Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(23 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Lyn motor med propell..jpg|miniatyr|Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.]] | |||
[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | [[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Motorskilt på Lyn-motoren Foto: Jacob J. Håland.]] | ||
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914 |thumb]] | ||
[[Fil:1916 Activ.png|thumb| | |||
Reklame fra 1916. | |||
]] | |||
[[Fil:1917 Activ.png|alt=Motorfabrikken Activ - 1917|miniatyr|Motorfabrikken Activ - 1917]] | |||
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]] | [[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]] | ||
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1919 Activ.png|thumb| | ||
Reklame fra 1919. | |||
]] | |||
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. Senere ble firma omdøpt til Delta Maskinering AS, et navn de brukte frem til konkursbo i juli 2017. | |||
== Activ-motoren == | == Activ-motoren == | ||
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 3 til 40 HK. Motoren ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref> | |||
Kort videoklipp av motoren: https://www.youtube.com/watch?v=tRAk0mA4CS4 | |||
== Lyn-motoren == | |||
Foruten Activ ble det også produsert en 4HK, 2-takt semidieselmotor under navnet Lyn. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet. | |||
== Nøkkelpersoner == | |||
'''Olaf Elias Holck Meidell:''' født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt. | |||
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898. | |||
Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921. | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | == Referanser == | ||
<references />[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
---------- | |||
''Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23'' | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | [[Kategori:Rogaland]] | ||
[[Kategori:Haugesund]] | [[Kategori:Haugesund]] | ||
Nåværende revisjon fra 17. jul. 2022 kl. 17:31
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. Senere ble firma omdøpt til Delta Maskinering AS, et navn de brukte frem til konkursbo i juli 2017.
Activ-motoren
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 3 til 40 HK. Motoren ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [1]
Kort videoklipp av motoren: https://www.youtube.com/watch?v=tRAk0mA4CS4
Lyn-motoren
Foruten Activ ble det også produsert en 4HK, 2-takt semidieselmotor under navnet Lyn. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.
Nøkkelpersoner
Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898.
Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23