Thunes Mek. Verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
[[Fil:1919 - Thune maskinverkstedet og gangbro.png|miniatyr|Maskinverksted og gangbro på Thune 1919]] | [[Fil:1919 - Thune maskinverkstedet og gangbro.png|miniatyr|Maskinverksted og gangbro på Thune 1919]] | ||
[[Fil:1919 -Thune maskinverksted.png|miniatyr|Maskinverkstedet på Thune - 1919]] | [[Fil:1919 -Thune maskinverksted.png|miniatyr|Maskinverkstedet på Thune - 1919]] | ||
[[Fil:Thunes Mek verksted.png|alt=Reklame for Thunes mek|miniatyr|Thunes Mekaniske Verksted (ca 1964)]] | |||
[[Fil:1919 - Thune støperi.png|miniatyr|Støperiet til høyre - Thune 1919]] | [[Fil:1919 - Thune støperi.png|miniatyr|Støperiet til høyre - Thune 1919]] | ||
[[Fil:1919 Thune støperi_2.png|miniatyr|Støperiet til høyre - 1919]] | [[Fil:1919 Thune støperi_2.png|miniatyr|Støperiet til høyre - 1919]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Oslo]] | [[Kategori:Oslo]] |
Revisjonen fra 30. mai 2019 kl. 15:35
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Verkstedet ble stiftet som en smedbedrift av Anders Paulsen Thune i Drammen i 1815. Sønnen Halvor Thune overtok i 1844, og flyttet virksomheten til Oslo i 1852.
Halvor døde i 1870, og hans sønn Andreas Lauritz Thune overtok i 1871, og bygde opp et mekanisk verksted i Ruseløkveien i 1872. Bedriften ble et aksjeselskap i 1902, og de hadde da over 300 ansatte. Samtidig flyttet de til Skøien.
Thune, som en del av Norsk Maskinidustri fra 1917, bygget Sulzer dieselmotorer på lisens.