Nils Farstad: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:1949 Nils G Farstad.png|miniatyr|Nils G. Farstad 1949]] | |||
[[Fil:1949 Kysten rundt - Nils Farstad.png|alt=Avisnotis i Fiskaren 1. desember 1949|miniatyr|Avisnotis i Fiskaren 1. desember 1949]] | |||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Revisjonen fra 29. mai 2018 kl. 10:15
Nils. G. Farstad
Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er Nogva, Hjelseth, Haahjem, Grepa, Volda. Norges tekniske Høgskole var med på arbeidet og sto for de tekniske beregningene, som viste at ytelsen ville ligge et sted mellom 120 og 175 HK. De første patentsøknadene ble innlbevert i 1943, og produksjon av deler startet på 1950-tallet. Prototypen var tenkt montert ombord i Farstad-familiens fiskebåt Gunnar, som erstattning for den daværende 60 HK Rekord-motoren fra Synnes.
Gunnja-Nils-motoren
I 1957 ble "120 HK Gunnja-Nils Diesel" testet ved Nogva Motorfabrikk. De hadde montert en en elektromotor for å rotere motoren, som under testen ble rotert med ca 60 omdreininger i minuttet. Under testen oppsto det en skade på et lager, og testen ble avbrutt. Nils ville gjerne foreta justeringer på konstruksjonen, men det var trangt med ressursene og prosjektet ble avsluttet.
Prosjektet hadde fått støtte fra Sunnmøre og Romsdal Fiskarlag, Norges Råfisklag, Norges Sildesalgslag, og Fiskeridirektoratet.
Gunnar M 14 H
Gunnar ble bygget av Stenødegård i Tresfjorden i 1914. Ved stabelavløp var den 44 fot, og var utstyrt med en 14 HK Dan motor. Båten ble bygget til brødrene Andreas G, Nils G, og Gustav G. (ser du et mønster?) Farstad. Både Nils G, og Gustav G. reiste senere til Amerika, og Andreas G overtok da båten. Gunnar ble ombygget i 1936, motoren ble byttet ut med en 60 HK Synnes, og båten ble forlenget til 62 fot. I forbindelse med ombyggingen kjøpte Gunnar N Farstad seg inn. I 1952 kjøpte Gunnar N en part i Nolsøy, og Andreas drev vidre alene frem til han døde. Da overtok Martin Farstad båten, som senere ble solgt til Trøndelag.