De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 11: | Linje 11: | ||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i | |||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner. | |||
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet. | De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet. | ||
Linje 24: | Linje 25: | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Boring | !Boring | ||
!Slaglengde | !Slaglengde | ||
Linje 30: | Linje 30: | ||
!Lengde | !Lengde | ||
!Vekt | !Vekt | ||
|- | |||
| colspan="8" |1 Sylinder | |||
|- | |||
|Aa | |||
|7,5 - 12 | |||
|600 | |||
|160 | |||
|180 | |||
|3,6 L | |||
| | |||
|750 | |||
|- | |- | ||
|A 7 | |A 7 | ||
|12 | |12 | ||
|600 | |600 | ||
|160 | |160 | ||
|180 | |180 | ||
Linje 41: | Linje 51: | ||
|750 | |750 | ||
|- | |- | ||
|C | |A | ||
| | |10 - 18 | ||
|550 | |||
|180 | |||
|200 | |||
|5 L | |||
| | |||
|1100 | |||
|- | |||
|B | |||
|15 - 25 | |||
|460 | |||
|210 | |||
|240 | |||
|8,3 L | |||
| | |||
|1350 | |||
|- | |||
|C | |||
|20 - 32 | |||
|420 | |420 | ||
|230 | |230 | ||
|270 | |270 | ||
Linje 51: | Linje 78: | ||
|1800 | |1800 | ||
|- | |- | ||
|D | |D | ||
| | |30 - 50 | ||
|360 | |360 | ||
|290 | |290 | ||
|310 | |310 | ||
Linje 61: | Linje 87: | ||
|2975 | |2975 | ||
|- | |- | ||
| | |E | ||
| | |40 - 60 | ||
|340 | |||
|310 | |||
|360 | |||
|27,2 L | |||
| | |||
|3750 | |||
|- | |||
|Ex | |||
|50 - 68 | |||
|340 | |340 | ||
|330 | |330 | ||
|360 | |360 | ||
Linje 71: | Linje 105: | ||
|4000 | |4000 | ||
|- | |- | ||
|2C | |Ey | ||
| | |60 - 85 | ||
|320 | |||
|360 | |||
|380 | |||
|38,7 | |||
| | |||
|4650 | |||
|- | |||
|F | |||
|75 - 100 | |||
|300 | |||
|400 | |||
|400 | |||
|50,3 | |||
| | |||
|8200 | |||
|- | |||
| colspan="8" |2 Sylindre | |||
|- | |||
|2A | |||
|20 - 36 | |||
|550 | |||
|180 | |||
|200 | |||
|10,2 L | |||
| | |||
|1600 | |||
|- | |||
|2B | |||
|30 - 50 | |||
|460 | |||
|210 | |||
|240 | |||
|16,6 L | |||
| | |||
|2600 | |||
|- | |||
|2C | |||
|40 - 64 | |||
|420 | |420 | ||
|230 | |230 | ||
|270 | |270 | ||
Linje 81: | Linje 152: | ||
|2800 | |2800 | ||
|- | |- | ||
|2D | |2D | ||
| | |60 - 100 | ||
|360 | |360 | ||
|290 | |290 | ||
|310 | |310 | ||
|41,0 L | |41,0 L | ||
|2150 | |2150 | ||
| | |4600 | ||
|- | |||
|2E | |||
|80 - 120 | |||
|340 | |||
|310 | |||
|360 | |||
|54,4 L | |||
| | |||
|6400 | |||
|- | |- | ||
|2Ex | |2Ex | ||
| | |100 - 136 | ||
|340 | |340 | ||
|330 | |330 | ||
|360 | |360 | ||
Linje 100: | Linje 178: | ||
|2200 | |2200 | ||
|6300 | |6300 | ||
|- | |||
| colspan="8" |3 Sylindre | |||
|- | |- | ||
|3Ex 150 | |3Ex 150 | ||
|210 | |210 | ||
|340 | |340 | ||
|330 | |330 | ||
|360 | |360 | ||
Linje 111: | Linje 190: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|4D | | colspan="8" |4 Sylindre | ||
|- | |||
|4D | |||
|220 | |220 | ||
|360 | |360 | ||
|290 | |290 | ||
|310 | |310 | ||
Linje 121: | Linje 201: | ||
|9000 | |9000 | ||
|- | |- | ||
|4Ex | |4Ex | ||
| | |200 - 270 | ||
|340 | |340 | ||
|330 | |330 | ||
|360 | |360 | ||
Linje 130: | Linje 209: | ||
|3880 | |3880 | ||
|11500 | |11500 | ||
|- | |||
|4F | |||
|300 - 400 | |||
|300 | |||
|400 | |||
|400 | |||
|201 L | |||
| | |||
|22700 | |||
|} | |} | ||
Linje 138: | Linje 226: | ||
== FOMOFA-motoren == | == FOMOFA-motoren == | ||
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert | Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk. | ||
Nåværende revisjon fra 26. nov. 2023 kl. 15:41
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Boring | Slaglengde | Slagvolum | Lengde | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 Sylinder | |||||||
Aa | 7,5 - 12 | 600 | 160 | 180 | 3,6 L | 750 | |
A 7 | 12 | 600 | 160 | 180 | 3,6 L | 900 | 750 |
A | 10 - 18 | 550 | 180 | 200 | 5 L | 1100 | |
B | 15 - 25 | 460 | 210 | 240 | 8,3 L | 1350 | |
C | 20 - 32 | 420 | 230 | 270 | 11,2 L | 1240 | 1800 |
D | 30 - 50 | 360 | 290 | 310 | 20,5 L | 1430 | 2975 |
E | 40 - 60 | 340 | 310 | 360 | 27,2 L | 3750 | |
Ex | 50 - 68 | 340 | 330 | 360 | 30,8 L | 1470 | 4000 |
Ey | 60 - 85 | 320 | 360 | 380 | 38,7 | 4650 | |
F | 75 - 100 | 300 | 400 | 400 | 50,3 | 8200 | |
2 Sylindre | |||||||
2A | 20 - 36 | 550 | 180 | 200 | 10,2 L | 1600 | |
2B | 30 - 50 | 460 | 210 | 240 | 16,6 L | 2600 | |
2C | 40 - 64 | 420 | 230 | 270 | 22,4 L | 1700 | 2800 |
2D | 60 - 100 | 360 | 290 | 310 | 41,0 L | 2150 | 4600 |
2E | 80 - 120 | 340 | 310 | 360 | 54,4 L | 6400 | |
2Ex | 100 - 136 | 340 | 330 | 360 | 61,6 L | 2200 | 6300 |
3 Sylindre | |||||||
3Ex 150 | 210 | 340 | 330 | 360 | 92,4 L | 2670 | |
4 Sylindre | |||||||
4D | 220 | 360 | 290 | 310 | 82,0 L | 9000 | |
4Ex | 200 - 270 | 340 | 330 | 360 | 123,2 L | 3880 | 11500 |
4F | 300 - 400 | 300 | 400 | 400 | 201 L | 22700 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK