Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (Rettet tekst.) |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | [[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]] | ||
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1916 Activ.png|thumb]] | ||
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]] | [[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]] | ||
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | [[Fil:1919 Activ.png|thumb]] | ||
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref> | |||
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode | |||
== Motoren Activ == | == Motoren Activ == | ||
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. | Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. | ||
Fabrikken leverte også motoren "'''[[Møllerveien mek. verksted|Lyn]]'''". | |||
== Personer == | == Personer == | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. | Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm. | ||
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 | Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. | ||
Han døde i Polen 7. mars 1921. | |||
Revisjonen fra 23. apr. 2018 kl. 16:53
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1] Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]
Motoren Activ
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer.
Fabrikken leverte også motoren "Lyn".
Personer
Olaf Elias Holck Meidell, født 3. oktober 1868. Død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium.
Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ http://www.deltamaskinering.no/historien
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
- Utsira frem til år 2000.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03