Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
(Lagt ved ny info.) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | [[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | ||
Linje 7: | Linje 6: | ||
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | ||
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908 | Fabrikken endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908 etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref> | ||
== Activ-motoren == | |||
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK. | |||
F | |||
== Lyn-motoren == | |||
Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn. Dette var en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp rundt 1939-40. | |||
== | === Nøkkelpersoner === | ||
'''Olaf Elias Holck Meidell | '''Olaf Elias Holck Meidell:''' født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt. | ||
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. | Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. |
Revisjonen fra 4. mai 2018 kl. 20:28
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908 etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1] Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]
Activ-motoren
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK.
F
Lyn-motoren
Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn. Dette var en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp rundt 1939-40.
Nøkkelpersoner
Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium.
Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ http://www.deltamaskinering.no/historien
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
- Utsira frem til år 2000.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03