De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
m (Oppdatert tabell) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 36: | Linje 36: | ||
|180 | |180 | ||
|3,6 L | |3,6 L | ||
| | |900 | ||
|750 | |750 | ||
|- | |- | ||
Linje 46: | Linje 46: | ||
|270 | |270 | ||
|11,2 L | |11,2 L | ||
| | |1240 | ||
|1800 | |1800 | ||
|- | |- | ||
Linje 56: | Linje 56: | ||
|310 | |310 | ||
|20,5 L | |20,5 L | ||
| | |1430 | ||
|2975 | |2975 | ||
|- | |- | ||
Linje 66: | Linje 66: | ||
|360 | |360 | ||
|30,8 L | |30,8 L | ||
| | |1470 | ||
|4000 | |4000 | ||
|- | |- | ||
Linje 76: | Linje 76: | ||
|270 | |270 | ||
|22,4 L | |22,4 L | ||
| | |1700 | ||
|2800 | |2800 | ||
|- | |- | ||
Linje 83: | Linje 83: | ||
|360 | |360 | ||
|2 | |2 | ||
| | |290 | ||
| | |310 | ||
| | |41,0 L | ||
| | |2150 | ||
| | |4000 | ||
|- | |- | ||
|2Ex 100 | |2Ex 100 | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
|340 | |340 | ||
|2 | |2 | ||
| | |330 | ||
| | |360 | ||
| | |61,6 L | ||
| | |2200 | ||
| | |6300 | ||
|- | |- | ||
|3Ex 150 | |3Ex 150 | ||
|210 | |210 | ||
| | |340 | ||
|3 | |3 | ||
| | |330 | ||
| | |360 | ||
| | |92,4 L | ||
|2670 | |2670 | ||
| | | | ||
Linje 114: | Linje 114: | ||
|4 | |4 | ||
|290 | |290 | ||
|310 | |||
|82,0 L | |||
| | |||
|9000 | |||
|- | |||
|4Ex 250 | |||
|300 | |||
|340 | |||
|4 | |||
|330 | |||
|360 | |360 | ||
|123,2 L | |123,2 L | ||
| | |3880 | ||
| | |11500 | ||
|} | |} | ||
Revisjonen fra 15. nov. 2018 kl. 16:23
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slaglengde | Slagvolum | Lengde | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A 7 | 12 | 600 | 1 | 160 | 180 | 3,6 L | 900 | 750 |
C 20 | 35 | 420 | 1 | 230 | 270 | 11,2 L | 1240 | 1800 |
D 30 | 55 | 360 | 1 | 290 | 310 | 20,5 L | 1430 | 2975 |
Ex50 | 75 | 340 | 1 | 330 | 360 | 30,8 L | 1470 | 4000 |
2C 40 | 70 | 420 | 2 | 230 | 270 | 22,4 L | 1700 | 2800 |
2D 60 | 110 | 360 | 2 | 290 | 310 | 41,0 L | 2150 | 4000 |
2Ex 100 | 140 | 340 | 2 | 330 | 360 | 61,6 L | 2200 | 6300 |
3Ex 150 | 210 | 340 | 3 | 330 | 360 | 92,4 L | 2670 | |
4D 200 | 220 | 360 | 4 | 290 | 310 | 82,0 L | 9000 | |
4Ex 250 | 300 | 340 | 4 | 330 | 360 | 123,2 L | 3880 | 11500 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK