Hjelset Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:120 HK Hjelset Semi-diesel.jpg|miniatyr|120 HK Hjelseth ]] | |||
Fabrikken ble stiftet av Olaf Hjelset, som ble født i 1878 på Hungnes i Bolsøy herred. Med en tidlig mekanisk interesse, og ikke mist talent, fikk han seg lære hos smedmester Ellingsen i Molde, og senere hos Andreas Hjelset i Kristiansund, som var morens fetter. Han reiste noen måneder til sjøs med D/S Tordenskjold, der han pådro seg en skade, og var arbeidsufør i flere måneder. Han kom til Aalesunds mekaniske verksted i 1903, via Trondhjems mekaniske verksted. På Aalesunds jobbet Halfdan Nilsen, som allerede da hadde betydelig innsikt i motorfaget, og Aalesunds mek verksted startet motorbygging. | |||
{| class="wikitable" | |||
!Modell | |||
!Ytelse | |||
!Sylindre | |||
!Turtall | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
!Slagvolum | |||
!Vekt | |||
|- | |||
|2c | |||
|120/160 | |||
|2 | |||
|350 | |||
|329 | |||
|380 | |||
|64,6 Liter | |||
|8 tonn | |||
|- | |||
|3c | |||
|180/220 | |||
|3 | |||
|350 | |||
|329 | |||
|380 | |||
|96,9 Liter | |||
|11 tonn | |||
|- | |||
|3a | |||
|220/280 | |||
|3 | |||
|350 | |||
|360 | |||
|380 | |||
|116 Liter | |||
|12 tonn | |||
|- | |||
|4c | |||
|240/300 | |||
|4 | |||
|350 | |||
|329 | |||
|380 | |||
|129,2 Liter | |||
|14 tonn | |||
|} | |||
== Adresse == | == Adresse == | ||
Linje 10: | Linje 61: | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
Gokstad Kystlags arkiver | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Nåværende revisjon fra 24. okt. 2018 kl. 09:16
Fabrikken ble stiftet av Olaf Hjelset, som ble født i 1878 på Hungnes i Bolsøy herred. Med en tidlig mekanisk interesse, og ikke mist talent, fikk han seg lære hos smedmester Ellingsen i Molde, og senere hos Andreas Hjelset i Kristiansund, som var morens fetter. Han reiste noen måneder til sjøs med D/S Tordenskjold, der han pådro seg en skade, og var arbeidsufør i flere måneder. Han kom til Aalesunds mekaniske verksted i 1903, via Trondhjems mekaniske verksted. På Aalesunds jobbet Halfdan Nilsen, som allerede da hadde betydelig innsikt i motorfaget, og Aalesunds mek verksted startet motorbygging.
Modell | Ytelse | Sylindre | Turtall | Boring | Slag | Slagvolum | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2c | 120/160 | 2 | 350 | 329 | 380 | 64,6 Liter | 8 tonn |
3c | 180/220 | 3 | 350 | 329 | 380 | 96,9 Liter | 11 tonn |
3a | 220/280 | 3 | 350 | 360 | 380 | 116 Liter | 12 tonn |
4c | 240/300 | 4 | 350 | 329 | 380 | 129,2 Liter | 14 tonn |
Adresse
Fabrikken eide eiendom på 5 adresser i Ålesund - Tonningsgate 13, 17, og 19 - Steinvågnesset 13 - Skarbøvikgaten 26
Referanser
Gokstad Kystlags arkiver
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 20. sep. 2015 kl. 18:26