Motofabriken Jan: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Motorfabrikken Jan .png|miniatyr|Notis om Jan]] | |||
[[Fil:1918 Jan.jpg|miniatyr|1918 Motorfabrikken Jan - ]] | [[Fil:1918 Jan.jpg|miniatyr|1918 Motorfabrikken Jan - ]] | ||
[[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]] | [[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]] |
Revisjonen fra 5. apr. 2018 kl. 17:24
Motorfabrikken Jan, Fredrikstad.
Selskapets første styre bestod av Rudolf Horn, Oslo, Skipsreder Trygve Sagen, Oslo, Brukseier Harry Borthen, Oslo, Sven Bjørk, Oslo, og Direktør Jan Hagemeister, København.
Opprettet som AS i 1917, og begjært solgt på tvangsauksjon i 1921, da var gjelden på 144 866,70 kr. Hva som ble bygget av motorer der er usikkert, men det finnes noen som mener at det ble levert 2 motorer fra en slags pilotproduksjon, hvorav den ene skal ha blitt levert til skipsreder Hannevig.
Restene av selskapet byttet i 1925 navn til A/S Jan Kemiske Fabrikker, som var en stor leverandør av fosfor. De involverte var til stor del de samme som stiftet motorfabrikken.
Personer
- Jan Hagemeister, som ga navnet til fabrikken, hadde fra rundt 1915 bygget bilen Jan sammen med A. Mammen & M. P. Drescher. De produserte totalt 42 biler og overleve ikke de store fabrikantenes markedskrefter.
Kilder
- Aftenposten
- Pax Lexikon