Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt ved bilde.)
m (Reorganisering av bilder.)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i [[Fil:1919 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i [[Fil:1919 Activ.png|thumb]]


. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref>
. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref>
Linje 20: Linje 21:


Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium.   
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium.   
[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Foto: Jacob J. Håland.]]
Han døde i Polen 7. mars 1921.   
Han døde i Polen 7. mars 1921.   



Revisjonen fra 4. mai 2018 kl. 20:45

Norge Flagg.jpg
Foto: Jacob J. Håland.
Norsk industri- og næringshaandbok 1918

Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i

1919 Activ.png
1914
1916 Activ.png

. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1] Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]


Activ-motoren

Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK.

Lyn-motoren

Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn. Dette var en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp rundt 1939-40.

Nøkkelpersoner

Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.

Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.

Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.


Referanser

  1. http://www.deltamaskinering.no/historien
  2. Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
  • Utsira frem til år 2000.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03