Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 5: | Linje 5: | ||
'''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | '''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo | [[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Alda Logo]] | ||
[[Fil:Collage alda.jpg|miniatyr|Alda Type | [[Fil:Collage alda.jpg|miniatyr|Alda Type F - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.]] | ||
[[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]] | [[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]] | ||
[[Fil:1934 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1934]] | [[Fil:1934 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1934]] | ||
Linje 13: | Linje 13: | ||
[[Fil:1952 Alda motoren.png|alt=Reklame for Alda (1952)|miniatyr|Reklame for Alda (1952)]] | [[Fil:1952 Alda motoren.png|alt=Reklame for Alda (1952)|miniatyr|Reklame for Alda (1952)]] | ||
Alda Motorfabrikk ble etablert av Nils Bjørnevik i begynnelsen av 1930 årene. | |||
Bjørnevik er opprinnelig fra Finnås i Sundhordland. Han gikk i lære i farens smie og senere hos Haldorsens motorfabrikk (Wichmann) på Rubbestadneset. | |||
I 1910 kom han til Stavanger og fikk jobb på Rosenbergs avdeling for nye motorer. Bjørnevik var en dyktig motorkonstruktør og allerede sommeren 1914 hadde han sin første egenkonstruerte motor «Snøgg» montert i egen lystbåt. | |||
Motoren fungerte bra og våren 1916 etablerte han N.Bjørnevik motorverksted i Verksgaten 49 i Stavanger. Dette verkstedet produserte kun oppfyringsmotorer av merket «Snøgg» og de hadde eget utsalgssted i Østervåg 40. | |||
I 1924 | |||
Tre år senere ble verksted flyttet til en nyinnkjøpt tomt ved Galeivågen på Hundvåg. Det var lite industri i området og adkomsten til området var via sjøveien. | |||
I 1924 gjorde Nils sine to brødre Peder og Endre til partnere i selskapet og selskapet endret navn til Brødrene Bjørnevik AS. Nils Bjørnevik trakk seg da tilbake som daglig leder, men fortsatte som partner i 11år. | |||
Produksjonen av Snøgg motoren var etter en stund godt etablert og Bjørnevik bestemte seg i 1925 for å ta seg jobb som reiseinspektør for A.Gulowsens Motorfabrikk i Oslo, den gang landets største motorfabrikk. | |||
Dette ble blant annet gjort for å kutte kostnader da en var på vei inn i de «harde 30 åra» og aktiviteten gikk noe ned. Brødrene Peder og Endre drev virksomheten videre mens Nils var på reise. | |||
Da Nils kom tilbake etter oppdraget for Gulowsen, viste det seg imidlertid at der hadde foregått økonomiske uregelmessigheter. Dette gikk sterkt innpå Nils Bjørnevik som bestemte seg for å trekke seg ut og starte egen virksomhet, Alda Motorfabrikk. | |||
De første årene leide Bjørnevik plass hos Vasstveit og Tønnesen som drev Galeivåg Slip og Mekanisk Verksted, men etterhvert fikk han kjøpt nabotomten til Brødrene Bjørnevik der han fikk bygget nye fabrikk lokaler. | |||
Nils Bjørnevik var fortsatt medeier i Brødrene Bjørnevik AS, men trakk seg i 1935 helt ut og satset kun på egenkonstruerte Alda bensinmotorer og senere også en liten luftkjølt motor kalt «Nøkk» som var beregnet på mindre båter eller som stasjonærmotor. | |||
Veldig mange Alda motorer gikk til fiskeriene i Nord Norge, men mange ble også solgt til Ryfylke, Sunnhordland, Hardanger og Bergensdistriktet. | |||
Der ble produsert nærmere 3000 Alda motorer og produksjonen pågikk frem til 1960 da fabrikken ble lagt ned som den sannsynligvis siste motorprodusenten i Rogaland. | |||
I perioden 1959 -1966 ble fabrikken utleid til rederiet Bergesen og fra mai 1967 ble verkstedet utleid til disponent Ottar Overskott som startet ny virksomhet under navnet Alda Motor og Maskinverksted AS. | |||
Dessverre gikk ikke dette så bra, allerede ett år senere var virksomheten innstilt. | |||
Alda’s fabrikk lokaler og kaianlegg ble etter hvert solgt til Roaldsø som var medeier i firma Schwebs & Roaldsø i Hillevåg. | |||
== Alda-Motoren == | == Alda-Motoren == | ||
Linje 90: | Linje 116: | ||
| | | | ||
|435 | |435 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 149: | Linje 161: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |L | ||
|10 - 13 | |10 - 13 | ||
|2 | |2 | ||
Linje 225: | Linje 237: | ||
* ''Gammelmotoren'' | * ''Gammelmotoren'' | ||
* ''Stasjonnær- og båtmotorer'' | * ''Stasjonnær- og båtmotorer'' | ||
* ''www.alda-motorfabrikk.no'' | |||
Nåværende revisjon fra 17. okt. 2024 kl. 08:53
N. Bjørnevik Motorverksted.
Brødrene Bjørnevik AS
Alda Motorfabrikk
Alda Motorfabrikk ble etablert av Nils Bjørnevik i begynnelsen av 1930 årene.
Bjørnevik er opprinnelig fra Finnås i Sundhordland. Han gikk i lære i farens smie og senere hos Haldorsens motorfabrikk (Wichmann) på Rubbestadneset.
I 1910 kom han til Stavanger og fikk jobb på Rosenbergs avdeling for nye motorer. Bjørnevik var en dyktig motorkonstruktør og allerede sommeren 1914 hadde han sin første egenkonstruerte motor «Snøgg» montert i egen lystbåt.
Motoren fungerte bra og våren 1916 etablerte han N.Bjørnevik motorverksted i Verksgaten 49 i Stavanger. Dette verkstedet produserte kun oppfyringsmotorer av merket «Snøgg» og de hadde eget utsalgssted i Østervåg 40.
Tre år senere ble verksted flyttet til en nyinnkjøpt tomt ved Galeivågen på Hundvåg. Det var lite industri i området og adkomsten til området var via sjøveien.
I 1924 gjorde Nils sine to brødre Peder og Endre til partnere i selskapet og selskapet endret navn til Brødrene Bjørnevik AS. Nils Bjørnevik trakk seg da tilbake som daglig leder, men fortsatte som partner i 11år.
Produksjonen av Snøgg motoren var etter en stund godt etablert og Bjørnevik bestemte seg i 1925 for å ta seg jobb som reiseinspektør for A.Gulowsens Motorfabrikk i Oslo, den gang landets største motorfabrikk.
Dette ble blant annet gjort for å kutte kostnader da en var på vei inn i de «harde 30 åra» og aktiviteten gikk noe ned. Brødrene Peder og Endre drev virksomheten videre mens Nils var på reise.
Da Nils kom tilbake etter oppdraget for Gulowsen, viste det seg imidlertid at der hadde foregått økonomiske uregelmessigheter. Dette gikk sterkt innpå Nils Bjørnevik som bestemte seg for å trekke seg ut og starte egen virksomhet, Alda Motorfabrikk.
De første årene leide Bjørnevik plass hos Vasstveit og Tønnesen som drev Galeivåg Slip og Mekanisk Verksted, men etterhvert fikk han kjøpt nabotomten til Brødrene Bjørnevik der han fikk bygget nye fabrikk lokaler.
Nils Bjørnevik var fortsatt medeier i Brødrene Bjørnevik AS, men trakk seg i 1935 helt ut og satset kun på egenkonstruerte Alda bensinmotorer og senere også en liten luftkjølt motor kalt «Nøkk» som var beregnet på mindre båter eller som stasjonærmotor.
Veldig mange Alda motorer gikk til fiskeriene i Nord Norge, men mange ble også solgt til Ryfylke, Sunnhordland, Hardanger og Bergensdistriktet.
Der ble produsert nærmere 3000 Alda motorer og produksjonen pågikk frem til 1960 da fabrikken ble lagt ned som den sannsynligvis siste motorprodusenten i Rogaland.
I perioden 1959 -1966 ble fabrikken utleid til rederiet Bergesen og fra mai 1967 ble verkstedet utleid til disponent Ottar Overskott som startet ny virksomhet under navnet Alda Motor og Maskinverksted AS.
Dessverre gikk ikke dette så bra, allerede ett år senere var virksomheten innstilt.
Alda’s fabrikk lokaler og kaianlegg ble etter hvert solgt til Roaldsø som var medeier i firma Schwebs & Roaldsø i Hillevåg.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer.
De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring
Slag |
Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter mm |
Dimensjon | År | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L & B | Høyde | |||||||||||
A | 4 | 1 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 | 660 * 370 | 420 | ||
B | 6 - 7 | 1 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 | 575 | |||
C | 4½ - 5 | 1 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 | 435 | |||
F | 5 | 1 | 1952 - | |||||||||
H | 7 - 8 | 1 | 1952 - | |||||||||
H | 8 - 10 | 1 | 650 | 130 | 150 | 1991 | ||||||
L | 10 - 13 | 2 | 800 - 1100 | 100 | 120 | 1885 | 275 | |||||
H | 25 | 2 |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
År | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nøkk | 2-2½ | 1 | 2200 | 1958- | Luftkjølt |
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Personer
* Nils Bjørnevik
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
- www.alda-motorfabrikk.no
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40