Burmeister & Wain: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]


== 2 Takt - Krysshode ==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+B & W 2 Takt Diesel med krysshode
|+B & W 2 Takt Diesel med krysshode
Linje 11: Linje 12:
!Slaglengde
!Slaglengde
!Boring
!Boring
!Volum pr syl
!Sylinder-
!Totalt slagvolum
volum
!HK pr liter
!Totalt  
slagvolum
!HK pr  
liter
!Vekt
!Vekt
!Lengde
!Lengde
Linje 109: Linje 113:
|
|
|-
|-
| colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien - - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
| colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
|-
|-
!Motor
!Motor
Linje 119: Linje 123:
!Slaglengde
!Slaglengde
!Boring
!Boring
!Volum pr syl
!Sylinder-
!Totalt slagvolum
volum
!HK pr liter
!Totalt  
slagvolum
!HK pr  
liter
!Vekt
!Vekt
!Lengde
!Lengde
Linje 225: Linje 232:
!Slaglengde
!Slaglengde
!Boring
!Boring
!Volum pr syl
!Sylinder-
!Totalt slagvolum
volum
!HK pr liter
!Totalt  
slagvolum
!HK pr  
liter
!Vekt
!Vekt
!Lengde
!Lengde
Linje 331: Linje 341:
!Slaglengde
!Slaglengde
!Boring
!Boring
!Volum pr syl
!Sylinder-
!Totalt slagvolum
volum
!HK pr liter
!Totalt  
slagvolum
!HK pr  
liter
!Vekt
!Vekt
!Lengde
!Lengde
Linje 425: Linje 438:
|
|
|21340
|21340
|
|}
== 4-Takt Diesel ==
{| class="wikitable"
!
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!o/min
!Boring
!Slag
!Slagvolum
!Sylinder-
volum
|-
| colspan="7" |Type 20 MTH 30
|
|
|-
| rowspan="5" |M
T
H
3
0
|220
|2
|70
| rowspan="5" |600
|
|
|
|
|-
|320
|3
|105
|
|
|
|
|-
|420
|4
|140
|
|
|
|
|-
|520
|5
|175
|
|
|
|
|-
|620
|6
|210
|
|
|
|
|-
| colspan="7" |
|
|
|-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|}
|}

Revisjonen fra 9. aug. 2018 kl. 17:36

Dansk flagg.png

2 Takt - Krysshode

B & W 2 Takt Diesel med krysshode
Motor Sylindre IHK PR Sylinder BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
50-VTBF-110 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
5 3200 640 2900 170 1100 500 215,98 L 1079,9 L 2,97 6900 7300 2820
6 3850 641 3450 1295,88 7900
7 4500 642 4050 1511,83 L 8800
8 5150 643 4600 1727,84 L 9700
9 5800 644 5200 1943,82 L 10600
10 6450 645 5800 2159,8 L 11500
11 7100 645 6350 2375,78 L 12400
12 7700 641 6950 2591,74 L 13300
62-VTBF-115 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 4550 910,0 4100 150 1150 620 347,18 L 1735,93 L 2,62 8800 8200 3240
6 5500 916,6 4900 2083,11 L 10500
7 6400 914,28 5750 2430,30 L 11600
8 7300 912,5 6600 2777,49 L 12700
9 8200 911,1 7400 3124,67 L 13800
10 9100 910,0 8200 3471,86 L 14900
11 10000 909,0 9000 3819,05 L 16000
12 11000 916,6 9800 4166,23 L 17100
74-VTBF-140
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6600 1320,00 5950 125 1400 740 602,1 L 3010,53 L 2,19 10700 9700 3850
6 7900 1316,66 7100 3612,63 L 13000
7 9250 1321,42 8300 4214,74 L 14300
8 10600 1325,00 9500 4816,84 L 15650
9 11900 1322,22 10700 5418,95 L 17050
10 13200 1320,00 11900 6021,06 L 18400
11 14500 1318,18 13000 6623,16 L 19700
12 15800 1316,66 14200 7225,27 L 21050
74-VTBF-160
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6950 1390,0 6250 115 1600 740 688,12 L 3440,60 L 2,02 11000 10400 4070
6 8300 1383,3 7500 4128,72 L 13250
7 9700 1385,7 8750 4816,84 L 14550
8 11100 1387,5 10000 5504,97 L 15850
9 12500 1388,8 11200 6193,09 L 17400
10 13900 1390,0 12500 6881,21 L 18700
11 15300 1390,9 13700 7569,33 L 20020
12 16700 1391,66 15000 8257,45 L 21340

4-Takt Diesel

Type Sylindre Ytelse o/min Boring Slag Slagvolum Sylinder-

volum

Type 20 MTH 30
M

T

H

3

0

220 2 70 600
320 3 105
420 4 140
520 5 175
620 6 210

Lisenstagere

Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.

Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glascow

John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock

John Cockerill, Searing, Belgia

Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore, Danmark

Orlogsværftet, Holmen, København, Danmark

Alpha-Disel AS, Fredrikshavn, Danmark

Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby, Danmark

Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot, Frankrike

Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire, Frankrike

Machinefabriek en scheepswerf Van P. Smit Jr. N. V: Rotterdam, Nederland

Cantieri Navali Riuniti, Genova, Italia

Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia

Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka, Japan

Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka, Japan

A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge

Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg, Sverige

Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao, Spania

Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao, Spania

La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona, Spania

Referanser


Tilbake til oversikt over Danske motorfabrikanter