Jens Torgersens mek verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 10: | Linje 10: | ||
Lite info er kjent rundt denne motoren. Den sikreste kilden er data hentet fra register over fiskefartøy fra 1948. Her er det listet opp flere båter med 4-5HK Buøy-motor. Det skal også ha blitt funnet et vrak av en Buøy i strandkanten. Denne hadde etter sigende glødekule og vakuumregulator. Ut fra dette kan vi anta at Buøy var en 2-takt glødehodemotor. | Lite info er kjent rundt denne motoren. Den sikreste kilden er data hentet fra register over fiskefartøy fra 1948. Her er det listet opp flere båter med 4-5HK Buøy-motor. Det skal også ha blitt funnet et vrak av en Buøy i strandkanten. Denne hadde etter sigende glødekule og vakuumregulator. Ut fra dette kan vi anta at Buøy var en 2-takt glødehodemotor. | ||
== | |||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
* Lende'n : barnevennen og samfunnsrefseren Lars H. Lende | * Lende'n : barnevennen og samfunnsrefseren Lars H. Lende | ||
Nåværende revisjon fra 11. apr. 2018 kl. 10:26
Lå på Buøy utenfor Stavanger sentrum. I en bok heter det at Jens Torgersen også hadde et verksted han leide ut til Lars H. Lende i Taugaten 9.
Buøy-motoren
Lite info er kjent rundt denne motoren. Den sikreste kilden er data hentet fra register over fiskefartøy fra 1948. Her er det listet opp flere båter med 4-5HK Buøy-motor. Det skal også ha blitt funnet et vrak av en Buøy i strandkanten. Denne hadde etter sigende glødekule og vakuumregulator. Ut fra dette kan vi anta at Buøy var en 2-takt glødehodemotor.
Referanser
- Lende'n : barnevennen og samfunnsrefseren Lars H. Lende
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. jun. 2016 kl. 16:31