Atlas Diesel: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(11 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Aktiebolaget Atlas Diesel. | [[Fil:1919 Atlas.png|alt=AB Atlas Diesel (1919)|miniatyr|AB Atlas Diesel (1919)]] | ||
[[Fil:1919 Polar Diesel.png|alt=Polar Diesel (1919)|miniatyr|Polar Diesel (1919)]] | |||
[[Fil:1939 Norsk AS Diesel - Atlas.png|alt=Atlas Diesel (1919)|miniatyr|Atlas Diesel (1919)]] | |||
'''Aktiebolaget Atlas Diesel.''' | |||
Produsent av Dieselmotorer i Sikla utenfor Stockholm. | Produsent av Dieselmotorer i Sikla utenfor Stockholm. | ||
Atlas Diesel var etterfølgeren til AB Diesels Motorer og Nya AB Atlas, som i 1917 ble fusjonert. | |||
Produserte motorer frem til de ble solgt til NOHAB (Nydquist & Holm) i 1948. | |||
== AB Atlas == | |||
Aktiebolaget Atlas ble stiftet i 1873, med André Oscar Wallenberg som styreleder og Edvard Fränckel daglig leder. Det ble bygget verksteder i det nåværende Atlasområde i Wasastaden i Stockholm, i tillegg hadde de et verksted i Södertälje. | |||
Verkstedene i Stockholm lå inntil jernbanen, og helt fra starten ble det produsert materiell for jernbanen, som vogner for persontransport, godsvogner, sporskiftere, vendeskiver, dampmaskiner, kompressorer, lokomotiv, og glødehodemotorer. | |||
På 1880-tallet kjøpte man Brynäsvarvet i Gävle. I slutten av 1880-årene ble bedriften rammet av en økonomisk krise, og bedriften ble reorganisert, og fikk navnet Nya AB Atlas. På starten av 1900 tallet startet man med produksjon av trykkluftutstyr, primært naglehammere og meiselhammere, og senere kom det til boremaskiner. | |||
== Atlas Diesel == | |||
. | |||
I 1917 fusjonerer Nye AB Atlas med AB Diesels motorer sammen til det som blir kjent som Atlas Diesel, med Marcus Wallenberg som en av drivkreftene for det nye selskapet. De flytter til Sikla utenfor Stockholm, der Atlas Copco er den dag i dag. Kapitalen var 20 millioner kroner, | |||
== McIntosh & Seymour == | |||
McIntosh & Seymour var en amerikansk produsent av damp- og forbrenningsmotorer på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. | |||
Selskapet ble grunnlagt i 1886, og var basert i Auburn, New York. De utviklet og solgte et bredt utvalg av dampmaskiner gjennom slutten av 1800-tallet, og i 1910 hadde de begynt å bygge dieselmotorer etter et design fra det svenske selskapet Nya AB Atlas. Den produserte først og fremst store motorer for stasjonære generatorer og marine applikasjoner. På 1920-tallet var McIntosh & Seymour en tidlig produsent av dieselmotorer for bruk i jernbanelokomotiver, med eierskap fra Atlas Diesel, og de ga en motor til American Locomotive Company (Alco) for et eksperimentelt lokomotiv. I 1929 kjøpte Alco opp McIntosh & Seymour, og drev det som et datterselskap i noen tid før navnet forsvant. Under Alco-eierskap designet og bygde McIntosh & Seymour Alcos første produksjonsdieselmotor, [[wikipedia:McIntosh_&_Seymour_531|McIntosh & Seymour 531]]. | |||
== Motorer == | == Motorer == | ||
Linje 13: | Linje 34: | ||
S - typen 4-takt hurtigløpende | S - typen 4-takt hurtigløpende | ||
Norske båter med Polar | |||
{| class="wikitable" | |||
|+ | |||
!Båt | |||
!Type | |||
!Rederi | |||
!Sted | |||
!Ytelse | |||
!Sylindre | |||
!Levert | |||
|- | |||
|Fram | |||
|Polarskip | |||
|Roald Amundsen | |||
|Oslo | |||
|180 | |||
|4 | |||
|04/1910 | |||
|- | |||
|Stein | |||
|Lastebåt | |||
|Fearnley & Wilhelmsen | |||
|Oslo | |||
|120 | |||
|4 | |||
|08/1911 | |||
|- | |||
|Motorl. 1 | |||
|Lastebåt | |||
|Marinens hovedverft | |||
|Horten | |||
|120 | |||
|4 | |||
|08/1911 | |||
|- | |||
|Namsen | |||
|Slepebåt | |||
|Selskapet for fellesfløting | |||
i Namsen elv | |||
|Namsos | |||
|60 | |||
|2 | |||
|11/1912 | |||
|- | |||
|Lavangen | |||
|Passasjer | |||
|Tromø Amt Dampskipsselskap | |||
|Tromsø | |||
|60 | |||
|2 | |||
|11/1912 | |||
|- | |||
|Hamlet | |||
|Tankskip | |||
|Herrer Brunsgaard, Kjøsterud | |||
& Co | |||
|Drammen | |||
|2 x 1950 | |||
|6 | |||
|04/1916 | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|} | |||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
[[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]] | [[Svenske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Svenske motorprodusenter]] | [[Kategori:Svenske motorprodusenter]] |
Nåværende revisjon fra 16. okt. 2023 kl. 19:37
Aktiebolaget Atlas Diesel.
Produsent av Dieselmotorer i Sikla utenfor Stockholm.
Atlas Diesel var etterfølgeren til AB Diesels Motorer og Nya AB Atlas, som i 1917 ble fusjonert. Produserte motorer frem til de ble solgt til NOHAB (Nydquist & Holm) i 1948.
AB Atlas
Aktiebolaget Atlas ble stiftet i 1873, med André Oscar Wallenberg som styreleder og Edvard Fränckel daglig leder. Det ble bygget verksteder i det nåværende Atlasområde i Wasastaden i Stockholm, i tillegg hadde de et verksted i Södertälje.
Verkstedene i Stockholm lå inntil jernbanen, og helt fra starten ble det produsert materiell for jernbanen, som vogner for persontransport, godsvogner, sporskiftere, vendeskiver, dampmaskiner, kompressorer, lokomotiv, og glødehodemotorer.
På 1880-tallet kjøpte man Brynäsvarvet i Gävle. I slutten av 1880-årene ble bedriften rammet av en økonomisk krise, og bedriften ble reorganisert, og fikk navnet Nya AB Atlas. På starten av 1900 tallet startet man med produksjon av trykkluftutstyr, primært naglehammere og meiselhammere, og senere kom det til boremaskiner.
Atlas Diesel
.
I 1917 fusjonerer Nye AB Atlas med AB Diesels motorer sammen til det som blir kjent som Atlas Diesel, med Marcus Wallenberg som en av drivkreftene for det nye selskapet. De flytter til Sikla utenfor Stockholm, der Atlas Copco er den dag i dag. Kapitalen var 20 millioner kroner,
McIntosh & Seymour
McIntosh & Seymour var en amerikansk produsent av damp- og forbrenningsmotorer på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet.
Selskapet ble grunnlagt i 1886, og var basert i Auburn, New York. De utviklet og solgte et bredt utvalg av dampmaskiner gjennom slutten av 1800-tallet, og i 1910 hadde de begynt å bygge dieselmotorer etter et design fra det svenske selskapet Nya AB Atlas. Den produserte først og fremst store motorer for stasjonære generatorer og marine applikasjoner. På 1920-tallet var McIntosh & Seymour en tidlig produsent av dieselmotorer for bruk i jernbanelokomotiver, med eierskap fra Atlas Diesel, og de ga en motor til American Locomotive Company (Alco) for et eksperimentelt lokomotiv. I 1929 kjøpte Alco opp McIntosh & Seymour, og drev det som et datterselskap i noen tid før navnet forsvant. Under Alco-eierskap designet og bygde McIntosh & Seymour Alcos første produksjonsdieselmotor, McIntosh & Seymour 531.
Motorer
A - typen 4-takt saktegående
P - typen 2-takt
S - typen 4-takt hurtigløpende
Norske båter med Polar
Båt | Type | Rederi | Sted | Ytelse | Sylindre | Levert |
---|---|---|---|---|---|---|
Fram | Polarskip | Roald Amundsen | Oslo | 180 | 4 | 04/1910 |
Stein | Lastebåt | Fearnley & Wilhelmsen | Oslo | 120 | 4 | 08/1911 |
Motorl. 1 | Lastebåt | Marinens hovedverft | Horten | 120 | 4 | 08/1911 |
Namsen | Slepebåt | Selskapet for fellesfløting
i Namsen elv |
Namsos | 60 | 2 | 11/1912 |
Lavangen | Passasjer | Tromø Amt Dampskipsselskap | Tromsø | 60 | 2 | 11/1912 |
Hamlet | Tankskip | Herrer Brunsgaard, Kjøsterud
& Co |
Drammen | 2 x 1950 | 6 | 04/1916 |