Karl G. Pedersen: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1936 Karl G. Pedersen.png|miniatyr|Reklame fra 1936]] | |||
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]] | [[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]] | ||
'''Karl G Pedersen motorfabrikk''' | |||
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene. | I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene. | ||
== Glimt-motoren == | == Glimt-motoren == | ||
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en | Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototype. Minst ett eksemplar av disse har overlevd. | ||
{| class="wikitable" | |||
!Modell | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
!Vekt | |||
!Type | |||
|- | |||
| | |||
|3-4 HK | |||
|850 | |||
|90 | |||
|120 | |||
|90 | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|5 HK | |||
|750 | |||
|105 | |||
|130 | |||
|138 | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|6-8 HK | |||
|675 | |||
|125 | |||
|160 | |||
|285 | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|8 HK | |||
|650 | |||
|130 | |||
|160 | |||
|300 | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|6-7 HK | |||
|580 | |||
|135 | |||
|145 | |||
|295 | |||
|Glødehode | |||
|- | |||
| | |||
|3 HK | |||
|850 | |||
|85 | |||
|90 | |||
|65 | |||
|Totakt petroleum | |||
|- | |||
| | |||
|4-5 HK | |||
|650 | |||
|105 | |||
|116 | |||
|120 | |||
|Totakt petroleum | |||
|} | |||
== Kilder == | == Kilder == | ||
Linje 19: | Linje 85: | ||
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | * [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] |
Nåværende revisjon fra 21. okt. 2019 kl. 17:56
Karl G Pedersen motorfabrikk
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.
Glimt-motoren
Motorene produsert ved Karl G. Pedersen var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototype. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
Modell | Ytelse | Turtall | Boring | Slag | Vekt | Type |
---|---|---|---|---|---|---|
3-4 HK | 850 | 90 | 120 | 90 | ||
5 HK | 750 | 105 | 130 | 138 | ||
6-8 HK | 675 | 125 | 160 | 285 | ||
8 HK | 650 | 130 | 160 | 300 | ||
6-7 HK | 580 | 135 | 145 | 295 | Glødehode | |
3 HK | 850 | 85 | 90 | 65 | Totakt petroleum | |
4-5 HK | 650 | 105 | 116 | 120 | Totakt petroleum |
Kilder
Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41