Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m (Oppdatert og ryddet - egne bilder øverst i artikkelen.)
Linje 2: Linje 2:


[[Fil:Lyn motor med propell..jpg|miniatyr|Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:Lyn motor med propell..jpg|miniatyr|Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Motorskilt på Lyn-motoren Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914 |thumb]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb|
Reklame fra 1916.
]]
[[Fil:1917 Activ.png|alt=Motorfabrikken Activ - 1917|miniatyr|Motorfabrikken Activ - 1917]]
[[Fil:1917 Activ.png|alt=Motorfabrikken Activ - 1917|miniatyr|Motorfabrikken Activ - 1917]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb|
Reklame fra 1919.
]]


Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref>  
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref>  
Linje 30: Linje 34:


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
''Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23''


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Haugesund]]
[[Kategori:Haugesund]]

Revisjonen fra 4. okt. 2018 kl. 17:51

Norge Flagg.jpg
Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.
Motorskilt på Lyn-motoren Foto: Jacob J. Håland.
1914
Reklame fra 1916.
Motorfabrikken Activ - 1917
Motorfabrikken Activ - 1917
Norsk industri- og næringshaandbok 1918
Reklame fra 1919.

Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1]


Activ-motoren

Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]

Lyn-motoren

Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn, en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.

Nøkkelpersoner

Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.

Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898.

Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.


Referanser

  1. http://www.deltamaskinering.no/historien
  2. Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23