Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Ryddet tekst.)
m (Fjerne bilde.)
Linje 25: Linje 25:
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


*[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] [[Fil:1916 Activ.png|thumb]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Haugesund]]
[[Kategori:Haugesund]]

Revisjonen fra 4. mai 2018 kl. 20:56

Norge Flagg.jpg
Foto: Jacob J. Håland.
Norsk industri- og næringshaandbok 1918

Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1]

1919 Activ.png
1914
1916 Activ.png


Activ-motoren

Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]

Lyn-motoren

Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn, en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.

Nøkkelpersoner

Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.

Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.

Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.


Referanser

  1. http://www.deltamaskinering.no/historien
  2. Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar