Den norske fiskeri-motor femti år: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953. | «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- | — ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- - — holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta - — seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen — dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi — hadde 12,421 motorfartøyer som…) |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
«Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på forholdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tidligere ute, og det var fra disse land det norske marked ble stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduksjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del til andre land. | |||
| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset, har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling for «Bergens Tidende». | |||
På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og | |||
hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. | |||
Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av | |||
ble | |||
vi kommet sterkt med også når det gjelder | |||
til andre land. | |||
| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset, | |||
for «Bergens Tidende». |
Revisjonen fra 5. des. 2024 kl. 22:57
Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953.
«Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på forholdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tidligere ute, og det var fra disse land det norske marked ble stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduksjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del til andre land.
| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset, har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling for «Bergens Tidende».