Bergen Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
'''A/S Bergens Mekaniske Verksteder''' (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933. | '''A/S Bergens Mekaniske Verksteder''' (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933. |
Revisjonen fra 5. mar. 2020 kl. 19:43
A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.
BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.
Bergens Mekaniske Verksteder
Bergens Mekaniske Verksted AS, BMV Maskin AS, Bergen Diesel AS, Rolls-Royce Marine Engines - Bergen
Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.
Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"
Type | Sylindre | Ytelse | Turtall | Boring x Slag | Produksjonsår | Antall |
---|---|---|---|---|---|---|
D | 3 til 6 | 55 Hk pr sylinder | 220 x 320 | 1946 - 1959 | 161 | |
H | 6 | 120 HK | 1800 | 1950 | 2 | |
R | 3 til 8 | 75 Hk pr sylinder | 250 x 360 | 1953 – 1980 | 1755 | |
L | 3 til 9 | 100 Hk pr sylinder | 1956 – 1987 | 1041 | ||
K | 3 til 9 R og 12 til 18 V | 300 Hk pr sylinder | 250 x 300 | 1969 - 2008 | 1762 | |
K Gass | 1991 - 2008 | 394 | ||||
B | 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) | 600 Hk pr sylider | 750 | 320 x 360 | 1984 - 2007 | 365 |
A | 150 HK pr sylinder | 1200 | 210 x ? | |||
B 32:40 | 6 til 9 R og 12 til 18 V | 680 Hk pr sylinder | 320 x 400 | 1998 - | ||
B32:40V AG | 12V, 16V, og 20V | 578 Hk pr sylinder | 350 x 400 | |||
B33:45 | 6 til 14 | 804 pr sylinder | 330 x 450 | |||
C 25:33 | 5 til 9 | 410 Hk pr sylinder | 1000 | 250 x 330 | 2002 - | |
LSM-6 | ||||||
LDM-6 | 1065 | 750 | ||||
LDM-8 | 1420 | 750 | ||||
KVM-12 | 2000 | 750 |
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07