De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
m (→Union-motoren) |
m (→Union-motoren: Oppdatert litt) |
||
Linje 8: | Linje 8: | ||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene | De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet. | ||
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref> | FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref> | ||
== Union-motoren == | == Union-motoren == | ||
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt. | Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt. | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Sylindre | !Sylindre | ||
! | !Lengde | ||
|- | |- | ||
|D30 | |||
|50 | |||
| | | | ||
|1 | |||
|1730 | |||
|- | |||
|Ex50 | |||
|70 | |||
| | | | ||
|1 | |||
|1770 | |||
|- | |||
|2D60 | |||
|100 | |||
| | | | ||
| | |2 | ||
| | |1950 | ||
|- | |- | ||
|2Ex100 | |||
|140 | |||
| | | | ||
| | |2 | ||
| | |2050 | ||
|- | |- | ||
|3Ex150 | |||
|210 | |||
| | | | ||
| | |3 | ||
| | |2670 | ||
|} | |} | ||
Linje 44: | Linje 56: | ||
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på | Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet. | ||
Linje 52: | Linje 63: | ||
== FOMOFA-motoren == | == FOMOFA-motoren == | ||
Dette var en 2-takts bensinmotor, | Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som. | ||
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]] | [[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]] | ||
Linje 59: | Linje 70: | ||
== Båter med UNION motor == | == Båter med UNION motor == | ||
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK | * R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK | ||
== Referanser == | == Referanser == |
Revisjonen fra 5. okt. 2018 kl. 15:25
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Lengde |
---|---|---|---|---|
D30 | 50 | 1 | 1730 | |
Ex50 | 70 | 1 | 1770 | |
2D60 | 100 | 2 | 1950 | |
2Ex100 | 140 | 2 | 2050 | |
3Ex150 | 210 | 3 | 2670 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK