Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motore…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(14 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. | [[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]] | ||
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | |||
[[Fil:1957 Moss værft.png|alt=(1957) Moss Værft & Dokk|miniatyr|(1957) Moss Værft & Dokk]] | |||
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]] | |||
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]] | |||
[[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]] | |||
[[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]] | |||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere. | |||
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963. | |||
== MVD-Motoren == | == MVD-Motoren == | ||
MVD dieselmotor var | MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet. | ||
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator. | |||
== Modeller == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Moss Diesel MVD | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Sylindre | |||
!Takter | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
|- | |||
|2B16/26 | |||
|70 kW | |||
|500 | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|2B20/32 | |||
|100 kW | |||
| | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|4B16/26 | |||
|140 kW | |||
| | |||
|4 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|4B20/26 | |||
|200 kW | |||
| | |||
|4 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|8F30/38 | |||
|690 HK | |||
|514 | |||
|8 | |||
|4 | |||
|300 | |||
|380 | |||
|- | |||
|8F30/38 T | |||
|945 HK | |||
|514 | |||
|8 | |||
|4 | |||
|300 | |||
|380 | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|} | |||
== Personer == | |||
* Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30 | |||
== Referanser == | |||
* Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven" | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Nåværende revisjon fra 6. aug. 2023 kl. 19:39
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Takter | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 500 | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | ||||
4B16/26 | 140 kW | 4 | ||||
4B20/26 | 200 kW | 4 | ||||
8F30/38 | 690 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
8F30/38 T | 945 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
Personer
- Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"