Aabenraa Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor. | Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor. | ||
I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann- | I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann-innsprøyting. | ||
Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen. | Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen. | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf. | Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf. | ||
Et stykke ut på 1920 tallet snudde | Et stykke ut på 1920 tallet snudde fortetningen til det bedre, da bla. Limfjordsfiskerne ble gode kunder. | ||
* 1931 - Grunnleggeren Henrich Callesen døde, og hans svoger Erik Puls fra “Hanseatische-Motorengesellschaft” ble ny direktør til Peter Callesen tok over i 1936. | |||
I 1937 kom den første Dieselmotoren, en 2-takts med 1 til 4 sylindre. Den største motoren var nå på 200 HK. | |||
I 1937 kom den første Dieselmotoren, en 2-takts med 1 til 4 | |||
I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra 160 til 480 hk. | I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra 160 til 480 hk. | ||
1962 type 422 90-180hk 2-4 | 1962 type 422 90-180hk 2-4 sylindre, den ble i 1969 redesignet til type 425. Den 4-sylindrede var nå på 240 HK. | ||
I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK. | I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK. | ||
Linje 30: | Linje 28: | ||
I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert. | I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert. | ||
I 1988 startet leveransen av | I 1988 startet leveransen av reduksjonsgear og turtallet ble for type 427 økt fra 425 til 500 omdr/min. Sylinder ytelsen lå nå på 167 HK. | ||
I dag produseres det kun få Callesen-motorer, | I dag produseres det kun få Callesen-motorer, | ||
Linje 42: | Linje 40: | ||
Firmaet flyttet i 2010 til Kruså. | Firmaet flyttet i 2010 til Kruså. | ||
Oversikt over noen motorer fra Callesen | == Oversikt over noen motorer fra Callesen == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
! | !Motortype | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
HK (kW) | |||
!Turtall | !Turtall | ||
!Sylindre | !Sylindre | ||
!Boring (mm) | !Boring | ||
!Slag (mm) | (mm) | ||
!MEP (bar) | !Slag | ||
(mm) | |||
!MEP | |||
(bar) | |||
!Stempelhastighet | !Stempelhastighet | ||
! | !ytelse pr | ||
sylinder | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
|- | |- | ||
|100 AH | |100 AH | ||
Linje 59: | Linje 64: | ||
|1 | |1 | ||
|100 | |100 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 69: | Linje 75: | ||
|2 | |2 | ||
|100 | |100 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 80: | Linje 87: | ||
|100 | |100 | ||
|140 | |140 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 100: | Linje 98: | ||
|100 | |100 | ||
|140 | |140 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 110: | Linje 109: | ||
|200 | |200 | ||
|260 | |260 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 120: | Linje 120: | ||
|200 | |200 | ||
|260 | |260 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 130: | Linje 131: | ||
|200 | |200 | ||
|260 | |260 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 140: | Linje 142: | ||
|200 | |200 | ||
|260 | |260 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 150: | Linje 153: | ||
|260 | |260 | ||
|350 | |350 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 160: | Linje 164: | ||
|260 | |260 | ||
|350 | |350 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 170: | Linje 175: | ||
|260 | |260 | ||
|250 | |250 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 180: | Linje 186: | ||
|100 | |100 | ||
|115 | |115 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 190: | Linje 197: | ||
|100 | |100 | ||
|115 | |115 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 203: | Linje 211: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|5590 | |||
|- | |- | ||
|422 | |422 CO | ||
|135 HK | |135 HK | ||
|500 | |500 | ||
Linje 213: | Linje 222: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|6590 | |||
|- | |- | ||
|422 DO | |422 DO | ||
Linje 223: | Linje 233: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|7600 | |||
|- | |||
|422-COT | |||
|210 HK | |||
|500 | |||
|R3 | |||
|220 | |||
|300 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|6770 | |||
|- | |||
|422-DOT | |||
|280 HK | |||
|500 | |||
|R4 | |||
|220 | |||
|300 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|7810 | |||
|- | |- | ||
|425CO / DO || 132-177 kW || 500 || R3, R4 || 250 || 300 || 7,2 || 5,0 m/s || 44,1 | |425CO / DO || 132-177 kW || 500 || R3, R4 || 250 || 300 || 7,2 || 5,0 m/s || 44,1 | ||
| | |||
|- | |- | ||
| | |425 COT | ||
|191 kW | |191 kW | ||
|500 | |500 | ||
Linje 235: | Linje 269: | ||
|5,0 m/s | |5,0 m/s | ||
|64,0 | |64,0 | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427 BO | |427 BO | ||
Linje 245: | Linje 280: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|8360 | |||
|- | |- | ||
|427 CO | |427 CO | ||
Linje 252: | Linje 288: | ||
|270 | |270 | ||
|400 | |400 | ||
|7,3 | |||
|5,7 m/s | |||
| | | | ||
| | |10100 | ||
|- | |- | ||
|427 DO | |427 DO | ||
Linje 262: | Linje 299: | ||
|270 | |270 | ||
|400 | |400 | ||
|7,3 | |||
|5,7 m/s | |||
| | | | ||
| | |11850 | ||
|- | |- | ||
|427 EO | |427 EO | ||
Linje 272: | Linje 310: | ||
|270 | |270 | ||
|400 | |400 | ||
| | |7,3 | ||
| | |5,7 m/s | ||
| | |80 HK | ||
|14850 | |||
|- | |- | ||
|427 FO | |427 FO | ||
Linje 282: | Linje 321: | ||
|270 | |270 | ||
|400 | |400 | ||
| | |7,3 | ||
| | |5,7 m/s | ||
| | |80 HK | ||
|16555 | |||
|- | |- | ||
| | |427 COT | ||
| | |345 HK | ||
|425 | |425 | ||
|R3 | |R3 | ||
|270 | |270 | ||
|400 | |400 | ||
|7,3 | |7,3 | ||
|5,7 m/s | |5,7 m/s | ||
| | | | ||
|10245 | |||
|- | |- | ||
|427EO / FO | |427EO / FO | ||
Linje 304: | Linje 345: | ||
|7,3 | |7,3 | ||
|5,7 m/s | |5,7 m/s | ||
| | | | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427C / D / E / FOTK | |427C / D / E / FOTK | ||
Linje 315: | Linje 357: | ||
|5,7 m/s | |5,7 m/s | ||
|99,6 | |99,6 | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427C / D / E / FOT | |427C / D / E / FOT | ||
Linje 325: | Linje 368: | ||
|5,7 m/s | |5,7 m/s | ||
|84,6 | |84,6 | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427ETK / FTK | |427ETK / FTK | ||
Linje 335: | Linje 379: | ||
|6,7 m/s | |6,7 m/s | ||
|122,0 | |122,0 | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427HTKO | |427HTKO | ||
Linje 345: | Linje 390: | ||
|5,3 m/s | |5,3 m/s | ||
|92,0 | |92,0 | ||
| | |||
|- | |- | ||
|427HTK | |427HTK | ||
Linje 355: | Linje 401: | ||
|6,7 m/s | |6,7 m/s | ||
|124,0 | |124,0 | ||
| | |||
|} | |} | ||
== Kilder / referanser == | == Kilder / referanser == | ||
* https://motorsamlingen.dk/fabrikker/aabenraa-motorfabrik/ | * https://motorsamlingen.dk/fabrikker/aabenraa-motorfabrik/ | ||
Revisjonen fra 27. des. 2018 kl. 18:38
Aabenraa Motorfabrik, Heinrich Callesen A/S
Aabenraa motorfabrik ble startet i 1899 av Peter Callesen (1847-1905) og sønnen Johan Heinrich Callesen (1873-1931). Sønder Jylland var på det tidspunktet fabrikken ble grunnlagt under Tysk herredømme, så motoren var nok ikke helt Dansk før i 1920.
Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor.
I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann-innsprøyting.
Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen.
I begynnelsen av 20-taller (etter gjenforeningen) var det eb vanskelig tid for Callesen, fordi hovedmarkedet lå i Tyskland, og den tyske økonomien lå i ruiner. Og med en sterk Dansk krone var det vanskelig å selge motorer til Tyskland som selv hadde en stor produksjon innenlands.
Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf.
Et stykke ut på 1920 tallet snudde fortetningen til det bedre, da bla. Limfjordsfiskerne ble gode kunder.
- 1931 - Grunnleggeren Henrich Callesen døde, og hans svoger Erik Puls fra “Hanseatische-Motorengesellschaft” ble ny direktør til Peter Callesen tok over i 1936.
I 1937 kom den første Dieselmotoren, en 2-takts med 1 til 4 sylindre. Den største motoren var nå på 200 HK.
I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra 160 til 480 hk.
1962 type 422 90-180hk 2-4 sylindre, den ble i 1969 redesignet til type 425. Den 4-sylindrede var nå på 240 HK.
I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK.
I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert.
I 1988 startet leveransen av reduksjonsgear og turtallet ble for type 427 økt fra 425 til 500 omdr/min. Sylinder ytelsen lå nå på 167 HK.
I dag produseres det kun få Callesen-motorer,
Callesen overtok Bukh i 1995 og flyttet produksjonen til Åbenrå.
I 1999 inngikk firmaet en avtale med Steyr om å markedsføre en motortype, som ligger mellom Callesens diesel og Bukh motorerne i størrelse og ytelse.
I 2003 solgte Heinrich Callesen (direktør fra 1972) fabrikken til Søren Christiansen, som nå er eneeier og direktør, og som har utvidet virksomheten med oppkjøp av Faryman Diesel GmbH.
Firmaet flyttet i 2010 til Kruså.
Oversikt over noen motorer fra Callesen
Motortype | Ytelse
HK (kW) |
Turtall | Sylindre | Boring
(mm) |
Slag
(mm) |
MEP
(bar) |
Stempelhastighet | ytelse pr
sylinder |
Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
100 AH | 8 HK | 1000 | 1 | 100 | |||||
100 BR | 16 HK | 1000 | 2 | 100 | |||||
100 AO | 10 HK | 1000 | 1 | 100 | 140 | ||||
100 BO | 20 HK | 1000 | 2 | 100 | 140 | ||||
200 AO | 25 HK | 400 | 1 | 200 | 260 | ||||
200 BO | 50 HK | 400 | 2 | 200 | 260 | ||||
200 CO | 75 HK | 400 | 3 | 200 | 260 | ||||
200 DO | 100 HK | 400 | 4 | 200 | 260 | ||||
260 BO | 100 HK | 350 | 2 | 260 | 350 | ||||
260 CO | 150 HK | 350 | 3 | 260 | 350 | ||||
260 DO | 200 HK | 350 | 4 | 260 | 250 | ||||
410-DR | 55 HK | 2250 | R4 | 100 | 115 | ||||
410-FR | 86 HK | 2250 | R6 | 100 | 115 | ||||
422 BO | 90 HK | 500 | R2 | 220 | 300 | 5590 | |||
422 CO | 135 HK | 500 | R3 | 220 | 300 | 6590 | |||
422 DO | 180 HK | 500 | R4 | 220 | 300 | 7600 | |||
422-COT | 210 HK | 500 | R3 | 220 | 300 | 6770 | |||
422-DOT | 280 HK | 500 | R4 | 220 | 300 | 7810 | |||
425CO / DO | 132-177 kW | 500 | R3, R4 | 250 | 300 | 7,2 | 5,0 m/s | 44,1 | |
425 COT | 191 kW | 500 | R3 | 270 | 400 | 10,4 | 5,0 m/s | 64,0 | |
427 BO | 160 HK | 425 | R2 | 270 | 400 | 8360 | |||
427 CO | 240 HK | 425 | R3 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | 10100 | |
427 DO | 320 HK | 425 | R4 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | 11850 | |
427 EO | 400 HK | 425 | R5 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | 80 HK | 14850 |
427 FO | 480 HK | 425 | R6 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | 80 HK | 16555 |
427 COT | 345 HK | 425 | R3 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | 10245 | |
427EO / FO | 294 - 353 kW | 425 | R5, R6 | 270 | 400 | 7,3 | 5,7 m/s | ||
427C / D / E / FOTK | 298 - 595 kW | 425 | R3, R4, R5, R6 | 270 | 400 | 12,2 | 5,7 m/s | 99,6 | |
427C / D / E / FOT | 508 kW | 425 | R3, R4, R5, R6 | 270 | 400 | 10,4 | 5,7 m/s | 84,6 | |
427ETK / FTK | 611 - 736 kW | 500 | R5, R6 | 270 | 400 | 12,8 | 6,7 m/s | 122,0 | |
427HTKO | 736 kW | 395 | R8 | 270 | 400 | 12,2 | 5,3 m/s | 92,0 | |
427HTK | 993 kW | 500 | R8 | 270 | 400 | 13,0 | 6,7 m/s | 124,0 |
Kilder / referanser