Mandals Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
m (→Bensinmotorer: Lagt til manglende modeller under Type B.) |
|||
(13 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1918_Mandals_Motorfabrik_stiftet.jpg|thumb|1918 Stiftelse av Mandals Motorfabrik]] | |||
[[Fil:1933 DB Marna Ingen over.png|miniatyr|1933 - Marna - Ingen over, ingen ved siden. ]] | |||
'''Mandals Motorfabrik''' | '''Mandals Motorfabrik''' | ||
'''Klemsdal og Søstrand''' | '''Klemsdal og Søstrand''' | ||
'''Mantek AS''' | '''Mantek AS /''' '''Marna Motor AS:''' | ||
'''Marna Motor AS''' | |||
Mandals Motorfabrik ble etablert i 1918. Historien skal ha det til at Ole Klemsdal, som da drev Sleipner i Fredrikstad, engang på høsten 1917 gikk og vandret rundt i Kristiansand, på utkikk etter en billig tomt, der han kunne bygge et serviceverksted for Sleipner. Han fant ikke noen tomt der, men ble fortalt at han burde reise til Mandal, for der var det billige tomter å få. Det endte med at han fikk kjøpt en tomt på Malmø i Mandal, som frem til da hadde tilhørt båtbygger Malmø. Oles sønn, Johan Klemsdal fikk til sutt ansvaret for serviceverkstedet, og de økonomiske realitetene var slik at de ikke kunne leve bare av å ha service på Sleipner, og han begynte å tegne en motor, som de skulle produsere selv. Og dermed ble det til produksjonen av motorer, som startet i 1923 under navnet Marna. Den første motoren var den etterhvert så berømte 3,5 HK, som det enda finnes eksemplarer av. Navnet på motorene kommer fra et lokalt navn for Mandalselva, Marna. | Mandals Motorfabrik ble etablert i 1918. Historien skal ha det til at Ole Klemsdal, som da drev Sleipner i Fredrikstad, engang på høsten 1917 gikk og vandret rundt i Kristiansand, på utkikk etter en billig tomt, der han kunne bygge et serviceverksted for Sleipner. Han fant ikke noen tomt der, men ble fortalt at han burde reise til Mandal, for der var det billige tomter å få. Det endte med at han fikk kjøpt en tomt på Malmø i Mandal, som frem til da hadde tilhørt båtbygger Malmø. Oles sønn, Johan Klemsdal fikk til sutt ansvaret for serviceverkstedet, og de økonomiske realitetene var slik at de ikke kunne leve bare av å ha service på Sleipner, og han begynte å tegne en motor, som de skulle produsere selv. Og dermed ble det til produksjonen av motorer, som startet i 1923 under navnet Marna. Den første motoren var den etterhvert så berømte 3,5 HK, som det enda finnes eksemplarer av. Navnet på motorene kommer fra et lokalt navn for Mandalselva, Marna. | ||
Marnamotoren ble etterhvert et ikon for hele øst- og sørlandskystens fiske- og fritidsflåte, både med sitt grønne farge og sin karakteristiske lyd. Det ble produsert over 30.000 motorer fra 3 til 48 hestekrefter før Marna gikk konkurs i 1984. Etter konkursen ble Mantek AS | Marnamotoren ble etterhvert et ikon for hele øst- og sørlandskystens fiske- og fritidsflåte, både med sitt grønne farge og sin karakteristiske lyd. Det ble produsert over 30.000 motorer fra 3 til 48 hestekrefter før Marna gikk konkurs i 1984. Etter konkursen ble Mantek AS startet opp. Mantek produserte og solgte reservedeler til de fleste Marna-motorer. I 1994 endret firmaet navn til Marna Motor AS. I dag foregår produksjon og salg av reservedeler og en beskjeden produksjon av en 10-15 hestekrefters motor, MB 10 A. Bedriften levde videre med begrenset produksjon, service og vedlikehold. | ||
== Modeller == | == Modeller == | ||
Hos Marna Motorfabrikk ble det først bare produsert bensinmotorer. I 1934 started de også produksjon av dieselmotorer, da de introduserte modellen ACRO. Alle motorene fra Mandals Motorfabrikk var 4-taktere: | Hos Marna Motorfabrikk ble det først bare produsert bensinmotorer. I 1934 started de også produksjon av dieselmotorer, da de introduserte modellen ACRO. Alle motorene fra Mandals Motorfabrikk var 4-taktere: | ||
=== | === Marna bensinmotorer === | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+ | |+ | ||
Linje 25: | Linje 25: | ||
!Boring x Slag | !Boring x Slag | ||
!Volum | !Volum | ||
!Vekt | |||
!Produksjonsår | !Produksjonsår | ||
!Notater | !Notater | ||
Linje 33: | Linje 34: | ||
|850 | |850 | ||
|95 x | |95 x | ||
| | |||
| | | | ||
|1932 - | |1932 - | ||
Linje 40: | Linje 42: | ||
|850 | |850 | ||
|105 x | |105 x | ||
| | |||
| | | | ||
|1925 - | |1925 - | ||
Linje 47: | Linje 50: | ||
|3 | |3 | ||
|800 | |800 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 55: | Linje 59: | ||
|5 | |5 | ||
|925 | |925 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 62: | Linje 67: | ||
|1 | |1 | ||
|6 | |6 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 74: | Linje 80: | ||
| | | | ||
|90 x | |90 x | ||
| | |||
| | | | ||
|1925 - | |1925 - | ||
Linje 81: | Linje 88: | ||
|4 | |4 | ||
|16-24 | |16-24 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 90: | Linje 98: | ||
|4 | |4 | ||
|24-32 | |24-32 | ||
| | |1500 | ||
| | |95 x 110 | ||
| | |3119 cm³ | ||
|450 | |||
| | | | ||
|Tennmagnet. | |Tennmagnet. | ||
Linje 102: | Linje 111: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| rowspan=" | | | ||
| rowspan="2" |1932 - 1960 | |||
| rowspan="3" |Hadde separat topp og sylinder og var utstyrt med tennmagnet og vertikal manifold. | | rowspan="3" |Hadde separat topp og sylinder og var utstyrt med tennmagnet og vertikal manifold. | ||
Koblingshus var uten egne festelabber. Basismodell hadde vekesmøring men | Koblingshus var uten egne festelabber. Basismodell hadde vekesmøring men | ||
Linje 110: | Linje 120: | ||
|4,5 | |4,5 | ||
|850 | |850 | ||
|100 x | |100 x 120 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
|5 | |5 | ||
|800 | |||
|110 x 120 | |||
| | | | ||
| | | | ||
|1932 - 1960? | |||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |Type K | | rowspan="2" |Type K | ||
Linje 123: | Linje 136: | ||
| | | | ||
|90 x | |90 x | ||
| | |||
| | | | ||
| rowspan="2" |1932 - 1960 | | rowspan="2" |1932 - 1960 | ||
Linje 130: | Linje 144: | ||
| | | | ||
|100 x | |100 x | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 137: | Linje 152: | ||
|4 | |4 | ||
|900 | |900 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 145: | Linje 161: | ||
|1 | |1 | ||
|4 / 6 | |4 / 6 | ||
| | |1500 | ||
| | |90 x 100 | ||
| | |636 cm³ | ||
|180 | |||
| rowspan="2" |1958 - 1970 | | rowspan="2" |1958 - 1970 | ||
|HK-antallet ble bestemt av hvorvidt den hadde reduksjonsgir eller ikke. | |HK-antallet ble bestemt av hvorvidt den hadde reduksjonsgir eller ikke. | ||
Linje 153: | Linje 170: | ||
|Type R2 | |Type R2 | ||
|2 | |2 | ||
|8 | |8 /12 | ||
| | |1500 | ||
|90 x 100 | |90 x 100 | ||
| | |1272 cm³ | ||
|235 | |||
|Utstyrt med sveivstart, tennmagnet og Zenith-forgasser. | |Utstyrt med sveivstart, tennmagnet og Zenith-forgasser. | ||
|- | |- | ||
Linje 164: | Linje 182: | ||
| | | | ||
|90 x 100 | |90 x 100 | ||
|1272 cm³ | |||
| | | | ||
|1969 - 1972 | |1969 - 1972 | ||
Linje 173: | Linje 192: | ||
| | | | ||
|88,9 x | |88,9 x | ||
| | |||
| | | | ||
|1970 - | |1970 - | ||
Linje 182: | Linje 202: | ||
| | | | ||
|88,9 x | |88,9 x | ||
| | |||
| | | | ||
|2001 - | |2001 - | ||
Linje 189: | Linje 210: | ||
|} | |} | ||
=== | === Marna dieselmotorer === | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Model | !Model | ||
Linje 196: | Linje 217: | ||
i HK | i HK | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Boring | !Boring | ||
/ slag | |||
!Volum | !Volum | ||
!Vekt | |||
!Produksjonsår | !Produksjonsår | ||
!Notater | !Notater | ||
Linje 204: | Linje 227: | ||
|1 | |1 | ||
|5-7 | |5-7 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|1934 - 1942 | |1934 - 1942 | ||
|En av de første kommersielle dieselmotorene produsert i Norge. Ble levert både som | |En av de første kommersielle dieselmotorene produsert i Norge. Ble levert både som båt- og stasjonærmotor. | ||
båt- og stasjonærmotor. | |||
|- | |- | ||
|Type DV1 | |Type DV1 | ||
|1 | |1 | ||
|11 | |11 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 223: | Linje 247: | ||
|2 | |2 | ||
|16 | |16 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 231: | Linje 256: | ||
|2 | |2 | ||
|18 | |18 | ||
| | |1800 | ||
| | |95 x 105 | ||
| | |1488 cm³ | ||
|300 | |||
|1965 - 1972 | |1965 - 1972 | ||
| | | | ||
Linje 240: | Linje 266: | ||
|1 | |1 | ||
|8 / 12 | |8 / 12 | ||
| | | rowspan="3" |1050 / 1600 | ||
| | | rowspan="4" |105 x 125 | ||
| | |1080 cm³ | ||
|370 | |||
|1958 - 1969 | |1958 - 1969 | ||
| | | | ||
Linje 249: | Linje 276: | ||
|2 | |2 | ||
|16 / 24 | |16 / 24 | ||
| | |2165 cm³ | ||
| | |520 | ||
| rowspan="3" |1958 - 1974 | | rowspan="3" |1958 - 1974 | ||
| | | | ||
Linje 258: | Linje 284: | ||
|3 | |3 | ||
|24 / 36 | |24 / 36 | ||
| | |3247 cm³ | ||
| | |670 | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 266: | Linje 291: | ||
|4 | |4 | ||
|48 | |48 | ||
|1600 | |||
|4329 cm³ | |||
|739 | |||
| | | | ||
| | |- | ||
|Type M4T | |||
|4 | |||
|60 | |||
|1600 | |||
|105 x 125 | |||
|4329 cm³ | |||
|860 | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 274: | Linje 309: | ||
|4 | |4 | ||
|42 | |42 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 283: | Linje 319: | ||
|4 | |4 | ||
|58 | |58 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 288: | Linje 325: | ||
| | | | ||
|Med turbo. | |Med turbo. | ||
|- | |||
|UE 400 M | |||
|6 | |||
|87 | |||
|1800 | |||
|107,19 x 120,65 | |||
|6532 cm³ | |||
|790 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|UE 680 M | |||
|6 | |||
|156 | |||
|1800 | |||
|127 x 146 | |||
|11097 cm³ | |||
|1150 | |||
| | |||
| | |||
|- | |- | ||
|Type Y | |Type Y | ||
|4 | |4 | ||
|200 | |200 | ||
|1500 | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |1961 - 1963 | ||
|Største motor levert fra fabrikken. | |Største motor levert fra fabrikken. Produsert i 5 eksemplar | ||
|- | |- | ||
|Type 8D | |Type 8D | ||
|1 | |1 | ||
|8 | |8 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 307: | Linje 366: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
== Marna H == | |||
H var en 1 sylindret bensinmotor, produsert fra 1932 til 1960. | |||
Tekniske fakta: | |||
* Borring: 5 Hk 110mm - 4 Hk 100 mm. | |||
* Slaglengde: 120 mm | |||
* Volum: 5 Hk 1140 cm³ - 4 Hk 942 cm³ | |||
* O/Min: 800 | |||
* Vekt: Med frikobling, bakstart og vridbar propell 200 kg. 4 Hk 190kg. | |||
* Smøring: Vekeapparat for sylinder, rammelager og pumpe eksenter. Dessuten plasksmøring i bunnrammen. | |||
* Anbefalt olje: Mineral olje 10W30 | |||
* Tennplugger: Bosch M 12 B eller Bosch W(R)10 DC med overgang | |||
* Bensin: 95 blyfri med blyerstatning | |||
* Ventilklaring: 0,4 mm | |||
* Tiltrekningsmoment toppbolter: 7,5 kg i flere steg. | |||
* Tiltrekningsmoment veivlager: 5,5 kg | |||
== Nøkkelpersoner == | == Nøkkelpersoner == | ||
* [[Ole Fritjof Klemsdal]] (1923 - 2008) var sønn av fabrikkeier Johan Klemsdal (1897 - 1981) og husmor Borghild Flemming (1895-1975). Foruten eierskap i bedriften var han også engasjert i politikken som representant for Høyre i Vest-Agder.<ref>https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=FRKL</ref> | * [[Ole Fritjof Klemsdal]] (1923 - 2008) var sønn av fabrikkeier Johan Klemsdal (1897 - 1981) og husmor Borghild Flemming (1895-1975). Foruten eierskap i bedriften var han også engasjert i politikken som representant for Høyre i Vest-Agder.<ref>https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=FRKL</ref> | ||
* [[Johan Klemsdal]] | |||
* Ole Søstrand | * Ole Søstrand | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Linje 319: | Linje 395: | ||
== Kilder == | == Kilder == | ||
http://marna.no/motorer/ | http://marna.no/motorer/ | ||
Skipsfartens årbøker | |||
<references /> | <references /> | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] |
Nåværende revisjon fra 21. okt. 2024 kl. 19:34
Mandals Motorfabrik Klemsdal og Søstrand Mantek AS / Marna Motor AS:
Mandals Motorfabrik ble etablert i 1918. Historien skal ha det til at Ole Klemsdal, som da drev Sleipner i Fredrikstad, engang på høsten 1917 gikk og vandret rundt i Kristiansand, på utkikk etter en billig tomt, der han kunne bygge et serviceverksted for Sleipner. Han fant ikke noen tomt der, men ble fortalt at han burde reise til Mandal, for der var det billige tomter å få. Det endte med at han fikk kjøpt en tomt på Malmø i Mandal, som frem til da hadde tilhørt båtbygger Malmø. Oles sønn, Johan Klemsdal fikk til sutt ansvaret for serviceverkstedet, og de økonomiske realitetene var slik at de ikke kunne leve bare av å ha service på Sleipner, og han begynte å tegne en motor, som de skulle produsere selv. Og dermed ble det til produksjonen av motorer, som startet i 1923 under navnet Marna. Den første motoren var den etterhvert så berømte 3,5 HK, som det enda finnes eksemplarer av. Navnet på motorene kommer fra et lokalt navn for Mandalselva, Marna.
Marnamotoren ble etterhvert et ikon for hele øst- og sørlandskystens fiske- og fritidsflåte, både med sitt grønne farge og sin karakteristiske lyd. Det ble produsert over 30.000 motorer fra 3 til 48 hestekrefter før Marna gikk konkurs i 1984. Etter konkursen ble Mantek AS startet opp. Mantek produserte og solgte reservedeler til de fleste Marna-motorer. I 1994 endret firmaet navn til Marna Motor AS. I dag foregår produksjon og salg av reservedeler og en beskjeden produksjon av en 10-15 hestekrefters motor, MB 10 A. Bedriften levde videre med begrenset produksjon, service og vedlikehold.
Modeller
Hos Marna Motorfabrikk ble det først bare produsert bensinmotorer. I 1934 started de også produksjon av dieselmotorer, da de introduserte modellen ACRO. Alle motorene fra Mandals Motorfabrikk var 4-taktere:
Marna bensinmotorer
Model | Sylindre | Ytelse
i HK |
Turtall | Boring x Slag | Volum | Vekt | Produksjonsår | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type A | 1 | 3,5 | 850 | 95 x | 1932 - | Begge versjoner hadde helstøpt sylinder med skråstilt manifold og tennmagnet. | ||
4,5 | 850 | 105 x | 1925 - | |||||
Type B | 1 | 3 | 800 | |||||
1 | 5 | 925 | ||||||
1 | 6 | 1928 - 1950 | Hadde separat topp og sylinder og ble levert med tennmagnet. Kunne leveres med
lukket eller åpen kobling. Bauer-Nilsentrykksmøreapparat var også et alternativ. | |||||
Type C | 2 | 6-8 | 90 x | 1925 - | ||||
Type F | 4 | 16-24 | 1939 - 1959 | Tennmagnet. | ||||
Type FF | 4 | 24-32 | 1500 | 95 x 110 | 3119 cm³ | 450 | Tennmagnet. | |
Type H | 1 | 3,5 | 850 | 1932 - 1960 | Hadde separat topp og sylinder og var utstyrt med tennmagnet og vertikal manifold.
Koblingshus var uten egne festelabber. Basismodell hadde vekesmøring men trykksmøreapparat var også tilgjengelig (ikke Bauer-Nilsen). | |||
4,5 | 850 | 100 x 120 | ||||||
5 | 800 | 110 x 120 | 1932 - 1960? | |||||
Type K | 2 | 6-9 | 90 x | 1932 - 1960 | ||||
8-11 | 100 x | |||||||
Type K1 | 1 | 4 | 900 | 1947 - 1951 | Tennmagnet. | |||
Type R1 | 1 | 4 / 6 | 1500 | 90 x 100 | 636 cm³ | 180 | 1958 - 1970 | HK-antallet ble bestemt av hvorvidt den hadde reduksjonsgir eller ikke. |
Type R2 | 2 | 8 /12 | 1500 | 90 x 100 | 1272 cm³ | 235 | Utstyrt med sveivstart, tennmagnet og Zenith-forgasser. | |
Type RG12 | 2 | 12 | 90 x 100 | 1272 cm³ | 1969 - 1972 | Oppgradert versjon med dynastart og tenningssystem med batteri og coil. | ||
Type S | 2 | 10 / 15 | 88,9 x | 1970 - | Denne modellen er også kalt Volvo Penta MB10A eller Marna MB10A. | |||
Type T | 2 | 12 / 17 | 88,9 x | 2001 - | Dette var en oppgradert versjon av type S. Den har samme boring som type S
men har lengre slaglengde og litt større brennkammer. |
Marna dieselmotorer
Model | Sylindre | Ytelse
i HK |
Turtall | Boring
/ slag |
Volum | Vekt | Produksjonsår | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ACRO | 1 | 5-7 | 1934 - 1942 | En av de første kommersielle dieselmotorene produsert i Norge. Ble levert både som båt- og stasjonærmotor. | ||||
Type DV1 | 1 | 11 | 1954 - 1957 | |||||
Type DV2 | 2 | 16 | ||||||
Type L2 | 2 | 18 | 1800 | 95 x 105 | 1488 cm³ | 300 | 1965 - 1972 | |
Type M1 | 1 | 8 / 12 | 1050 / 1600 | 105 x 125 | 1080 cm³ | 370 | 1958 - 1969 | |
Type M2 | 2 | 16 / 24 | 2165 cm³ | 520 | 1958 - 1974 | |||
Type M3 | 3 | 24 / 36 | 3247 cm³ | 670 | ||||
Type M4 | 4 | 48 | 1600 | 4329 cm³ | 739 | |||
Type M4T | 4 | 60 | 1600 | 105 x 125 | 4329 cm³ | 860 | ||
Type M42 | 4 | 42 | 1972 - 1974 | Uten turbo. | ||||
Type M58T | 4 | 58 | Med turbo. | |||||
UE 400 M | 6 | 87 | 1800 | 107,19 x 120,65 | 6532 cm³ | 790 | ||
UE 680 M | 6 | 156 | 1800 | 127 x 146 | 11097 cm³ | 1150 | ||
Type Y | 4 | 200 | 1500 | 1961 - 1963 | Største motor levert fra fabrikken. Produsert i 5 eksemplar | |||
Type 8D | 1 | 8 |
Marna H
H var en 1 sylindret bensinmotor, produsert fra 1932 til 1960.
Tekniske fakta:
- Borring: 5 Hk 110mm - 4 Hk 100 mm.
- Slaglengde: 120 mm
- Volum: 5 Hk 1140 cm³ - 4 Hk 942 cm³
- O/Min: 800
- Vekt: Med frikobling, bakstart og vridbar propell 200 kg. 4 Hk 190kg.
- Smøring: Vekeapparat for sylinder, rammelager og pumpe eksenter. Dessuten plasksmøring i bunnrammen.
- Anbefalt olje: Mineral olje 10W30
- Tennplugger: Bosch M 12 B eller Bosch W(R)10 DC med overgang
- Bensin: 95 blyfri med blyerstatning
- Ventilklaring: 0,4 mm
- Tiltrekningsmoment toppbolter: 7,5 kg i flere steg.
- Tiltrekningsmoment veivlager: 5,5 kg
Nøkkelpersoner
- Ole Fritjof Klemsdal (1923 - 2008) var sønn av fabrikkeier Johan Klemsdal (1897 - 1981) og husmor Borghild Flemming (1895-1975). Foruten eierskap i bedriften var han også engasjert i politikken som representant for Høyre i Vest-Agder.[1]
- Johan Klemsdal
- Ole Søstrand
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Kilder
Skipsfartens årbøker