Nobel Diesel: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | Svenska A.B. Nobel Diesel[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
== Gamma == | == Gamma == | ||
[[Fil:1923 Gamma M1B.png|alt=(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg|miniatyr|(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg]] | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+1-syl Gamma marine engine | |+1-syl Gamma marine engine | ||
Linje 22: | Linje 23: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |280 | ||
|400 | |400 | ||
|- | |- | ||
Linje 30: | Linje 31: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |275 | ||
|576 | |576 | ||
|- | |- | ||
Linje 38: | Linje 39: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |260 | ||
|952 | |952 | ||
|- | |- | ||
Linje 46: | Linje 47: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |240 | ||
|1298 | |1298 | ||
|- | |- | ||
Linje 54: | Linje 55: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |240 | ||
|1497 | |1497 | ||
|- | |- | ||
Linje 62: | Linje 63: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |235 | ||
|1814 | |1814 | ||
|- | |- | ||
Linje 70: | Linje 71: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |235 | ||
|2540 | |2540 | ||
|- | |- | ||
Linje 78: | Linje 79: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |230 | ||
|2722 | |2722 | ||
|} | |} | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+2-cyl Gamma marine engine | |+2-cyl Gamma marine engine | ||
Linje 102: | Linje 103: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |275 | ||
|849 | |849 | ||
|- | |- | ||
Linje 110: | Linje 111: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |260 | ||
| | |1400 | ||
|- | |- | ||
|M 2 H | |M 2 H | ||
Linje 118: | Linje 119: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |240 | ||
| | |2200 | ||
|- | |- | ||
|M 2 I | |M 2 I | ||
Linje 126: | Linje 127: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |240 | ||
| | |2600 | ||
|- | |- | ||
|M 2 K | |M 2 K | ||
Linje 134: | Linje 135: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |235 | ||
| | |3460 | ||
|- | |- | ||
|M 2 M | |M 2 M | ||
Linje 142: | Linje 143: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |230 | ||
| | |4200 | ||
|- | |- | ||
|M 2 O | |M 2 O | ||
Linje 150: | Linje 151: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |220 | ||
| | |5700 | ||
|- | |- | ||
|M 2 P | |M 2 P | ||
Linje 158: | Linje 159: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |220 | ||
| | |7100 | ||
|} | |} | ||
===== Stasjonærmotorer ===== | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor | |+1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor | ||
Linje 179: | Linje 180: | ||
!Vekt Kg | !Vekt Kg | ||
Tungt svinghjul | Tungt svinghjul | ||
!Kodenavn | |||
lett | |||
!Kodenavn | |||
tung | |||
|- | |- | ||
|V 1 B | |V 1 B | ||
Linje 188: | Linje 193: | ||
|363 | |363 | ||
|399 | |399 | ||
|Balkan | |||
|Elbalkan | |||
|- | |- | ||
|V 1 D | |V 1 D | ||
Linje 195: | Linje 202: | ||
| | | | ||
|0,276 | |0,276 | ||
| | |540 | ||
|608 | |608 | ||
|Dalom | |||
|Eldalom | |||
|- | |- | ||
|V 1 F | |V 1 F | ||
Linje 204: | Linje 213: | ||
| | | | ||
|0,260 | |0,260 | ||
| | |750 | ||
|889 | |889 | ||
|Fenos | |||
|Elfenos | |||
|- | |- | ||
|V 1 H | |V 1 H | ||
Linje 213: | Linje 224: | ||
| | | | ||
|0,240 | |0,240 | ||
| | |1220 | ||
|1361 | |1361 | ||
|Hata | |||
|Elhata | |||
|- | |- | ||
|V 1 I | |V 1 I | ||
Linje 224: | Linje 237: | ||
|1406 | |1406 | ||
|1588 | |1588 | ||
|Indus | |||
|Elindus | |||
|- | |- | ||
|V 1 K | |V 1 K | ||
Linje 231: | Linje 246: | ||
| | | | ||
|0,235 | |0,235 | ||
| | |1724 | ||
| | |1996 | ||
|Kola | |||
|Elkola | |||
|- | |- | ||
|V 1 M | |V 1 M | ||
Linje 240: | Linje 257: | ||
| | | | ||
|0,235 | |0,235 | ||
| | |2427 | ||
| | |2722 | ||
|Mater | |||
|Elmater | |||
|- | |- | ||
|V 1 O | |V 1 O | ||
Linje 249: | Linje 268: | ||
| | | | ||
|0,231 | |0,231 | ||
| | |2858 | ||
| | |3402 | ||
|Omen | |||
|Elomen | |||
|- | |- | ||
|V 1 P | |V 1 P | ||
Linje 258: | Linje 279: | ||
| | | | ||
|0,231 | |0,231 | ||
| | |4000 | ||
| | |4536 | ||
|Paris | |||
|Elparis | |||
|- | |- | ||
|V 1 S | |V 1 S | ||
Linje 267: | Linje 290: | ||
| | | | ||
|0,226 | |0,226 | ||
| | |6400 | ||
| | |7394 | ||
|Solar | |||
|Elsolar | |||
|} | |} | ||
Linje 286: | Linje 311: | ||
!Vekt | !Vekt | ||
Kg | Kg | ||
!Kodenavn | |||
|- | |- | ||
|V 2 F | |V 2 F | ||
Linje 293: | Linje 319: | ||
| | | | ||
|0,260 | |0,260 | ||
| | |1406 | ||
|Dufenos | |||
|- | |- | ||
|V 2 H | |V 2 H | ||
Linje 301: | Linje 328: | ||
| | | | ||
|0,240 | |0,240 | ||
| | |2200 | ||
|Duhata | |||
|- | |- | ||
|V 2 I | |V 2 I | ||
Linje 309: | Linje 337: | ||
| | | | ||
|0,240 | |0,240 | ||
| | |2517 | ||
|Duindus | |||
|- | |- | ||
|V 2 K | |V 2 K | ||
Linje 317: | Linje 346: | ||
| | | | ||
|0,235 | |0,235 | ||
| | |3266 | ||
|Dukola | |||
|- | |- | ||
|V 2 M | |V 2 M | ||
Linje 325: | Linje 355: | ||
| | | | ||
|0,235 | |0,235 | ||
| | |4014 | ||
|Dumater | |||
|- | |- | ||
|V 2 O | |V 2 O | ||
Linje 333: | Linje 364: | ||
| | | | ||
|0,231 | |0,231 | ||
| | |5534 | ||
|Duomen | |||
|- | |- | ||
|V 2 P | |V 2 P | ||
Linje 341: | Linje 373: | ||
| | | | ||
|0,231 | |0,231 | ||
| | |7212 | ||
|Duparis | |||
|- | |- | ||
|V 2 S | |V 2 S | ||
Linje 349: | Linje 382: | ||
| | | | ||
|0,226 | |0,226 | ||
| | |9980 | ||
|Dusolar | |||
|} | |||
== Burgerhout Nobel Diesel Motoren == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Burgerhout Nobel Diesel Motoren | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!O/Min | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
|- | |||
|4 D 674 | |||
|2000 | |||
|100 | |||
|675 | |||
|1200 | |||
|} | |} | ||
== Lisenstagere == | |||
Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England | |||
Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland | |||
Niigata Iron Works, Tokyo, Japan. | |||
== Referanser == | == Referanser == |
Nåværende revisjon fra 4. mai 2023 kl. 16:12
Svenska A.B. Nobel Diesel
Gamma
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|
M 1 B | 7 | 600 | 280 | 400 | ||
M 1 D | 10 | 550 | 275 | 576 | ||
M 1 F | 13 | 500 | 260 | 952 | ||
M 1 H | 20 | 400 | 240 | 1298 | ||
M 1 I | 24 | 400 | 240 | 1497 | ||
M 1 K | 28 | 375 | 235 | 1814 | ||
M 1 M | 37 | 340 | 235 | 2540 | ||
M 1 O | 40 | 320 | 230 | 2722 |
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|
M 2 D | 20 | 550 | 275 | 849 | ||
M 2 F | 26 | 500 | 260 | 1400 | ||
M 2 H | 40 | 400 | 240 | 2200 | ||
M 2 I | 48 | 400 | 240 | 2600 | ||
M 2 K | 56 | 375 | 235 | 3460 | ||
M 2 M | 74 | 340 | 230 | 4200 | ||
M 2 O | 80 | 320 | 220 | 5700 | ||
M 2 P | 100 | 280 | 220 | 7100 |
Stasjonærmotorer
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt Kg
Std. svinghjul |
Vekt Kg
Tungt svinghjul |
Kodenavn
lett |
Kodenavn
tung |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
V 1 B | 7 | 600 | 0,281 | 363 | 399 | Balkan | Elbalkan | ||
V 1 D | 10 | 550 | 0,276 | 540 | 608 | Dalom | Eldalom | ||
V 1 F | 13 | 500 | 0,260 | 750 | 889 | Fenos | Elfenos | ||
V 1 H | 20 | 400 | 0,240 | 1220 | 1361 | Hata | Elhata | ||
V 1 I | 24 | 400 | 0,240 | 1406 | 1588 | Indus | Elindus | ||
V 1 K | 28 | 375 | 0,235 | 1724 | 1996 | Kola | Elkola | ||
V 1 M | 37 | 340 | 0,235 | 2427 | 2722 | Mater | Elmater | ||
V 1 O | 40 | 320 | 0,231 | 2858 | 3402 | Omen | Elomen | ||
V 1 P | 50 | 280 | 0,231 | 4000 | 4536 | Paris | Elparis | ||
V 1 S | 65 | 250 | 0,226 | 6400 | 7394 | Solar | Elsolar |
Motor | Effekt
(BHP) |
o/min | Boring
mm |
Slag
mm |
Forbruk
g/hk/h |
Vekt
Kg |
Kodenavn |
---|---|---|---|---|---|---|---|
V 2 F | 26 | 500 | 0,260 | 1406 | Dufenos | ||
V 2 H | 40 | 400 | 0,240 | 2200 | Duhata | ||
V 2 I | 48 | 400 | 0,240 | 2517 | Duindus | ||
V 2 K | 56 | 375 | 0,235 | 3266 | Dukola | ||
V 2 M | 74 | 340 | 0,235 | 4014 | Dumater | ||
V 2 O | 80 | 320 | 0,231 | 5534 | Duomen | ||
V 2 P | 100 | 280 | 0,231 | 7212 | Duparis | ||
V 2 S | 130 | 250 | 0,226 | 9980 | Dusolar |
Burgerhout Nobel Diesel Motoren
Motor | Ytelse | O/Min | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|
4 D 674 | 2000 | 100 | 675 | 1200 |
Lisenstagere
Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England
Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland
Niigata Iron Works, Tokyo, Japan.