Jobu Mekaniske Verksted AS: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: Jobu Mekaniske Verksted AS Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. J…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Jobu Mekaniske Verksted AS | {{flagg|Norge}} | ||
[[Fil:1963 Jobu Tiger.png|miniatyr|Reklame for Jo-Bu fra 1963]] | |||
[[Fil:Jobu Suksess.jpg|miniatyr|Reklame for JoBu]] | |||
'''Jobu Mekaniske Verksted AS''' | |||
'''Jobu Skogsredskaper AS''' | |||
'''Jobu AS''' | |||
Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank. Trygve Johansen og Gunnar Busk hadde en tanke om å lage en norsk motorsag rett etter andre verdenskrig, og etablerte i 1947 et mekanisk verksted på Nesodden, med det formål å en motorsag. | |||
Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet JoBu produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsag-produsent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv. Fra 1951 produserte Jobu motorene selv, men unntak av magnet og forgasser. | |||
JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.Jobu ble kjøpt opp av Elkem på slutten av 1960 tallet, og solgt videre i 1979 til Electrolux, som samtidig kjøpte opp Norlett i Askim. | |||
== Modeller == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Motorsager produsert ved JO-BU | |||
!Modell | |||
!Årstall | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
!Sverdlengde | |||
cm | |||
!Ytelse | |||
HK | |||
!Turtall | |||
!Sylindervolum | |||
ccm | |||
!Kjedehastighet | |||
m/s | |||
!Produksjonstall | |||
|- | |||
|Senior | |||
|1948 - | |||
|17,5 | |||
|45 | |||
|4 | |||
|4000 | |||
|125 | |||
|4,4 | |||
|7300 | |||
|- | |||
|Junior | |||
|1952 | |||
|10,4 | |||
|45 | |||
|2 | |||
|4000 | |||
|76 | |||
|4,4 | |||
|39200 | |||
|- | |||
|Viking | |||
|1957 | |||
|11,2 | |||
|45 | |||
|2,8 | |||
|5000 | |||
|76 | |||
|4,9 | |||
|9800 | |||
|- | |||
|93 | |||
|1958 | |||
|11,5 | |||
|45 | |||
|4 | |||
|5000 | |||
|93 | |||
|10,2 | |||
|5600 | |||
|- | |||
|Jr. Super | |||
|1959 | |||
|10,5 | |||
|45 | |||
|2,8 | |||
|5000 | |||
|93 | |||
|6,7 | |||
|14100 | |||
|- | |||
|D 94 Tiger | |||
|1960 | |||
|10,5 | |||
|45 | |||
|4,8 | |||
|5000 | |||
|93 | |||
|12 | |||
| rowspan="2" |40500 | |||
|- | |||
|Tiger S | |||
|1964 | |||
|10,5 | |||
|45 | |||
|5,5 | |||
|6500 | |||
|93 | |||
|13 | |||
|- | |||
|Starlet | |||
|1964 | |||
|8,4 | |||
|40 | |||
|3,5 | |||
|7000 | |||
|69 | |||
|15 | |||
|16800 | |||
|- | |||
|M 5 | |||
|1967 | |||
|8,5 | |||
|40 | |||
|3,5 | |||
|7500 | |||
|69 | |||
|15 | |||
|15500 | |||
|- | |||
|L 6 | |||
|1968 | |||
|7 | |||
|35 | |||
|3,4 | |||
|7500 | |||
|56 | |||
|17-19 | |||
|46100 | |||
|- | |||
|L 7 | |||
|1970 | |||
|7,5 | |||
|35 | |||
|3,4 | |||
|7500 | |||
|56 | |||
|17-19 | |||
|10500 | |||
|- | |||
|L 73 | |||
|1971 | |||
|7,5 | |||
|35 | |||
|3,4 | |||
|7500 | |||
|56 | |||
|17 - 19 | |||
|9650 | |||
|- | |||
|L 8 | |||
|1972 | |||
|7,6 | |||
|35 | |||
|3,4 | |||
|8500 | |||
|56 | |||
|19 - 21 | |||
|7900 | |||
|- | |||
|L 81 | |||
|1972 | |||
|7,8 | |||
|35 | |||
|3,4 | |||
|8500 | |||
|56 | |||
|19 - 21 | |||
|5800 | |||
|- | |||
|L 800 | |||
|1974 | |||
|7,6 | |||
|35 | |||
|3,5 | |||
|8500 | |||
|56 | |||
|19 - 21 | |||
|6000 | |||
|- | |||
|LP 4 | |||
|1975 | |||
|5,9 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|3600 | |||
|- | |||
|LP 40 | |||
|1975 | |||
|5,8 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|7500 | |||
|- | |||
|L 86 | |||
|1975 | |||
|8 | |||
|50 | |||
|3,9 | |||
|8500 | |||
|61 | |||
|19 - 21 | |||
|6600 | |||
|- | |||
|L 860 | |||
|1975 | |||
|7,8 | |||
|50 | |||
|3,9 | |||
|8500 | |||
|61 | |||
|19 - 21 | |||
|8400 | |||
|- | |||
|LP 5 | |||
|1976 | |||
|5,8 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|6500 | |||
|- | |||
|LP 5 B | |||
|1976 | |||
|5,9 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|17200 | |||
|- | |||
|LP 5BV | |||
|1976 | |||
|5,9 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|2600 | |||
|- | |||
|L 86B | |||
|1976 | |||
|8,3 | |||
|50 | |||
|3,9 | |||
|8500 | |||
|61 | |||
|19 - 21 | |||
|1000 | |||
|- | |||
|LF 50 | |||
|1977 | |||
|5,8 | |||
|30 | |||
|2,8 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|21600 | |||
|- | |||
|LF 50B | |||
|1977 | |||
|5,8 | |||
|30 | |||
|2,8 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|4000 | |||
|- | |||
|LP 6B | |||
|1978 | |||
|6,3 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|6700 | |||
|- | |||
|LP 6BV | |||
|1978 | |||
|6,4 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|4400 | |||
|- | |||
|L 86S | |||
|1978 | |||
|8 | |||
|50 | |||
|3,9 | |||
|8500 | |||
|61 | |||
|19 - 21 | |||
|6000 | |||
|- | |||
|L 86SB | |||
|1978 | |||
|8,3 | |||
|50 | |||
|3,9 | |||
|8500 | |||
|61 | |||
|19 - 21 | |||
|1900 | |||
|- | |||
|LP 5BS | |||
|1980 | |||
|5,9 | |||
|30 | |||
|3 | |||
|8500 | |||
|48 | |||
|16 - 19 | |||
|9200 | |||
|- | |||
| colspan="7" |Kilde: Årbok for Norsk Skogbruksmuseum nr. 9, 1978 | |||
|Total | |||
|341 950 | |||
|} | |||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
== Nøkkelpersoner == | |||
Trygve Johansen - Sagbrukeier og trelasthandler. | |||
Gunnar Busk- Børsemaker | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Østfold]] | [[Kategori:Østfold]] | ||
[[Kategori:Sarpsborg]] | [[Kategori:Sarpsborg]] |
Nåværende revisjon fra 17. jul. 2022 kl. 15:47
Jobu Mekaniske Verksted AS
Jobu Skogsredskaper AS
Jobu AS
Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank. Trygve Johansen og Gunnar Busk hadde en tanke om å lage en norsk motorsag rett etter andre verdenskrig, og etablerte i 1947 et mekanisk verksted på Nesodden, med det formål å en motorsag.
Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet JoBu produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsag-produsent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv. Fra 1951 produserte Jobu motorene selv, men unntak av magnet og forgasser.
JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.Jobu ble kjøpt opp av Elkem på slutten av 1960 tallet, og solgt videre i 1979 til Electrolux, som samtidig kjøpte opp Norlett i Askim.
Modeller
Modell | Årstall | Vekt
Kg |
Sverdlengde
cm |
Ytelse
HK |
Turtall | Sylindervolum
ccm |
Kjedehastighet
m/s |
Produksjonstall |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Senior | 1948 - | 17,5 | 45 | 4 | 4000 | 125 | 4,4 | 7300 |
Junior | 1952 | 10,4 | 45 | 2 | 4000 | 76 | 4,4 | 39200 |
Viking | 1957 | 11,2 | 45 | 2,8 | 5000 | 76 | 4,9 | 9800 |
93 | 1958 | 11,5 | 45 | 4 | 5000 | 93 | 10,2 | 5600 |
Jr. Super | 1959 | 10,5 | 45 | 2,8 | 5000 | 93 | 6,7 | 14100 |
D 94 Tiger | 1960 | 10,5 | 45 | 4,8 | 5000 | 93 | 12 | 40500 |
Tiger S | 1964 | 10,5 | 45 | 5,5 | 6500 | 93 | 13 | |
Starlet | 1964 | 8,4 | 40 | 3,5 | 7000 | 69 | 15 | 16800 |
M 5 | 1967 | 8,5 | 40 | 3,5 | 7500 | 69 | 15 | 15500 |
L 6 | 1968 | 7 | 35 | 3,4 | 7500 | 56 | 17-19 | 46100 |
L 7 | 1970 | 7,5 | 35 | 3,4 | 7500 | 56 | 17-19 | 10500 |
L 73 | 1971 | 7,5 | 35 | 3,4 | 7500 | 56 | 17 - 19 | 9650 |
L 8 | 1972 | 7,6 | 35 | 3,4 | 8500 | 56 | 19 - 21 | 7900 |
L 81 | 1972 | 7,8 | 35 | 3,4 | 8500 | 56 | 19 - 21 | 5800 |
L 800 | 1974 | 7,6 | 35 | 3,5 | 8500 | 56 | 19 - 21 | 6000 |
LP 4 | 1975 | 5,9 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 3600 |
LP 40 | 1975 | 5,8 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 7500 |
L 86 | 1975 | 8 | 50 | 3,9 | 8500 | 61 | 19 - 21 | 6600 |
L 860 | 1975 | 7,8 | 50 | 3,9 | 8500 | 61 | 19 - 21 | 8400 |
LP 5 | 1976 | 5,8 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 6500 |
LP 5 B | 1976 | 5,9 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 17200 |
LP 5BV | 1976 | 5,9 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 2600 |
L 86B | 1976 | 8,3 | 50 | 3,9 | 8500 | 61 | 19 - 21 | 1000 |
LF 50 | 1977 | 5,8 | 30 | 2,8 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 21600 |
LF 50B | 1977 | 5,8 | 30 | 2,8 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 4000 |
LP 6B | 1978 | 6,3 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 6700 |
LP 6BV | 1978 | 6,4 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 4400 |
L 86S | 1978 | 8 | 50 | 3,9 | 8500 | 61 | 19 - 21 | 6000 |
L 86SB | 1978 | 8,3 | 50 | 3,9 | 8500 | 61 | 19 - 21 | 1900 |
LP 5BS | 1980 | 5,9 | 30 | 3 | 8500 | 48 | 16 - 19 | 9200 |
Kilde: Årbok for Norsk Skogbruksmuseum nr. 9, 1978 | Total | 341 950 |
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Nøkkelpersoner
Trygve Johansen - Sagbrukeier og trelasthandler.
Gunnar Busk- Børsemaker
Referanser
Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund