Burmeister & Wain: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
== 2 Takt - Krysshode == | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+B & W 2 Takt Diesel med krysshode | |+B & W 2 Takt Diesel med krysshode | ||
Linje 11: | Linje 12: | ||
!Slaglengde | !Slaglengde | ||
!Boring | !Boring | ||
! | !Sylinder- | ||
!Totalt slagvolum | volum | ||
!HK pr liter | !Totalt | ||
slagvolum | |||
!HK pr | |||
liter | |||
!Vekt | !Vekt | ||
!Lengde | !Lengde | ||
Linje 109: | Linje 113: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien | | colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | ||
|- | |- | ||
!Motor | !Motor | ||
Linje 119: | Linje 123: | ||
!Slaglengde | !Slaglengde | ||
!Boring | !Boring | ||
! | !Sylinder- | ||
!Totalt slagvolum | volum | ||
!HK pr liter | !Totalt | ||
slagvolum | |||
!HK pr | |||
liter | |||
!Vekt | !Vekt | ||
!Lengde | !Lengde | ||
Linje 225: | Linje 232: | ||
!Slaglengde | !Slaglengde | ||
!Boring | !Boring | ||
! | !Sylinder- | ||
!Totalt slagvolum | volum | ||
!HK pr liter | !Totalt | ||
slagvolum | |||
!HK pr | |||
liter | |||
!Vekt | !Vekt | ||
!Lengde | !Lengde | ||
Linje 331: | Linje 341: | ||
!Slaglengde | !Slaglengde | ||
!Boring | !Boring | ||
! | !Sylinder- | ||
!Totalt slagvolum | volum | ||
!HK pr liter | !Totalt | ||
slagvolum | |||
!HK pr | |||
liter | |||
!Vekt | !Vekt | ||
!Lengde | !Lengde | ||
Linje 425: | Linje 438: | ||
| | | | ||
|21340 | |21340 | ||
| | |||
|} | |||
== 4-Takt Diesel == | |||
{| class="wikitable" | |||
! | |||
!Type | |||
!Sylindre | |||
!Ytelse | |||
!o/min | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
!Slagvolum | |||
!Sylinder- | |||
volum | |||
|- | |||
| colspan="7" |Type 20 MTH 30 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| rowspan="5" |M | |||
T | |||
H | |||
3 | |||
0 | |||
|220 | |||
|2 | |||
|70 | |||
| rowspan="5" |600 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|320 | |||
|3 | |||
|105 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|420 | |||
|4 | |||
|140 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|520 | |||
|5 | |||
|175 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|620 | |||
|6 | |||
|210 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| colspan="7" | | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
|} | |} |
Revisjonen fra 9. aug. 2018 kl. 17:36
2 Takt - Krysshode
Motor | Sylindre | IHK | PR Sylinder | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50-VTBF-110 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | |||||||||||||||
5 | 3200 | 640 | 2900 | 170 | 1100 | 500 | 215,98 L | 1079,9 L | 2,97 | 6900 | 7300 | 2820 | |||
6 | 3850 | 641 | 3450 | 1295,88 | 7900 | ||||||||||
7 | 4500 | 642 | 4050 | 1511,83 L | 8800 | ||||||||||
8 | 5150 | 643 | 4600 | 1727,84 L | 9700 | ||||||||||
9 | 5800 | 644 | 5200 | 1943,82 L | 10600 | ||||||||||
10 | 6450 | 645 | 5800 | 2159,8 L | 11500 | ||||||||||
11 | 7100 | 645 | 6350 | 2375,78 L | 12400 | ||||||||||
12 | 7700 | 641 | 6950 | 2591,74 L | 13300 | ||||||||||
62-VTBF-115 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 4550 | 910,0 | 4100 | 150 | 1150 | 620 | 347,18 L | 1735,93 L | 2,62 | 8800 | 8200 | 3240 | |||
6 | 5500 | 916,6 | 4900 | 2083,11 L | 10500 | ||||||||||
7 | 6400 | 914,28 | 5750 | 2430,30 L | 11600 | ||||||||||
8 | 7300 | 912,5 | 6600 | 2777,49 L | 12700 | ||||||||||
9 | 8200 | 911,1 | 7400 | 3124,67 L | 13800 | ||||||||||
10 | 9100 | 910,0 | 8200 | 3471,86 L | 14900 | ||||||||||
11 | 10000 | 909,0 | 9000 | 3819,05 L | 16000 | ||||||||||
12 | 11000 | 916,6 | 9800 | 4166,23 L | 17100 | ||||||||||
74-VTBF-140 | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 6600 | 1320,00 | 5950 | 125 | 1400 | 740 | 602,1 L | 3010,53 L | 2,19 | 10700 | 9700 | 3850 | |||
6 | 7900 | 1316,66 | 7100 | 3612,63 L | 13000 | ||||||||||
7 | 9250 | 1321,42 | 8300 | 4214,74 L | 14300 | ||||||||||
8 | 10600 | 1325,00 | 9500 | 4816,84 L | 15650 | ||||||||||
9 | 11900 | 1322,22 | 10700 | 5418,95 L | 17050 | ||||||||||
10 | 13200 | 1320,00 | 11900 | 6021,06 L | 18400 | ||||||||||
11 | 14500 | 1318,18 | 13000 | 6623,16 L | 19700 | ||||||||||
12 | 15800 | 1316,66 | 14200 | 7225,27 L | 21050 | ||||||||||
74-VTBF-160 | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 6950 | 1390,0 | 6250 | 115 | 1600 | 740 | 688,12 L | 3440,60 L | 2,02 | 11000 | 10400 | 4070 | |||
6 | 8300 | 1383,3 | 7500 | 4128,72 L | 13250 | ||||||||||
7 | 9700 | 1385,7 | 8750 | 4816,84 L | 14550 | ||||||||||
8 | 11100 | 1387,5 | 10000 | 5504,97 L | 15850 | ||||||||||
9 | 12500 | 1388,8 | 11200 | 6193,09 L | 17400 | ||||||||||
10 | 13900 | 1390,0 | 12500 | 6881,21 L | 18700 | ||||||||||
11 | 15300 | 1390,9 | 13700 | 7569,33 L | 20020 | ||||||||||
12 | 16700 | 1391,66 | 15000 | 8257,45 L | 21340 |
4-Takt Diesel
Type | Sylindre | Ytelse | o/min | Boring | Slag | Slagvolum | Sylinder-
volum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type 20 MTH 30 | ||||||||
M
T H 3 0 |
220 | 2 | 70 | 600 | ||||
320 | 3 | 105 | ||||||
420 | 4 | 140 | ||||||
520 | 5 | 175 | ||||||
620 | 6 | 210 | ||||||
Lisenstagere
Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.
Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glascow
John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock
John Cockerill, Searing, Belgia
Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore, Danmark
Orlogsværftet, Holmen, København, Danmark
Alpha-Disel AS, Fredrikshavn, Danmark
Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby, Danmark
Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot, Frankrike
Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire, Frankrike
Machinefabriek en scheepswerf Van P. Smit Jr. N. V: Rotterdam, Nederland
Cantieri Navali Riuniti, Genova, Italia
Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia
Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka, Japan
Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka, Japan
A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge
Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg, Sverige
Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao, Spania
Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao, Spania
La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona, Spania