Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
Linje 5: Linje 6:
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]]
'''Møllerveien Mekaniske Verksted'''


Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode, eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref>
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref> Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode, eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref>




== Activ-motoren ==
== Motoren Activ ==
 
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer.  
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer.  


Linje 20: Linje 22:
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911, før han i 1914 startet som teknisk konsulent i 1914, i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium Han døde i Polen 7. mars 1921.   
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911, før han i 1914 startet som teknisk konsulent i 1914, i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium Han døde i Polen 7. mars 1921.   


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Referanser ==
== Referanser ==
<references />
<references />
* Utsira frem til år 2000.  
* Utsira frem til år 2000.  
 
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]

Revisjonen fra 14. apr. 2018 kl. 16:47

Norge Flagg.jpg


1914
1916 Activ.png

Fabrikken leverte også motoren "Lyn".

Norsk industri- og næringshaandbok 1918
1919 Activ.png

Møllerveien Mekaniske Verksted

Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1] Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode, eller driftssikre. [2]


Motoren Activ

Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer.

Personer

Olaf Elias Holck Meidell, født 3. oktober 1868. Død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.

Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.

Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911, før han i 1914 startet som teknisk konsulent i 1914, i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium Han døde i Polen 7. mars 1921.


Referanser

  1. http://www.deltamaskinering.no/historien
  2. Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
  • Utsira frem til år 2000.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03