Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | '''N. Bjørnevik Motorverksted.'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]] | |||
[[Fil:1939 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1939]] | [[Fil:1939 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1939]] |
Revisjonen fra 19. apr. 2018 kl. 19:25
N. Bjørnevik Motorverksted.
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motor-produksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Alda-Motoren
Alda motoren var en to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 22. jul. 2016 kl. 13:27