De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
(12 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i | [[Fil:1912_AS_Vestlandske_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse fra 1912|thumb]] | ||
[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]] | |||
[[Fil:1920 Hein Bergen.png|miniatyr|3 sylindret Hein ca 1920]] | |||
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]] | |||
[[fil:1953 Union.png|thumb]] | |||
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]] | |||
[[fil:fomofa.jpg|thumb]] | |||
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]] | |||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner. | |||
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet. | |||
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref> | FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref> | ||
== Union-motoren == | == Union-motoren == | ||
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid | Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt. | ||
{| class="wikitable" | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Boring | |||
!Slaglengde | |||
!Slagvolum | |||
!Lengde | |||
!Vekt | |||
|- | |||
| colspan="8" |1 Sylinder | |||
|- | |||
|Aa | |||
|7,5 - 12 | |||
|600 | |||
|160 | |||
|180 | |||
|3,6 L | |||
| | |||
|750 | |||
|- | |||
|A 7 | |||
|12 | |||
|600 | |||
|160 | |||
|180 | |||
|3,6 L | |||
|900 | |||
|750 | |||
|- | |||
|A | |||
|10 - 18 | |||
|550 | |||
|180 | |||
|200 | |||
|5 L | |||
| | |||
|1100 | |||
|- | |||
|B | |||
|15 - 25 | |||
|460 | |||
|210 | |||
|240 | |||
|8,3 L | |||
| | |||
|1350 | |||
|- | |||
|C | |||
|20 - 32 | |||
|420 | |||
|230 | |||
|270 | |||
|11,2 L | |||
|1240 | |||
|1800 | |||
|- | |||
|D | |||
|30 - 50 | |||
|360 | |||
|290 | |||
|310 | |||
|20,5 L | |||
|1430 | |||
|2975 | |||
|- | |||
|E | |||
|40 - 60 | |||
|340 | |||
|310 | |||
|360 | |||
|27,2 L | |||
| | |||
|3750 | |||
|- | |||
|Ex | |||
|50 - 68 | |||
|340 | |||
|330 | |||
|360 | |||
|30,8 L | |||
|1470 | |||
|4000 | |||
|- | |||
|Ey | |||
|60 - 85 | |||
|320 | |||
|360 | |||
|380 | |||
|38,7 | |||
| | |||
|4650 | |||
|- | |||
|F | |||
|75 - 100 | |||
|300 | |||
|400 | |||
|400 | |||
|50,3 | |||
| | |||
|8200 | |||
|- | |||
| colspan="8" |2 Sylindre | |||
|- | |||
|2A | |||
|20 - 36 | |||
|550 | |||
|180 | |||
|200 | |||
|10,2 L | |||
| | |||
|1600 | |||
|- | |||
|2B | |||
|30 - 50 | |||
|460 | |||
|210 | |||
|240 | |||
|16,6 L | |||
| | |||
|2600 | |||
|- | |||
|2C | |||
|40 - 64 | |||
|420 | |||
|230 | |||
|270 | |||
|22,4 L | |||
|1700 | |||
|2800 | |||
|- | |||
|2D | |||
|60 - 100 | |||
|360 | |||
|290 | |||
|310 | |||
|41,0 L | |||
|2150 | |||
|4600 | |||
|- | |||
|2E | |||
|80 - 120 | |||
|340 | |||
|310 | |||
|360 | |||
|54,4 L | |||
| | |||
|6400 | |||
|- | |||
|2Ex | |||
|100 - 136 | |||
|340 | |||
|330 | |||
|360 | |||
|61,6 L | |||
|2200 | |||
|6300 | |||
|- | |||
| colspan="8" |3 Sylindre | |||
|- | |||
|3Ex 150 | |||
|210 | |||
|340 | |||
|330 | |||
|360 | |||
|92,4 L | |||
|2670 | |||
| | |||
|- | |||
| colspan="8" |4 Sylindre | |||
|- | |||
|4D | |||
|220 | |||
|360 | |||
|290 | |||
|310 | |||
|82,0 L | |||
| | |||
|9000 | |||
|- | |||
|4Ex | |||
|200 - 270 | |||
|340 | |||
|330 | |||
|360 | |||
|123,2 L | |||
|3880 | |||
|11500 | |||
|- | |||
|4F | |||
|300 - 400 | |||
|300 | |||
|400 | |||
|400 | |||
|201 L | |||
| | |||
|22700 | |||
|} | |||
== Sol-motoren == | == Sol-motoren == | ||
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet. | |||
== FOMOFA-motoren == | |||
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk. | |||
== | == Tryg-motoren == | ||
== Båter med UNION motor == | == Båter med UNION motor == | ||
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK | |||
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK | |||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | |||
[[Kategori:Hordaland]] | [[Kategori:Hordaland]] | ||
[[Kategori:Bergen]] | [[Kategori:Bergen]] |
Nåværende revisjon fra 26. nov. 2023 kl. 15:41
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Boring | Slaglengde | Slagvolum | Lengde | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 Sylinder | |||||||
Aa | 7,5 - 12 | 600 | 160 | 180 | 3,6 L | 750 | |
A 7 | 12 | 600 | 160 | 180 | 3,6 L | 900 | 750 |
A | 10 - 18 | 550 | 180 | 200 | 5 L | 1100 | |
B | 15 - 25 | 460 | 210 | 240 | 8,3 L | 1350 | |
C | 20 - 32 | 420 | 230 | 270 | 11,2 L | 1240 | 1800 |
D | 30 - 50 | 360 | 290 | 310 | 20,5 L | 1430 | 2975 |
E | 40 - 60 | 340 | 310 | 360 | 27,2 L | 3750 | |
Ex | 50 - 68 | 340 | 330 | 360 | 30,8 L | 1470 | 4000 |
Ey | 60 - 85 | 320 | 360 | 380 | 38,7 | 4650 | |
F | 75 - 100 | 300 | 400 | 400 | 50,3 | 8200 | |
2 Sylindre | |||||||
2A | 20 - 36 | 550 | 180 | 200 | 10,2 L | 1600 | |
2B | 30 - 50 | 460 | 210 | 240 | 16,6 L | 2600 | |
2C | 40 - 64 | 420 | 230 | 270 | 22,4 L | 1700 | 2800 |
2D | 60 - 100 | 360 | 290 | 310 | 41,0 L | 2150 | 4600 |
2E | 80 - 120 | 340 | 310 | 360 | 54,4 L | 6400 | |
2Ex | 100 - 136 | 340 | 330 | 360 | 61,6 L | 2200 | 6300 |
3 Sylindre | |||||||
3Ex 150 | 210 | 340 | 330 | 360 | 92,4 L | 2670 | |
4 Sylindre | |||||||
4D | 220 | 360 | 290 | 310 | 82,0 L | 9000 | |
4Ex | 200 - 270 | 340 | 330 | 360 | 123,2 L | 3880 | 11500 |
4F | 300 - 400 | 300 | 400 | 400 | 201 L | 22700 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK