De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
m (→Union-motoren: Oppdatert litt) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]] | [[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]] | ||
[[fil:1953 Union.png|thumb]] | [[fil:1953 Union.png|thumb]] | ||
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]] | |||
[[fil:fomofa.jpg|thumb]] | |||
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]] | |||
Linje 54: | Linje 57: | ||
== Sol-motoren == | == Sol-motoren == | ||
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet. | Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet. | ||
== FOMOFA-motoren == | |||
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som. | |||
== Tryg-motoren == | |||
== Båter med UNION motor == | == Båter med UNION motor == |
Revisjonen fra 13. okt. 2018 kl. 17:10
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Lengde |
---|---|---|---|---|
D30 | 50 | 1 | 1730 | |
Ex50 | 70 | 1 | 1770 | |
2D60 | 100 | 2 | 1950 | |
2Ex100 | 140 | 2 | 2050 | |
3Ex150 | 210 | 3 | 2670 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK