Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: ====== Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer ====== Sivilingeniør Ivar B. Stokke - M.N.I.F. I det etterfolgende er päpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse nar det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler hvilke forhold som be…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:




I det etterfolgende er päpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse nar det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler


hvilke forhold som begrenser motorydelsen og motorens omdreiningstall og at den konvensjonelle, hurtiggaende totaktmotoren presterer en hoyere literydelse og en lavere enhetsvekt enn den normaltladede, hurtigg&ende firetakt dieselmotoren.
I det etterfolgende er påpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse når det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler hvilke forhold som begrenser motorydelsen og motorens omdreiningstall og at den konvensjonelle, hurtiggaende totaktmotoren presterer en hoyere literydelse og en lavere enhetsvekt enn den normaltladede, hurtigg&ende firetakt dieselmotoren. Det er dog päpekt at totakt-motorens byggemate har en avgjorende innflytelse pa motorens enhetsvekt. Dette er vist ved eksempler for utforte firetakt- og totaktmotorer. Derimot er det pävist at den lavtrykks-turboladede, hurtiggaende fire-taktmotoren kan konkurrere med den lavtrykks-over-ladede totaktmotoren med mekanisk drevet lader, spesielt nar det gjelder oppnäelig enhetsvekt og fremfor alt nar det gjelder varmebelastning. Det er dessuten päpekt at varmebelastningen ogsà har innflytelse pá motorens levelengde og pà tidsavstanden mellom nødvendige overhalinger. Det er videre vist at det spesifikke brennoljeforbruket er ca 7 % lavere for den turboladede hurtiggaende firektaktmotoren enn for den hurtigg&ende totaktmotoren med mekanisk drevet lader, og forutsatt at begge motortypene arbeider med en direkte innsproytning av brennoljen.
 
Det er dog päpekt at totakt-
 
motorens byggemate har en avgjorende innflytelse pa motorens enhetsvekt.
 
Dette er vist ved eksempler for
 
utforte firetakt- og totaktmotorer.
 
Derimot er det pä-
 
vist at den lavtrykks-turboladede, hurtiggaende fire-taktmotoren kan konkurrere med den lavtrykks-over-ladede totaktmotoren med mekanisk drevet lader, spe-sielt nar det gjelder oppnäelig enhetsvekt og fremfor alt nar det gjelder varmebelastning.
 
Det er dessuten
 
päpekt at varmebelastningen ogsà har innflytelse pá
 
motorens levelengde og pà tidsavstanden mellom nod-vendige overhalinger.
 
Det er videre vist at det spesi-
 
fikke brennoljeforbruket er ca
 
7 % lavere for den
 
turboladede hurtiggaende firektaktmotoren enn for den hurtigg&ende totaktmotoren med mekanisk drevet lader, og forutsatt at begge motortypene arbeider med en direkte innsproytning av brennoljen.
 
Sarlig ved alle lettbygde dieselmotorer tilstreber

Revisjonen fra 1. jul. 2023 kl. 15:48

Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer

Sivilingeniør Ivar B. Stokke - M.N.I.F.


I det etterfolgende er påpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse når det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler hvilke forhold som begrenser motorydelsen og motorens omdreiningstall og at den konvensjonelle, hurtiggaende totaktmotoren presterer en hoyere literydelse og en lavere enhetsvekt enn den normaltladede, hurtigg&ende firetakt dieselmotoren. Det er dog päpekt at totakt-motorens byggemate har en avgjorende innflytelse pa motorens enhetsvekt. Dette er vist ved eksempler for utforte firetakt- og totaktmotorer. Derimot er det pävist at den lavtrykks-turboladede, hurtiggaende fire-taktmotoren kan konkurrere med den lavtrykks-over-ladede totaktmotoren med mekanisk drevet lader, spesielt nar det gjelder oppnäelig enhetsvekt og fremfor alt nar det gjelder varmebelastning. Det er dessuten päpekt at varmebelastningen ogsà har innflytelse pá motorens levelengde og pà tidsavstanden mellom nødvendige overhalinger. Det er videre vist at det spesifikke brennoljeforbruket er ca 7 % lavere for den turboladede hurtiggaende firektaktmotoren enn for den hurtigg&ende totaktmotoren med mekanisk drevet lader, og forutsatt at begge motortypene arbeider med en direkte innsproytning av brennoljen.