Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner
m (Reorganisering av bilder.) |
m (Ryddet tekst.) |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Foto: Jacob J. Håland.]] | [[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Foto: Jacob J. Håland.]] | ||
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i [[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> [[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | ||
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | [[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | ||
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | ||
== Activ-motoren == | == Activ-motoren == | ||
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. | Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref> | ||
== Lyn-motoren == | == Lyn-motoren == | ||
Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn | Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn, en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet. | ||
== Nøkkelpersoner == | == Nøkkelpersoner == | ||
Linje 20: | Linje 18: | ||
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. | Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. | ||
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. | Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921. | ||
Han døde i Polen 7. mars 1921. | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
<references /> | <references /> | ||
* | * [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
*[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] [[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | [[Kategori:Rogaland]] | ||
[[Kategori:Haugesund]] | [[Kategori:Haugesund]] | ||
Revisjonen fra 4. mai 2018 kl. 20:55
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1]
Activ-motoren
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]
Lyn-motoren
Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn, en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.
Nøkkelpersoner
Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ http://www.deltamaskinering.no/historien
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar