykk til dieselinjeksjon. Betegnelsen var M.4.I (1) som betyr Marinmotor, 4 sylindre, 1. utgave.
==== Bevarte motorer ====
En 1908 Marinemotor på 110 hk og ca 10 tonn (Type M.4.I) er bevart i Stockholms Tekniske Museum. Tidligere installert i M/F SNAPP (1908).
Ytelsen var 110 hk. Boring var 215 mm og slaglengde 320 mm, dreimoment ca 2700 Nm. Lenke til denne motoren: [https://digitaltmuseum.se/021026304133/fartygsmotor Fartygsmotor -Tekniska museet / DigitaltMuseum]
Det er denne motortypen som i 1909 ble bestilt av Roald Amundsen for å erstatte dampmotoren i polarskipet Fram. Han fikk da (1910) en motor med betegnelsen M.4.II (2) som hadde høyere effekt, 180 hk. Fysisk er motoren svært lik motoren fra SNAPP. 
Motoren i Fram er dessverre en del demontert, og viktig utstyr mangler, slik at det er vanskelig å se hvordan motoren fungerer. 
[[wikipedia:Fram_(ship)#/media/File:Fram_1910-1912_Diesel_Engine.jpg|Polarskipet Frams motor 2025]]   
Men opprinnelig har motoren sett ut som motoren i M/F SNAPP.       
Etter Amundsens interesse i motor fra AB Diesels Motorer fikk de tilatelse til å kalle produktet Polar Diesel, som ble en kjent merkevare. 
Etter fusjon med Atlas ble bedriften omdøpt til Atlas Diesel i 1917 (Nå Atlas Copco), men Polar som merkevare ble solgt i mange år etter dette. 
== Artikler ==
''Norsk Inteligenssedler, Lørdag 18. Mars 1916''
Aktiebolaget Diesel Motorer, Stockholm, har i disse dage besluttet at oprette eget salgskontor i Kristiania. A/B Diesels Motorer, som har en fuldt indbetalt aktiekapital av 4,000,000 kroner, er for tiden Skandinaviens største specialfabrik utelukkende i Dieselmotorer og beskjæftiger i sine utstrakte og mest moderne fabriker i Sikla tæt utenfor Stockholm en stab av ingeniører og fagarbeidere med fabrikation av Dieselmotor fra 12½ op til 1650 hestekræfter.  Som leder av Kristiania-kontoret er ansat tidligere direktør ved Lofoten Motorfabrik, ingeniør Marcus F. Irgens.
---
== Referanser ==




[[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]]
[[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]]
[[Kategori:Svenske motorprodusenter]]
[[Kategori:Svenske motorprodusenter]]
[[Kategori:Artikkel]]

Nåværende revisjon fra 7. okt. 2025 kl. 19:39

Svensk flagg.png
AB Diesel (1898)
reklame for AB Diesels Motorer
Reklame for AB Diesels Motorer (1905)
Reklame for A. B. Diesel fra 1908 (Aftenposten)
Reklame fra 1908 (Aftenposten)
Reklame fra 1908 (Aftenposten)
Fra Utstillingsavisen 1914
Fra Utstillingsavisen 1914
Norsk avdeling av A. B. Diesel i 1916 (Stavanger Aftenblad)
Norsk avdeling av A. B. Diesel i 1916 (Stavanger Aftenblad)
Reklame fra 1917 (Aftenposten)
Reklame fra 1917 (Aftenposten)
Polar Diesel (1918)


AB Diesels Motorer ble stiftet for å bygge Dieselmotorer på lisens fra Rudolf Diesel i 1898. Wallenbergfamilien hadde kontrollerende eierandel i bedriften. AB Diesels Motorer fusjonerte i 1917 med Nya AB Atlas, som også var kontrollert av Wallenberg.

4-takts stasjonærmotorer

AB Diesels første motorer var svært like de opprinnelige 4-takterne fra Tyskland, først og fremst MAN. Men under ingeniør Jonas Hesselman ble det gjort tallrike nyvinninger, som feks konkav stempeltopp som øket effekten betydelig. Han gikk også over til flersylindrede motorer basert på samme sylinder i rekke, mens tyske produsenter gjerne hadde flere oppskalerte ensylindrede modeller, etter effektbehov.

Deres 4 taktere var basert på enkeltstående sylindre som kunne kombineres som 1, 2, 3 og 4 sylindrede motorer. De var opprinnelig svært kraftig dimensjonert, men ca 1908 ble dimensjonene skalert ned mens effekten ble beholdt. Motorene har to overhengende ventiler for inntak og utblås, samt en kamstyrt drivning av injektorene (på samme kam) som drives av trykkluft fra egen kompressor. På en sylinder er det en fjerde kam som styrer tilførsel av startluft (på kun en sylinder)

Bevarte motorer

En 1908 4 takter på 22 tonn og 200 hk (Type K.4.IV) er operativ her: https://sibodieseln.se/

Denne motoren leverer 200 hk fra tre stk 50 hk sylindere på felles ramme. Boring 320 mm og slaglengde 470 mm for et slagvolum på 151 liter og med en vekt på ca 20 tonn. Med et turtall på 220 (regulator) så er dreiemomentet hele 7200 Nm.

En 1909 4 takter på 9 tonn og 135 hk (Type T.3.K) er operativ her: https://www.ksof.se/index.php/engines

Denne motoren leverer 135 hk fra tre stk 45 hk sylindere på felles ramme. Boring 290 mm og slaglengde 430 mm for et slagvolum på 85 liter og med en vekt på ca 15 tonn. Med et turtall på 260 (regulator) så er dreiemomentet hele 3700 Nm.

Reversible 2-takts skipsmotorer

Under Hesselmans ledelse utviklet AB Diesel også 2-takts marine dieseler (type M), på samme felles bunnramme med 1 til 4 sylindere etter behov. Hver sylinder hadde en effekt på 40-60 hk, som utviklet seg år for år. Hesselman hadde konstruert en forskyvbar kamaksel, som gjorde at motorene kunne kastes om, dvs stoppes og startes i motsatt retning. Dette var en nødvendighet i skip, da store nok gearkasser eller vribare propellsystemer ennå ikke fantes. Den første marine totakteren ble levert i 1908 til to motorskip ved navn M/F SNAPP og M/F RAPP. Disse motorene var firesylindrede med to påhengte kompressorsylindere for spyleluft og lufttrykk til dieselinjeksjon. Betegnelsen var M.4.I (1) som betyr Marinmotor, 4 sylindre, 1. utgave.

Bevarte motorer

En 1908 Marinemotor på 110 hk og ca 10 tonn (Type M.4.I) er bevart i Stockholms Tekniske Museum. Tidligere installert i M/F SNAPP (1908).

Ytelsen var 110 hk. Boring var 215 mm og slaglengde 320 mm, dreimoment ca 2700 Nm. Lenke til denne motoren: Fartygsmotor -Tekniska museet / DigitaltMuseum

Det er denne motortypen som i 1909 ble bestilt av Roald Amundsen for å erstatte dampmotoren i polarskipet Fram. Han fikk da (1910) en motor med betegnelsen M.4.II (2) som hadde høyere effekt, 180 hk. Fysisk er motoren svært lik motoren fra SNAPP.

Motoren i Fram er dessverre en del demontert, og viktig utstyr mangler, slik at det er vanskelig å se hvordan motoren fungerer.

Polarskipet Frams motor 2025

Men opprinnelig har motoren sett ut som motoren i M/F SNAPP.

Etter Amundsens interesse i motor fra AB Diesels Motorer fikk de tilatelse til å kalle produktet Polar Diesel, som ble en kjent merkevare.

Etter fusjon med Atlas ble bedriften omdøpt til Atlas Diesel i 1917 (Nå Atlas Copco), men Polar som merkevare ble solgt i mange år etter dette.

Artikler

Norsk Inteligenssedler, Lørdag 18. Mars 1916

Aktiebolaget Diesel Motorer, Stockholm, har i disse dage besluttet at oprette eget salgskontor i Kristiania. A/B Diesels Motorer, som har en fuldt indbetalt aktiekapital av 4,000,000 kroner, er for tiden Skandinaviens største specialfabrik utelukkende i Dieselmotorer og beskjæftiger i sine utstrakte og mest moderne fabriker i Sikla tæt utenfor Stockholm en stab av ingeniører og fagarbeidere med fabrikation av Dieselmotor fra 12½ op til 1650 hestekræfter. Som leder av Kristiania-kontoret er ansat tidligere direktør ved Lofoten Motorfabrik, ingeniør Marcus F. Irgens.

---

Referanser

Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter