Øveråsen Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (satt punktum)
mIngen redigeringsforklaring
 
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:


[[Fil:1914 Trygg.png|miniatyr|Trygg på hjul fra 1914 ]]
[[Fil:1914 Trygg.png|miniatyr|Trygg på hjul fra 1914 ]]
[[Fil:1910 Øveråsen Trygg.png|miniatyr|Reklame fra 1910 "Tryg" ]]
[[Fil:1914 Trygg motor.jpg|thumb|Trygg på slede - 1914]]
[[Fil:1914 Trygg motor.jpg|thumb|Trygg på slede - 1914]]
[[Fil:1918_Øveraasen_til_as.jpg|thumb]]
[[Fil:1918_Øveraasen_til_as.jpg|thumb]]
Linje 11: Linje 12:




Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA. Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motorproduksjon på Gjøvik, i følge Gjøviks Blad var den offisielle starten 14. April. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Einar hadde ved sitt utenlandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør.  
Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA. Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motor-produksjon på Gjøvik, i følge Gjøviks Blad var den offisielle starten 14. April. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Even hadde ved sitt utenlandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør.  


Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleris lagerhus fra kommunen, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, men de utviklet en landbruksmotor. Den første Tryggmotoren var på 4 HK.  
Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleri lagerhus fra kommunen, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, mens de utviklet en landbruks-motor.  


Bedriften produserte både råoljemotorer og forgassermotorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene til landbruket hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg».  
I 1918 kom Det Oversøiske Compagnies investeringsarm inn som en stor eier, og fikk med det enerett til all eksport av motorer fra Brødrene Øveråsen.Det har vært vanskelig å finne tall for størrelsen på eksporten, men den har neppe utgjort en stor del av produksjonen.   
 
Den første Trygg-motoren var på 2 HK.
 
Bedriften produserte både råoljemotorer og forgasser-motorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene til landbruket hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg».  
 
Øveråsen la ned produksjon av motorer i 1958, men er enda i dag en stor leverandør av snøfresere til industrielt bruk. 


Øveråsen produserte motorer frem til 1958, men er enda i dag en stor leverandør av snøfresere til industriellt bruk. 
== Modeller ==
== Modeller ==
* Trygg
* Trygg

Nåværende revisjon fra 3. sep. 2020 kl. 11:52

Norge Flagg.jpg
Trygg på hjul fra 1914
Reklame fra 1910 "Tryg"
Trygg på slede - 1914
1918 Øveraasen til as.jpg
1919 Øveraasen prokura.jpg
1930 Viking.jpg

Brødrene Øveraasen Motorfabrik og Mek. Verksted

Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA. Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motor-produksjon på Gjøvik, i følge Gjøviks Blad var den offisielle starten 14. April. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Even hadde ved sitt utenlandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør.

Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleri lagerhus fra kommunen, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, mens de utviklet en landbruks-motor.

I 1918 kom Det Oversøiske Compagnies investeringsarm inn som en stor eier, og fikk med det enerett til all eksport av motorer fra Brødrene Øveråsen.Det har vært vanskelig å finne tall for størrelsen på eksporten, men den har neppe utgjort en stor del av produksjonen.

Den første Trygg-motoren var på 2 HK.

Bedriften produserte både råoljemotorer og forgasser-motorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene til landbruket hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg».

Øveråsen la ned produksjon av motorer i 1958, men er enda i dag en stor leverandør av snøfresere til industrielt bruk.

Modeller

  • Trygg
  • Viking
  • B.Ø.
  • Ø.M.
Ø.M. Motor (Viking og B.Ø.)
Spesifikasjoner
Modell 5 - 6½ 6 - 7½
Type 2 takt 4 takt 4 takt
Hestekrefter 5 - 6½ 6 - 7½
Turtall 750
Sylinder, antall 1 1 1
Sylinder, boring 90 mm 4" 4¼"
Slaglengde 90 mm 5" 5"
Slagvolum, cm³ 573 1029 1162
Hk ved 750 omdr pr min 3,5 5 6
Hk ved 950 omdr pr min - 6,5 7,5
Smøresystem Centraltrykk

smøreapparat

Kjøkesystem Tannhjulspumpe
Tending Magnet m/

impulsstarter

Forgasser Simplex forgasser
Største lengde 567 567
Største lengde m/ gear 925 925
Største lengde m/ friksjonskupling 855 855
Største bredde (alle utførelser) 495 495
Største høyde (alle utførelser) 690 690
Vekt av motor. kg. 70 140 145
Vekt av motor m/ gear 190 195
Vekt av motor m/ friksjonskupling 165 170
Propeller, fast, diam, 350 380
Propeller, fast, antall blad 3 3
Propeller, fast, aksling diam, 1" 1"
Propeller, fast, aksling lengde 2200 2200
Propeller, vridbar, diam 425 445
Propeller, vridbar, antall blad 2 2
Propeller, vridbar, aksling diam 1" 1"
Propeller, vridbar, aksling lengde 2200 2200
Propeller, hylse, diam 1¼" 1¼"
Propeller, hylse, lengde 1900 1900

Referanser


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 22. jul. 2015 kl. 14:11